› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Tilbehør til mit teleskop.
- Dette emne har 66 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 4 måneder siden af henrik. This post has been viewed 1296 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. juni 2014 kl. 20:02 #119251
astrojensenDeltager- Neutron star
Hehe, ja, er forskellen tilsyneladende eller virkelig? Når jeg nu ser en forskel og selvom forstørrelsen i (virkeligheden) er tilsyneladende med en faktor 1,25 – 1,5 er det så ikke ligemeget om det er en ægte eller uægte forstørrelse? For jeg ser jo under alle omstændigheder objektet tættere på. Det bliver jo næsten helt filosofisk, det her. “To be or not to be”.
Der er overhovedet ingen tvivl om, at den tilsyneladende forøgede forstørrelse er en MEGET vigtig faktor ved binoviewing, da den gør det muligt at se planetdetaljer med lavere faktisk forstørrelse, end med et enkelt okular. Bruger man f.eks. 100x med et enkeltokular, for at se en given detalje, så kan man ofte se denne detalje lige så godt med 70x, hvis man bruger en bino. Dette betyder så, at seeingen vil have væsentligt mindre indflydelse end før, selvom man skulle tro, at man også ville se seeingen bedre opløst med bino, så er dette tilsyneladende ikke tilfældet.
Da jeg stod og testede binoen vs. enkeltokularet i går, for at fastslå, at der ikke forekom nogen ekstra forstørrelse, så kunne jeg ikke lade være med at fascineres af, hvor voldsomt meget bedre, jeg opfattede detaljerne på tagpladerne, når jeg brugte binoen. Forskellen er enorm, i hvert fald for mig.
Thomas, Bornholm
26. juni 2014 kl. 21:15 #119252
outlookDeltager- Super Nova
Når nu vi snakker den tilsyneladende forstørrelse som det der måske er på spil, kan jeg ikke lade være med at tænke på om den så i virkeligheden er indbildt for som du siger: “Så kunne jeg ikke lade være med at fascineres af, hvor voldsomt meget bedre, jeg opfattede detaljerne på tagpladerne, når jeg brugte binoen. Forskellen er enorm”.
Og det er jo lige mine ord: “Forskellen er enorm”, men altså på et andet grundlag end først antaget. Så er det ikke det man kalde det ved rette ords nævnelse – indbildt forstørrelse og dermed en fokus på detaljen, der ligesom springer i øjnene, når man kigger i binoen.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting26. juni 2014 kl. 21:27 #119253
J.B. wrote: Hej forum
Nu har jeg bestilt en binoviewer fra william m. 2 stk 20mm swan okulare og en 1.6x barlow
2 stk 15mm skywatcher UW okulare og en dughætte fra celestron.Så nu starter jeg med det, og så kommer der jo nok flere ønsker med tiden 🙂
I skal alle ha en stor tak for info og det er sjovt at se hvordan debatten hurtigt kommer op i gear.
Det var så lidt og du siger bare til, hvis du får besvær. Og tillykke med gearet. Ja, vi er nogle der får os en ordentlig sludder ind imellem 🙂For ligesom at få et indtryk af, hvor stor forskellen er fra monosyn til binosyn, så prøv i første omgang at se uden bino med dit nyerhvervede Swan okular fx på Månen. Dernæst bruger du din bino med samme okular(er) og så er der pludselig ingen vej tilbage!
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting26. juni 2014 kl. 21:32 #119254
Jo, den tilsyneladende ekstra forstørrelse er indbildt, men er alligevel reel nok, på sin vis, da den jo giver sig udslag i øget detaljemængde ved en given forstørrelse.
Man kan også prøve at lukke og åbne det ene øje, for på den måde sammenligne synligheden af detaljer på f.eks. en avisside. Man ser detaljerne med meget større sikkerhed, når man bruger begge øjne. Genkendelsen af form og mønstre er også meget bedre, dette gør sig særlig bemærket, når man observerer Månen med bino.
Thomas, Bornholm
26. juni 2014 kl. 21:33 #119255
Og nej, der er ingen vej tilbage, når man først har prøvet en god bino! Det er stærkt vanedannende!
Thomas, Bornholm
26. juni 2014 kl. 22:14 #119256
nightskyDeltager- Neutron star
Tillyke med valget Jan. Jeg tror du vil nogle gode oplevelser ud af sådan et setup.
outlook wrote:
Ja, det er en dejlig hobby. Nu gider jeg heller ikke bidrage til videnskaben med observationsmetoder
fra det gamle århundrede bestemt for fx gamle Broadhurst Clarkson & Co refraktorer og
lign. når vi har hundredvis af professionelle store teleskoper og sonder, der kan observere,
filme og fotografere ned til den mindste detalje.Men som alligevel ikke opfanger en masse af de begivenheder der i vort solsystem. Listen
er lang over opdagelser/iagtagelser som amatører har gjort med amatør udstyr i gennem
de seneste år, også bare ved almindelige visuelle observationer med mindre teleskoper.
Jupiter: nedslag, voldsomme ændringer i atmosfæren, størrelsen af GRS, Oval BA, og meget
mere. Saturn før Cassini og igen efter når Cassini er væk. Neptun: prøv bare at se hvad der
dukkede op i dag. Ja selv info om Uranus kommer der bidrag til fra amatører.outlook wrote:
….by the way, har du aldrig set en sky ændre sig siden du skal gøre det på Jupiter?Hvad er det for en omgang bavl at fyre af Leif. Totalt useriøst og tegn på at du overhovedet
ikke ejer evnen til at sætte sig ind hvad andre kan få ud af en hobby som amatør astronomi.
Hvorfor skal vi dog alle have samme mening som dig?27. juni 2014 kl. 09:30 #119257
Nightsky wrote:
….by the way, har du aldrig set en sky ændre sig siden du skal gøre det på Jupiter?
Hvad er det for en omgang bavl at fyre af Leif. Totalt useriøst og tegn på at du overhovedet
ikke ejer evnen til at sætte sig ind hvad andre kan få ud af en hobby som amatør astronomi.
Hvorfor skal vi dog alle have samme mening som dig?Gør som andre, grin dog af det! Har du slet ingen humor eller hva? Du er måske alt for videnskabsorienteret og burde egentlig have gjort astronomien til din levevej. Men vi er også mange, der blot vil nyde universets mirakler uden tanke på så meget andet. Vi er æstetikere og ser det smukke i fx solsystemets dannelse uden hele tiden at skulle analysere og dissekere en spontan og nogle gange ligegyldig hændelse i rummet. Hvis der er en Gud til, så må han være begge dele, og så kan vi nok mødes et eller andet sted.Den med at alle skal have samme mening som mig kan jeg ikke genkende. Jeg kan skrive nogle ting og man kan som alt andet vælge at lade være med at gå med eller se det som en alternativ vej og måde at gøre tingene på. Hvis man er af den overbevisning at det fx er bedst at købe noge farvefiltre og blive gul, grøn og blå i øjnene fra starten, så kan man da gøre det. Men man kan også vælge at spare den udgift og det har bare været min opfordring.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting27. juni 2014 kl. 12:49 #119265
thommyDeltager- Giant
Sjovt som en diskussion kan løbe af sporet. Egentlig har I jo bare forskellige erfaringer, fordi I har forskellige interesser indenfor astronomien. Det giver ingen mening i dette tilfælde at få afgjort, hvem der har mest ret. Iøvrigt tror jeg starteren af tråden for længst har fået svar på det han spurgte om
/Thommy27. juni 2014 kl. 15:49 #119272
nightskyDeltager- Neutron star
Jeg syntes ikke det kan tolkes som humor. Men du har har da muligvis ret i at jeg mangler
evnen til at se humoren i sådan en sætning, så måske derfor jeg blev stødt. Så tager vi bare
en på grineren nuværre er det ikke.
Helt overordnet syntes jeg der er kommet en masse spændende information i denne tråd.
28. juni 2014 kl. 09:40 #119286
natteravnDeltager- Main Sequence
Bino er fedt men det er et monokulært også hvis man vælger et 2″ vidvinklet kvalitets okular. Begge kan noget det andet ikke kan efter min mening og erfaring.
Har observeret med bino i godt og vel 8 år og vil nødigt undvære mit 2″ 100° okular
Jeg får absolut mest ud af bino på planet observation (detaljer og kontrast) og monokulært på de fleste deepsky objekter (klarhed og sprødhed) og ikke mindst synsfelt og æstetik.
Du gør intet forkert i at investere i det ene eller andet i første omgang. Meget kommer an på dine foretrukne objekter.
Er det deepsky ville jeg investere i et enkelt 2″ 82°-100° kvalitets okular og bino ved planeter og månen, hvis budgetet er lidt stramt.
Vh Rodi
natteravn 2014-06-28 09:48:35 28. juni 2014 kl. 09:53 #119287
Bino er fedt men det er et monokulært også hvis man vælger et 2″ vidvinklet kvalitets okular. Begge kan noget det andet ikke kan efter min mening og erfaring.
Har observeret med bino i godt og vel 8 år og vil nødigt undvære mit 2″ 100° okular
Jeg får absolut mest ud af bino på planet observation (detaljer og kontrast) og monokulært på de fleste deepsky objekter (klarhed og sprødhed) og ikke mindst synsfelt og æstetik.
Du gør intet forkert i at investere i det ene eller andet i første omgang. Meget kommer an på dine foretrukne objekter.
Er det deepsky ville jeg investere i et enkelt 2″ 82°-100° kvalitets okular og bino ved planeter og månen, hvis budgetet er lidt stramt.
Kan kun erklære mig 100% enig. Bruger selv bino 100% af tiden på Månen, Solen og planeterne og 82° og 100° okularer på deep sky det meste af tiden, men bruger dog også sommetider bino på deep-sky med godt resultat.
Thomas, Bornholm
28. juni 2014 kl. 14:14 #119290
tommyfDeltager- Neutron star
Side ?mål,,, jeg har dobbelt syn på skarpe objekter,, eks med en standart 26×50 kikkertvil jeg se alle stjerner forskudt en millimeter, ret irriterende, kan det justeres væk hvis jeg selv laver en dual 70mm ed en dag.Jeg kan ikke gøre noget ved det ved en 16×50 desværre….
28. juni 2014 kl. 14:46 #119291
Er du sikker på, det ikke er kikkerten??? Ser du det, ved alle binokulære kikkerter? Hvad med uden kikkert?
Thomas, Bornholm
28. juni 2014 kl. 17:08 #119293
tommyfDeltager- Neutron star
Ja desværre også med skilte på lang afstand, men det er ikke generende om dagen, men i kikkert er det ski, så min tanke var 2 stk ed 80(tappet sammen for ide’s skyld) men som je ser det vil det ikke ændre noget, måske et glas kan synce de to syn sammen.
28. juni 2014 kl. 19:25 #119294
Du kan få dobbeltteleskoper, hvor du selv kan kollimere dem. Dermed burde du kunne eliminere dobbeltsynet. Den nye Binotron binoviewer kan vist også kollimeres “on the go”, så den burde også kunne gøre det.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Tilbehør til mit teleskop.' er lukket for nye svar.