Tilbehør til mit teleskop.

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Tilbehør til mit teleskop.

• Dette emne har 66 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 4 måneder siden af henrik. This post has been viewed 1297 times
Viser 7 indlæg - 61 til 67 (af 67 i alt)
  • Forfatter

spatzek
    Deltager
      • Super Giant

Jep – Binotronen kan man kollimere ude ved teleskopet. Følger en dims med, så man ordenligt kan spænde systemet efter, så den ikke hopper ud af kollimering så let.

kingnothing76
        • Moon

Hej

Jeg overvejer at købe motor til mit Skywatcher 150p teleskob. Men er usikker på hvad jeg skal købe.

Vil i anbefale at købe en “alm” 2 axis motor? Eller skal jeg ud og investere i GOTO udstyr?
        Hvad er godt og skidt.

Jeg vil gerne kunne tage billeder med mit teleskob.

Hilsen KK

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Vil du tage billeder, så er GOTO nok vejen frem, da man så lettere kan finde objekterne, når kameraet sidder på teleskopet. Det er dog ikke et emne, jeg er ekspert i (se min signatur…).

Til visuelt brug er det ikke nødvendigt, men nogle synes, det er vældig praktisk. Det er det sikkert også. Jeg synes, bare det er sjovere, at finde objekterne selv. Det er et valg, der ikke rigtig er andre end én selv, der kan træffe.

Et almindelig dual axis drev kan sagtens også bruges til at tage billeder med og er noget billigere end GOTO, hvis økonomien er et problem.

Thomas, Bornholm

henrik
          Deltager
            • Nova

Hej KK

Du kan sagtens nøjes med de almindelige DC motorer.

I min erfaring tracker de præcist nok til ca. 1 minuts eksponering, hvis den er polalignet godt.

GoTo Step-motorerne kører til gengæld mere præcist og kan tracke 2-3 minutter + at du får mulighed for at lave autoguiding når du kommer dertil.

Det er i sig selv grund nok til at vælge GoTo, men selvfølgeligt også det med at de selv kan finde rundt på himlen.

Hvis det er en EQ3 du har, så sørg også for en polsøger (standard på EQ5)

Mvh Henrik

lyra.dkHenrik2014-10-14 23:21:35

kingnothing76
              • Moon

Tak for svar..

64000 kr. spørgsmålet er så hvad jeg i denne sammenhæng bruger en polsøger til ?

KK

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Polsøger, eller pol-scopet som det også kaldes, bruges til at pol-aligne monteringen.

Det vil sige, at du justerer monteringen sådan at den ene akse (den der kaldes RA) er 100% parallel med jordens omdrejningsakse.
                På den måde vil motoren, hvis den kører i den rette hastighed, præcis modvirke jordens rotation.
                Og derved vil stjernerne stå 100% stille i dit teleskop, hvilket så igen gør, at du kan lave lang-tids optagelser. Typisk en lukkertid fra 30 sek til flere minutter.

Nu skriver jeg 100% parallel. Det er nok sjældent helt opnåeligt.
                Med øvelse kan man komme rigtig tæt på.

Når man ikke er 100% parallel, så opleves det ved at GOTO ikke “rammer” rigtigt, og
                at stjernerne bliver aflange, måske endda til små streger, når man forsøger med lang-tids optagelser.

Astro-foto er svært fordi der er meget, der skal indstilles og stå helt perfekt.
                Med øvelse kan det opnås, og især hvis du har hjælp, f.eks. fra andre medlemmer i en astro-forening…

Derfor vil jeg kraftig anbefale at finde en lokal astro-forening og melde dig ind.
                Du vil kunne besøge andre medlemmer og se deres udstyr. Og prøve!
                Og få tegnet og fortalt en hel masse. Måske er der også nogle, der har noget udstyr billigt til salg, hvem ved…

henrik
                Deltager
                  • Nova

Enig;

Udfordringen ved astrofoto er tålmodighed og omhyggelighed.

Det er især:

– En omhyggelig polalignment

– Næje fokusering

– En masse ekspoenringer (Min 20 af hvert objekt)

– Billedbehandlig

Læs mere her

Mvh Henrik

http://www.lyra.dk

Viser 7 indlæg - 61 til 67 (af 67 i alt)
                • Emnet 'Tilbehør til mit teleskop.' er lukket for nye svar.