› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Tilbehør til mit teleskop.
- Dette emne har 66 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 4 måneder siden af henrik. This post has been viewed 1295 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. juni 2014 kl. 20:01 #119058
outlookDeltager- Super Nova
Nightsky wrote:
——-
Leif, interessante betragtninger. Må kigge efter et par SkyWatcher okularer ved næste star
party, det kunne bestemt være givende at prøve dem.De sidste 4-5 star parties jeg har været til, har der desværre været rigtig svært at finde
nogen som bruger andet end high-end okularer. Det er næsten altid TeleVue Nagler, Ethos,
Delos, Pentax, Zeiss og TV-bino/Baader Bino, så det bliver måske en udfordring at finde
nogle mere prisvenlige okularer til næste star party.Tja, nu er det blot eksempler på udmærkede prisbillige vidvinkler til det formål, men det gælder kun 15 og 20’eren i den serie. 6 og 9’eren har et andet design og jeg har ikke prøvet dem, men vil typisk give for meget forstørrelse. Men der er jo et hav af andre prisbillige vidvinkler derude og disse vil sikkert også være udmærkede. Blot er Ultrawide 15 og 20 lette i forhold til mange andre i samme segment.Og vægten betyder også noget for mig. Jeg har fx et par lækre 18mm 65 gr Scopos vidvinkler og de vejer en del mere end Ultrawide og bliver derfor ikke brugt så meget. High end okularer er da ok, blot skal objektivet også være det ellers er pengene et elller andet sted spildt vil jeg mene selvom de vil hive det sidste ud af et dårligt objektiv.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting19. juni 2014 kl. 20:08 #119059
Søren HansenDeltager- Giant
Nightsky wrote:
Øh Søren, mener du debatten mellem Leif og jeg er hidsig? – Personligt finder jeg den helt nede på jorden og der dukker bestemt noget op man kan tænke over. Jeg syntes du skyder lidt forbi med den bemærkning.
Hej Nightsky. Nu tænker jeg ikke kun på denne tråd, men i al almindelighed. Du må da give mig ret i at det ind i mellem kan gå ret så voldsomt til.
19. juni 2014 kl. 20:13 #119062
johannes wrote: Mht. til bino – havde jeg selv for et par år siden en Williams Bino med et par 16 mm. Williams okularer. Det var en rimelig kvalitet, dog ikke i den dyre ende og jeg var da også glad for det. Men det Lars nævner med kvalitet passer jo altså også. Da vi var i Vogelsberg sidste år. havde jeg fornøjelsen af at se i det ultimative Binosetup. Både mand og kone havde begge anskaffet sig et setup bestående af to heftige sammenbyggede TMB apokromater – og selvfølgelig et udvalg af Nagler og Delos. Og selvfølgelig for begges vedkommende monteret på en hydraulisk søjle, så man bare kunne træde på en fodpedal, for at indstille højden! Det syn jeg så deri, glemmer jeg ikke så let – både hvad Saturn og andet angår! Det ligger milevidt fra det jeg havde. Prisen: tjah – vel det samme som en dansk indregistret mellemklassebil og to i Tyskland! Men de hyggede sig gevaldigt med deres fælles hobby! På nogen områder er kvaliteten på det knap så dyre grej blevet bedre, samtidig med at prisen måske endda er faldet. Men vil man havde det ultimative, må man stadig gribe til lommerne!
Mvh.
Ja, ja, sådan er det med alting. Kvalitet koster og man får appetit på mere. Nok kan en bino give en et indtryk af 3D, men er ikke ægte stereoskopisk. Her skal man op i det ultimative som du også nævner med et par sammenbyggede kikkerter, men det koster jo osse dobbelt op. Men glor jeg igennem et par store prismekikkerter synes jeg ikke, at effekten er overbevisende, men det hænger nok sammen med den ret lave forstørrelse og objekterne man ser på. Hvad jeg egentlig ville med denne omsiggribende diskussion var blot at sige, at en bino med de foreslåede okularer altså ikke koster alverden og så er man i gang. Jeg har ikke set tilbage ihvertfald. Det næste må vel blive et Denkmeier binosetup.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting19. juni 2014 kl. 20:31 #119064
nightskyDeltager- Neutron star
sidewind wrote:
Hej Nightsky. Nu tænker jeg ikke kun på denne tråd, men i al almindelighed. Du må da give mig ret i at det ind i mellem kan gå ret så voldsomt til.Jo helt enig, helt bestemt
21. juni 2014 kl. 20:51 #119122
j.b.- Asteroid
Hej igen
Jeg vil sige tak for alle besvarelserne/meningerne.
Jeg tænker mig lidt om mht hvad jeg skal ud og investere i.
Synes nu at det lyder meget behageligt at skulle observerer med begge øjne.
21. juni 2014 kl. 21:12 #119123
j.b.- Asteroid
outlook wrote:
Hej og velkommen i forum. Tillykke med din SCT. Jeg har selv en CPC 8″ og er der en tbino.som jeg har oplevet som en uundværlig del, så er det en binowiever. Dermed kan du også spare dig alle de okularer som du tænker på at købe og en barlow ligeså.
Jeg bruger et par 15mm Skywatcher Ultrawide til planeterne. Til objekter som galakser og lign. kan jeg anbefale et par vidvinkel i omegnen af 20-26mm eller ganske simpelt en Celestron f6.3 reducer der dermed forkorter brændvidden og øger det tilsyneladende felt i okularet.Light Pollution fiter kan godt anbefales, især til tåger som M42 og mange andre, knap så meget til galakser. Til månen kan såkaldte polarisationsfiltre anbefales, men du behøver det ikke, hvis du bruger binowiever. Baader Neodymium filter er godt til planeterne, da det øger kontrasten en smule.Men først og fremmest, hvad vil du egentlig se på?Vil lige høre om du vil forklare hvorfor jeg ikke behøver alle de okularet og en barlow hvis jeg køber en bino.
Og hvorfor behøver man ikke et polarisationsfilter hvis man bruger en bino.
Ja, da jeg ikke har dyrket denne hobby før, andet ind jeg har set i et billigt teleskop fra aldi
så er jeg jo åben for at se på alt hvad jeg kan få ud af min nye kikkert.
21. juni 2014 kl. 21:19 #119124
j.b.- Asteroid
sidewind wrote: Hej J.B.
Velkommen hertil. Lad dig ikke skræmme af de sommetider lidt hidsige debatter der dukker op her, der er et godt hjerte, og gode meninger bag dem 🙂
Hvis du bor i nærheden af København, kan du komme forbi mig, og vi kan tage en snak om skod, billige, ok, gode og perfekte okularer, og du kan se nogle af de 4 første katagorier.
Hilsen
Søren
Ishøj
Hej Søren
Bor på Amager
Og det er da et rigtigt pænt tilbud du kommer med der
Det er ikke umuligt at jeg vender tilbage lidt senere og tager dig på ordet
21. juni 2014 kl. 21:34 #119125
Søren HansenDeltager- Giant
Hej Jan
Du skal være så hjertelig velkommen.
22. juni 2014 kl. 15:10 #119135
Hej Jan og tak for henvendelsen.
En binoviewer har i sig selv en forstørrelsesfaktor på 1.25 – 1.5x ligesom et binokulært mikroskop. Og skruer man en 2x barlow i næsen på en bino vil forstørrelsen blive for voldsom i de fleste tilfælde. En bino optager desuden “plads” i lysvejen og det vil man opleve med en linsekikkert som man ikke kan bringe til fokus uden en barlow af en eller anden slags. Men vores teleskop er en SCT og det har sådan en slet ikke problemer med.
Jeg har oplevet, at med et par 15mm og et par 20-24mm vidvinkel okularer, så har disse været fuldt tilstrækkelige i en 8″ f10 SCT for at se det hele med en tilpas forstørrelse. Og har man desuden en Celestron f6.3 reducer (kan anskaffes senere evt brugt), så forkortes brændvidden og det tilsyneladende felt i okularet bliver tilsvarende større og korrigeres tilligemed. Og det er godt til deep sky objekter som galakser og stjernetåger.Glor man på Månen kigger man gerne på Terminatoren, altså “linjen” hvor lys og mørke mødes, fordi her er mest interessant at kigge på. Da forstørrelsen gerne er høj og der desuden er et ganske lille lystab i en bino, så er dæmpende filtre ikke nødvendige medmindre du gerne vil kigge på fuldmånen. Så kan man bruge disse filtre eller evt. et gråfilter.Når planeterne som Jupiter atter kommer inden for rækkevidde er et Baader Neodymium filter godt, da det løfter kontrasten (det virker skam) og er udviklet til spejlteleskoper. Alle de andre farvefiltre er spild af tid og penge for man gider ikke i længden at se planeterne i unaturlige farver.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting23. juni 2014 kl. 18:14 #119171
j.b.- Asteroid
outlook wrote:
——-
Leif, interessante betragtninger. Må kigge efter et par SkyWatcher okularer ved næste star
party, det kunne bestemt være givende at prøve dem.De sidste 4-5 star parties jeg har været til, har der desværre været rigtig svært at finde
nogen som bruger andet end high-end okularer. Det er næsten altid TeleVue Nagler, Ethos,
Delos, Pentax, Zeiss og TV-bino/Baader Bino, så det bliver måske en udfordring at finde
nogle mere prisvenlige okularer til næste star party.Tja, nu er det blot eksempler på udmærkede prisbillige vidvinkler til det formål, men det gælder kun 15 og 20’eren i den serie. 6 og 9’eren har et andet design og jeg har ikke prøvet dem, men vil typisk give for meget forstørrelse. Men der er jo et hav af andre prisbillige vidvinkler derude og disse vil sikkert også være udmærkede. Blot er Ultrawide 15 og 20 lette i forhold til mange andre i samme segment.Og vægten betyder også noget for mig. Jeg har fx et par lækre 18mm 65 gr Scopos vidvinkler og de vejer en del mere end Ultrawide og bliver derfor ikke brugt så meget. High end okularer er da ok, blot skal objektivet også være det ellers er pengene et elller andet sted spildt vil jeg mene selvom de vil hive det sidste ud af et dårligt objektiv.Hej Leif
Er det sådanne okulare du henviser til http://www.lyra.dk/ultrawide-okularer.html
både i 15 og 20mm.Og hvad med denne bino er den god nok eller skal jeg ofre mere på sagen?
http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/astro-binoviewer-125-530/Og lige et spørgsmål til 🙂
Hvorfor går du så højt op i vægten på et par okulare.23. juni 2014 kl. 19:28 #119173
j.b.- Asteroid
J.B. wrote:
——-
nogle mere prisvenlige okularer til næste star party.Tja, nu er det blot eksempler på udmærkede prisbillige vidvinkler til det formål, men det gælder kun 15 og 20’eren i den serie. 6 og 9’eren har et andet design og jeg har ikke prøvet dem, men vil typisk give for meget forstørrelse. Men der er jo et hav af andre prisbillige vidvinkler derude og disse vil sikkert også være udmærkede. Blot er Ultrawide 15 og 20 lette i forhold til mange andre i samme segment.Og vægten betyder også noget for mig. Jeg har fx et par lækre 18mm 65 gr Scopos vidvinkler og de vejer en del mere end Ultrawide og bliver derfor ikke brugt så meget. High end okularer er da ok, blot skal objektivet også være det ellers er pengene et elller andet sted spildt vil jeg mene selvom de vil hive det sidste ud af et dårligt objektiv.Hej Leif
Er det sådanne okulare du henviser til http://www.lyra.dk/ultrawide-okularer.html
både i 15 og 20mm.Og hvad med denne bino er den god nok eller skal jeg ofre mere på sagen?
http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/astro-binoviewer-125-530/Og lige et spørgsmål til 🙂
Hvorfor går du så højt op i vægten på et par okulare.[/QUOTE]
Hej igen
Der er også denne her
http://www.kikkertland.dk/binoviewer_med_2x_barlow_linse-p-775.html24. juni 2014 kl. 10:06 #119178
Hej Jan
Glem den sidste fra Kikkertland. Der er tale om den samme binoviewer, blot forestiller billedet den gamle model, der nu er afløst af modellen du henviser til fra Teleskophuset med striberne. Og det er præcist den model jeg selv har og så er den på tilbud her kan jeg se. Når nu vi er ved Teleskophuset eller Meade.dk som det også hedder, så har de også denne Williams med 20mm vidvinkel okularer og 1,6x barlowlinse som er mere anvendelig end en 2x:Jeg har dog ikke prøvet dem. Men man har jo 14 dages fortrydelsesret.Ja, det er netop disse okularer jeg mener. Du kan måske få en samlet rabat på okularene hos Lyra, hvis du køber dem. En bino i sig selv vejer en del og den skal i en diagonal som også vejer noget og jeg går især op i vægten, fordi jeg også bruger bino’en på mine linsekikkerter og solteleskoper. Men på en gaffelmonteret SCT betyder det ikke så meget.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting25. juni 2014 kl. 16:59 #119197
Astro A/S wrote:
Hej LeifSer du virkelig det? Det ser jeg bare ikke på de binoviwer Astro sælger..
http://alpo-astronomy.org/mars/articles/FILTERS1.HTM
Med venlig hilsen
Dennis
UW-okular.
http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/astro-uw-okular-1789/
Ja, det ser jeg, men det står ikke på bino’en. Har du derimod haft med mikrokoper at gøre og især de goe gamle som Leitz og Reichert, så står det skam på dem. I øvrigt kan du blot ved at kigge i udenlandske fora som Cloudynights få oplyst, at det forholder sig sådan.Du gør blot følgende, tag fx et 20mm okular og glo i dit teleskop. Tag dernæst en bino og det samme okular, gerne to og glo igen. Teleskopet skal dog kunne klare en bino uden en barlowlinse. Kan du ikke se forskellen, anbefaler jeg en optikerMen du vil se en stor forskel og så kan du også sige, at du har kigget i en bino.
Mht farvefiltre så læs venligst hvad jeg skriver. Der er i LÆNGDEN ikke tilfredsstillende at glo på en grøn eller rød jupiter eller hvilken som helst planet med farvefiltre.Jamen det er skam da fint I også tilbyder 20mm Ultrawide hos jer.outlook 2014-06-25 17:01:16
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting25. juni 2014 kl. 17:43 #119199
nightskyDeltager- Neutron star
outlook wrote:
…Alle de andre farvefiltre er spild af tid og penge for man gider ikke i længden at se
planeterne i unaturlige farver.…Mht farvefiltre så læs venligst hvad jeg skriver. Der er i LÆNGDEN ikke tilfredsstillende at
glo på en grøn eller rød jupiter eller hvilken som helst planet med farvefiltre.Hvad sker der Leif? Ved du ikke hvorfor man med fordel kan bruge farvefiltre på planeterne.
Det er helt ude i hampen det du skriver og har intet hold i virkeligheden og de erfaringer
tusindvis af amatør astronomer har gjort sig gennem mange år. Det er jo ikke meningen at
man skal observere konstant med et bestemt filter, men derimod et værktøj som gør at man
kan observere ting som ellers vil være svære at se.Utallige personer inkl. jeg selv har haft stor glæde af diverse farvefiltre til planaetobservation.
De er ofte et rigtig godt værktøj til at observere forkellige typer detaljer og vil være svær at
undvære hvis man bare er en lille smule seriøs med observationer.Selv personer som kigger første gang på planeter som Mars og Jupiter kan finde glæde ved
at bruge et filter. Det har jeg oplevet gentagne gange når jeg har haft besøg i observatoriet.Efter min bedste overbevisning taler du mod bedre vidende.
Jeg håber virkelig at de som
læser dette i det mindste prøver med filtre, så de med selvsyn kan hvilket fantastisk værktøj
farvefiltre kan være.25. juni 2014 kl. 19:00 #119203
astrojensenDeltager- Neutron star
En binoviewer har i sig selv en forstørrelsesfaktor på 1.25 – 1.5x
Nej, det har den ikke, men det kan *virke* sådan, fordi objekter tilsyneladende ser større ud, fordi man ser med begge øjne.
Prøver man at time en stjerne, der løber gennem synsfeltet, med eller uden bino, så vil man se, at der ikke er nogen ekstra forstørrelse, medmindre binoen er forsynet med en eller anden form for barlow/korrektorlinse.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Tilbehør til mit teleskop.' er lukket for nye svar.