› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Tilbehør til mit teleskop.
- Dette emne har 66 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 4 måneder siden af henrik. This post has been viewed 1294 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. juni 2014 kl. 22:18 #118976
j.b.- Asteroid
Pænt goddag til alle her i forum.
Det er første gang jeg skriver her i dette forum og vil gerne bede om lidt hjælp.
Jeg har købt en Celestron nextar 8SE.
Der følger kun en okularer 25mm med.
Spørgsmålet er hvad jeg har brug for af tilbehør til dette teleskob.Hvad skal jeg købe for en barlow linse og hvilke okularer har jeg brug for.
Måske også nogle filtre.
Kan se celestron sælger en alukuffert med okularer og filtre til 1750kr er det noget der kan bruges eller er der ting deri man aldrig bruger.
http://www.kikkertland.dk/celestron_okular_og_filters%C3%A6t-p-774.html
Jeg har set at man kan få et filter der er godt til observeringer hvor der er meget lys fra byen
ell.kunstigt lys i nærheden Light Pollution Filter hedder det. Er det noget der duer??
Man kan også få filtre til at se på månen, er det også et must have.Som man måske kan se er jeg lidt på bar bund med hvad jeg har og ikke har brug for af udstyr.
Så jeg håber på lidt hjælp her inde fra 🙂MVH.Jan
17. juni 2014 kl. 23:23 #118978
outlookDeltager- Super Nova
Hej og velkommen i forum. Tillykke med din SCT. Jeg har selv en CPC 8″ og er der en ting som jeg har oplevet som en uundværlig del, så er det en binowiever. Dermed kan du også spare dig alle de okularer som du tænker på at købe og en barlow ligeså.
Jeg bruger et par 15mm Skywatcher Ultrawide til planeterne. Til objekter som galakser og lign. kan jeg anbefale et par vidvinkel i omegnen af 20-26mm eller ganske simpelt en Celestron f6.3 reducer der dermed forkorter brændvidden og øger det tilsyneladende felt i okularet.Light Pollution fiter kan godt anbefales, især til tåger som M42 og mange andre, knap så meget til galakser. Til månen kan såkaldte polarisationsfiltre anbefales, men du behøver det ikke, hvis du bruger binowiever. Baader Neodymium filter er godt til planeterne, da det øger kontrasten en smule.Men først og fremmest, hvad vil du egentlig se på?outlook 2014-06-17 23:27:47
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting18. juni 2014 kl. 13:47 #118989
tom.aDeltager- Super Giant
Velkommen til forumet og tillykke med dit nye teleskop!
Som nyslået teleskopejer er mængden af ekstraudstyr overvældende, hvis man skal tro reklamerne.
Men du kommer langt med få midler, især hvis din primære interesse er ”blot at kigge”. For så kan du nøjes med tre okular. I hvert fald til at starte med. Siden vil GAS medføre mere udstyr.
Den kuffert med okular og filtre som du har linket til, vil jeg ikke anbefale. For du vil sikkert ende med ikke at bruge filterne. Og okularerne er af en ok kvalitet, men så heller ikke mere.
Den bedste investering til dit teleskop vil efter min mening være at bruge de 1700 kr. på to kvalitetsokular. Og så bruge dit teleskop et halvt til helt år inden den næste større investering.
Et godt startsæt af okulare bør indeholde:
– Et okular med lav forstørrelse og et stort synsfelt.
– Et okular med mellemhøj forstørrelse til nærstudier af deepsky objekter
– Et okular med høj forstørrelse og høj kontrast til planeterne.
Du har allerede et 25mm som giver en acceptabel lav forstørrelse på 81x. Kan godt være lavere, men hold fast i dette okular til en start.
Et bud på en mellemhøj forstørrelse vil være 120-150x med dit teleskop, så du skal kigge efter en god okular på 13-17 mm.
Højest forstørrelse, her bør du ikke gå meget højere end 200-220x, før end du har opsamlet noget erfaring med dit teleskop. Så du skal kigge efter et godt kontrastrigt okular på 9-11 mm.
Håber at dette hjælper dig i dit valg af tilbehør til dit teleskop.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/18. juni 2014 kl. 16:50 #118997
clauskafDeltager- Nova
Jeg vil give Tom ret i hans fremgangsmåde
med tiden kan man altid udvide….
noget man også kunne overveje var et solfilter.
endelig er en meget lille investering et medlemskab af en lokalforening, hvor du kan høste erfaringer fra en masse medlemmer der allerede har prøvet mange ting.
hilsen Claus
18. juni 2014 kl. 20:10 #119011
Her vil jeg godt råbe vagt i gevær. Den med at købe kvalitetsokularer og glo med et øje er en i dag aldrende tilgang at starte med. Vi ser nu en gang bedst med to øjne og har man en gang set i en binoviewer vil man ikke tilbage igen. Okularerne behøver ikke engang at være af høj kvalitet og vil alligevel overgå dem, fordi man netop ser med to øjne og får en 3D-agtig opfattelse af objekterne på himlen.
Jeg har i dag en støvet samling af kvalitetsokularer, der bl.a. tæller de goe gamle Meade Super- og Ultrawide okularer og Baader Genuine Ortho som jeg faktisk ikke bruger mere pga bino’en. Den der med at udvide med tiden, så står man bare der med dyre okularer som man kommer til at sælge, fordi man endelig har fået øjnene op…outlook 2014-06-18 20:10:57
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting18. juni 2014 kl. 21:41 #119019
allan_dystrupDeltager- Nova
outlook wrote: Jeg har i dag en støvet samling af kvalitetsokularer, der bl.a. tæller de goe gamle Meade Super- og Ultrawide okularer og Baader Genuine Ortho som jeg faktisk ikke bruger mere pga bino’en.
Jo Leif, men man kan jo fint starte med kvaliteteokularer i “mono”, og så efterfølgende – når man får råd – anskaffe en bino og supplere op med dubletter af disse okularer; Det er den vej, jeg har taget.
Det er så rigtigt, at et okular-fabrikat (som fx BGO) kan udgå af produktion, men kvalitetsokularer vil altid med lidt umage kunne støves op på brugtmarkedet… Eller sælges til en fornuftig pris, hvis man foretrækker at anskaffe et sæt af en anden okular-type.
Allan
18. juni 2014 kl. 22:06 #119021
nightskyDeltager- Neutron star
Overhovedet ikke enig Leif.
Ingen tvivl om at bino er sagen, men der er efter min mening langt fra et par alm. standard okularer til få hundrede kroner i en bino viewer op til det et rigtig godt kvalitets okular yder. Der vil simpelthen være detaljer, kontrast og farvenuancer som et standard okular ikke frembringer uanset om det er i en bino konfiguration. Jeg ville til enhver tid vælge et godt kvalitets okular frem for et par billige okularer.
Jeg har set i masser af teleskoper med bino (som efterhånden er meget almindeligt) og til enhver tid har gode kvalitets okularer været klart overlegne.
18. juni 2014 kl. 23:48 #119024
Vrøvl, og jeg er ikke enig med dig, Lars. Der er slet ikke tvivl om, at når man bruger kvalitetsokularer i en bino, så får man virkelig hvad disse yder. Derimod kan man sagtens forsvare at bruge mindre lødige okularer i en bino og disse vil opveje bedre okularer qua det stereo syn man får med bino. Enig er jeg til gengæld i, at når man propper rigtig gode okularer i bino’en så får man naturligvis også bedre syn for sagen ellers vil der jo være noget galt.
Men du har fx aldrig oplevet Jupiter i bino med 15mm Skywatcher Ultrawide okularer med en 8″ SCT i god seeing kan jeg læse mellem linjerne. Disse okularer er lette, formidable binoegnede vidvinklede okularer som overtrumfer det meste i sin prisklasse. Og jeg er ligesom du en gammel garde i observation og mig kan du simpelthen ikke narre mht til dette. Hvorfor F.. starte med cyklop syn, når man kan få alle fordelene fra starten af med en bino. Nej, der er for mange “gamle” her med et “monosyn” på hvordan man skal observere som nybegynder.outlook 2014-06-19 00:20:32
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting19. juni 2014 kl. 00:51 #119026
Lige for ikke at ryge helt af sporet. Jeg ville købe et par gode okularer som Tom anbefaler., det lyder meget fornuftigt.
Du har ret Leif, jeg har aldrig oplevet 15mm Skywatcher UltraWide i en 8″ SCT, så det aner jeg intet om. Har ingen anelse om hvor gode disse okularer er.
Men jeg har set Jupiter og Saturn i god seeing med og uden bino med forskellige okularer og teleskoper. En direkte sammenligning har jeg aldrig prøvet, men jeg har på samme aften prøvet at kigge igennem et godt kvalitets okular i et teleskop og i et andet teleskop set gennem bino-viewer med et par middelmådige okularer og der er dælme forskel på hvilke detaljer man får frem, stereo syn eller ej, hvis okularet ikke kan vise det hjælper intet stereo syn.
Mine erfaring siger mig så at et godt kvalitets okular viser mere end f.eks. et par billige okularer fra et kuffertsæt i bino viser. Godt nok er jeg ikke nogen specielt erfaren visuel observatør, men jeg har dog set gennem en del forskelligt glas til at jeg kan komme til ovenstående konklusion.
Selvfølgelig bliver det man ser ikke bedre end teleskopets optiske kvalitet, det kan intet okular lave om på. At sammenligne et Ethos okular med et biligt GSO okular i en Celestron 114 vil nok heller ikke vise at Ethos er specielt bedre 🙂
Nå nok herfra om dette. Jeg er ikke i tvivl om at det du melder om i dit setup passer, lige som det jeg fortæller med garanti også passer.
Det kunne være spændende at høre hvad der er et godt kvalitets okular i dag. Hvis vi ser bort fra high-end mærkerne, hvad kan man så få af gode okularer? I sin tid valgte jeg f.eks. Baader Hyperion da jeg skulle opgradere til lidt bedre okularer.
Nightsky 2014-06-19 01:03:44 19. juni 2014 kl. 05:17 #119027
Søren HansenDeltager- Giant
Hej J.B.
Velkommen hertil. Lad dig ikke skræmme af de sommetider lidt hidsige debatter der dukker op her, der er et godt hjerte, og gode meninger bag dem 🙂
Hvis du bor i nærheden af København, kan du komme forbi mig, og vi kan tage en snak om skod, billige, ok, gode og perfekte okularer, og du kan se nogle af de 4 første katagorier.
Hilsen
Søren
Ishøj
19. juni 2014 kl. 08:49 #119032
Nightsky wrote:
Lige for ikke at ryge helt af sporet. Jeg ville købe et par gode okularer som Tom anbefaler., det lyder meget fornuftigt.
Du har ret Leif, jeg har aldrig oplevet 15mm Skywatcher UltraWide i en 8″ SCT, så det aner jeg intet om. Har ingen anelse om hvor gode disse okularer er.
Men jeg har set Jupiter og Saturn i god seeing med og uden bino med forskellige okularer og teleskoper. En direkte sammenligning har jeg aldrig prøvet, men jeg har på samme aften prøvet at kigge igennem et godt kvalitets okular i et teleskop og i et andet teleskop set gennem bino-viewer med et par middelmådige okularer og der er dælme forskel på hvilke detaljer man får frem, stereo syn eller ej, hvis okularet ikke kan vise det hjælper intet stereo syn.
Mine erfaring siger mig så at et godt kvalitets okular viser mere end f.eks. et par billige okularer fra et kuffertsæt i bino viser. Godt nok er jeg ikke nogen specielt erfaren visuel observatør, men jeg har dog set gennem en del forskelligt glas til at jeg kan komme til ovenstående konklusion.
Selvfølgelig bliver det man ser ikke bedre end teleskopets optiske kvalitet, det kan intet okular lave om på. At sammenligne et Ethos okular med et biligt GSO okular i en Celestron 114 vil nok heller ikke vise at Ethos er specielt bedre 🙂
Nå nok herfra om dette. Jeg er ikke i tvivl om at det du melder om i dit setup passer, lige som det jeg fortæller med garanti også passer.
Det kunne være spændende at høre hvad der er et godt kvalitets okular i dag. Hvis vi ser bort fra high-end mærkerne, hvad kan man så få af gode okularer? I sin tid valgte jeg f.eks. Baader Hyperion da jeg skulle opgradere til lidt bedre okularer.
Okularer skal der under alle omstændigheder bruges og i bino’en skal man jo bruge dem parvis. Blot kan man nøjes med færre i det hele taget. Nu har trådens forfatter valgt at købe en 8″ SCT og køber man sådan en fætter, mener man det alvorligt og i den er 15mm vidvinklede okularer et af de mest alsidige man kan få også parvis i en bino. Jeg bruger også det setup i flere af mine linsekikkerter med og uden barlow i næsen på bino’en. Og det virker fortræffeligt og jeg går aldrig mere tilbage i cyklop mode eller “monosyn” igen!Nu skal der ikke herske nogen som helst tvivl om at et par TeleVue Panoptic okularer vel nok er toppen af poppen i en bino, men et par 15mm og 20mm Skywatcher Ultrawide er ud over at være lette og ydedygtige også prisbillige okularer for en begynder og vil yde over 90% af okularer af højere kvalitet. Sammen med en bino man kan få til godt 1500 kr eller billigere, så er man der, hvor man egentlig ikke behøver at investere mere i lang tid fremover. Og frem for alt, så kan man bruge begge øjne. En kæmpe fordel som visuel observatør.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting19. juni 2014 kl. 08:55 #119033
sidewind wrote: Hej J.B.
Velkommen hertil. Lad dig ikke skræmme af de sommetider lidt hidsige debatter der dukker op her, der er et godt hjerte, og gode meninger bag dem 🙂
Hvis du bor i nærheden af København, kan du komme forbi mig, og vi kan tage en snak om skod, billige, ok, gode og perfekte okularer, og du kan se nogle af de 4 første katagorier.
Hilsen
Søren
Ishøj
Det er nemlig rigtigtog ideen med en snak om skod og gode okularer er fornemt! Dog ville jeg ønske, at han kunne få lov til at glo igennem en bino og i mono med nogle vidvinklede okularer af rimelig kvalitet og se forskellen! Den er himmelråbende.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting19. juni 2014 kl. 13:56 #119042
spatzekDeltager- Super Giant
Jeg er nok mere i retning af Tom.
Jeg vil altid anbefale, at man før man anskaffer sig et bino setup, har fået prøvet, om det overhovedet er noget, som man bryder sig om. Mange kan faktisk ikke “se” i bino-systemer, f.eks. har problemer med prismekikkerter, så det er altid individuelt, om et bino-system er gaven til folket eller ej. I mine egne setups med med eller uden bino, er der stadig, når man lægger tingene sammen sådan ca. lige mange fordele som ulemper.
En anden ting, jeg hurtigt vil se på med hensyn til tilbehør er om den medfølgende diagonal er god nok. Det plejer at være et svagt led i systemet
19. juni 2014 kl. 17:41 #119049
sidewind wrote: Hej J.B.
Velkommen hertil. Lad dig ikke skræmme af de sommetider lidt hidsige debatter der dukker
op her, der er et godt hjerte, og gode meninger bag dem 🙂Hvis du bor i nærheden af København, kan du komme forbi mig, og vi kan tage en snak om
skod, billige, ok, gode og perfekte okularer, og du kan se nogle af de 4 første katagorier.Hilsen
Søren
Ishøj
Øh Søren, mener du debatten mellem Leif og jeg er hidsig? – Personligt finder jeg den
helt nede på jorden og der dukker bestemt noget op man kan tænke over. Jeg syntes du
skyder lidt forbi med den bemærkning.Fornemt at tilbyde at man kan kigge forbi, det er en rigtig god ide.
——-
Leif, interessante betragtninger. Må kigge efter et par SkyWatcher okularer ved næste star
party, det kunne bestemt være givende at prøve dem.De sidste 4-5 star parties jeg har været til, har der desværre været rigtig svært at finde
nogen som bruger andet end high-end okularer. Det er næsten altid TeleVue Nagler, Ethos,
Delos, Pentax, Zeiss og TV-bino/Baader Bino, så det bliver måske en udfordring at finde
nogle mere prisvenlige okularer til næste star party.Nightsky 2014-06-19 18:41:17 19. juni 2014 kl. 19:23 #119055
Anonym- Super Nova
Mht. til bino – havde jeg selv for et par år siden en Williams Bino med et par 16 mm. Williams okularer. Det var en rimelig kvalitet, dog ikke i den dyre ende og jeg var da også glad for det. Men det Lars nævner med kvalitet passer jo altså også. Da vi var i Vogelsberg sidste år. havde jeg fornøjelsen af at se i det ultimative Binosetup. Både mand og kone havde begge anskaffet sig et setup bestående af to heftige sammenbyggede TMB apokromater – og selvfølgelig et udvalg af Nagler og Delos. Og selvfølgelig for begges vedkommende monteret på en hydraulisk søjle, så man bare kunne træde på en fodpedal, for at indstille højden! Det syn jeg så deri, glemmer jeg ikke så let – både hvad Saturn og andet angår! Det ligger milevidt fra det jeg havde. Prisen: tjah – vel det samme som en dansk indregistret mellemklassebil og to i Tyskland! Men de hyggede sig gevaldigt med deres fælles hobby! På nogen områder er kvaliteten på det knap så dyre grej blevet bedre, samtidig med at prisen måske endda er faldet. Men vil man havde det ultimative, må man stadig gribe til lommerne!
Mvh.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Tilbehør til mit teleskop.' er lukket for nye svar.