› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › Til Mars i 2025
- Dette emne har 8 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 96 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. april 2010 kl. 16:36 #37180
frederik- Planet
Det her lyder da som nogle gode nyheder:
Obama: Mennesker til Mars i 2025
Hvad mener i? Når NASA det?
Personligt synes jeg, det ser ud til at være overkommeligt. Og det bliver spændende, at følge med i de nye projekter.
16. april 2010 kl. 17:32 #37185
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Constellation-projectet er jo lagt på is, så jeg forstår ikke helt hvordan de kan nå dette. En forutsætning er vel at de først går til månen, udvikler en metode for at få vand ud af is i lille mengder (med store mængder sand) og en metode for at dyrke egen mad med på vejen, og så så bygger base på månen for support og mellomlandinger til Mars.
Hvis de får raketplanerne på skinner igen så bør de måske være kommet et godt stykke på vej med månebasen inden 2025, men længre tror jeg ikke de er på det tidspunkt.
Mvh,
Bjørn16. april 2010 kl. 20:30 #37194
frederik- Planet
Er du sikker på at de har stoppet Constellation-projektet? Det ser ikke sådan ud: Constellation.
Men 2025 er nok rimeligt optimistisk. På NASA’s hjemmeside står der også, sagt af Obama:
By the mid-2030s, I believe we can send humans to orbit Mars and return them safely to Earth.
Berlingske må være forkert på den.
Frederik 2010-04-16 20:33:44 16. april 2010 kl. 22:30 #37203
hemanDeltager- Moon
Ifølge ingeniøren er det en astroide i 2025 og mars en gang i 2030’erne.
http://ing.dk/artikel/108076-obama-mennesker-skal-besoege-en-asteroide-i-2025
17. april 2010 kl. 06:10 #37211
Frederik wrote: Er du sikker på at de har stoppet Constellation-projektet? Det ser ikke sådan ud: Constellation.
Jeg fik “Page Not Found” på din link, men jeg fandt det her istedet: http://www.nasa.gov/mission_pages/constellation/main/.
Jeg læste at Obama hadde lagt Constellation på is, men det er jo muligt han har givet startsignal nu igen. Her er begyndelsen af meldingen:
“eRomfart 2010-009 fra Norsk Astronautisk Forening, 03.02.2010
USA ikke tilbake til Månen likevel
USAs president, Barack Obama, og hans administrasjon ønsker å stoppe og rett og slett nedlegge hele Constellation-programmet.
Constellation er navnet på programmet som hadde som mål å bringe
amerikanske astronauter tilbake til Månen innen 2020. I Constellation
inngår utviklingen av bærerakettene Ares I og Ares V, det bemannede
romfartøyet Orion og månelandingsfartøyet Altair. Om det går som
president Obama ønsker, blir alt arbeid på disse fartøyene stoppet og
hele programmet skrinlagt.
Dette ble klart da Det hvite hus 1. februar 2010 la frem forslaget til
budsjett for NASA for budsjettåret 2011, som starter 1. oktober 2010.
(I USA faller budsjettåret ikke sammen med kalenderåret.) Der ligger
det ikke inne noen bevilgninger til Constellation-programmet selv om
NASAs årlige budsjett foreslås økt. Obama-administrasjonen foreslår å
bevilge 19 milliarder dollar til NASA for 2011, mens budsjettet nå i
2010 er på 18,7 milliarder dollar. Videre antydes det at
NASA-budsjettet totalt skal økes med 6 milliarder dollar de fem neste
årene.”Billeder (billedtækst er klippet fra slutten af meldingen): http://www.romfart.no/eRomfart/Notiser/S/2010/2010009.asp
“Bilde 1:
Med Obama-administrasjonens budsjettforslag kan NASA sette et stort,
rødt kryss over planene om Ares-bærerakettene og planene om å sende
mennesker til Månen i løpet av de neste ti årene og Mars de neste 20-25
årene… (NASA/Erik Tronstad)
Bilde 2:
..og et rødt kryss over planene om å bruke Orion-romfartøyet til
romferder til og fra den internasjonale romstasjonen… (Lockheed
Martin/Erik Tronstad)
Bilde 3:
..og et rødt kryss over planene om å bruke Orion-romfartøyet til romferder til og fra Månen… (Lockheed Martin/Erik Tronstad)
Bilde 4:
..og et rødt kryss over planene om å bruke et Altair-romfartøy til romferder til og fra måneoverflaten… (NASA/Erik Tronstad)
Erik Tronstad”Tråd om Direct-projectet (hvilket jeg synes er et bedre alternativ): http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=2579
Mvh,
Bjørn17. april 2010 kl. 07:52 #37212
frederik- Planet
Det lyder mere rigtigt i forhold til hvad der står på NASA’s hjemmeside, Heman.
Jeg tror han har givet “go” igen. Han har bare udskudt årstallene. Men Constellation-programmet ligger under “current missions”, så mon ikke han har givet signal til genåbning?
17. april 2010 kl. 16:43 #37272
hemanDeltager- Moon
Uanset hvad kræver det, at de kommende præsidenter bliver mere pro rumfart end obama hidtil har været.
Men dette giver naturligvis arbejdsro nogle år.Kan dog ikke forstå hvorfor man skal til, at bygge en ny raket når det hele allerede kan bestilles fra spacex.17. april 2010 kl. 18:01 #37275
frederik- Planet
Heman wrote: Uanset hvad kræver det, at de kommende præsidenter bliver mere pro rumfart end obama hidtil har været.
Lad os håbe på det!
17. april 2010 kl. 18:24 #37280
Obamas problem er at få hele budgettet i land i Kongressen, hvilket ikke er så let da ca. halvparten af representanterne ser på ham som en ødeland (specielt efter helsereformen). Så han må gå forsiktigt frem.
Men når nu engang pengerne bliver lagt ind for et slikt raket-project så plejer det at være tverpolitisk enighed om at fuldføre det. Senere presidenter vil nok støtte et påbegynt raketprogram, selv om de skulde være uenige i pengebrugen, fordi en kansellering i et senere stadium kan få alvorlige konsekvenser for NASA og sætte dem tilbage mange år i rumprogrammet.
Jeg tror at pengerne kommer, men jeg er ikke sikker på at hele Constellation-programmet skal gjennemføres. Foreløpig konsentrerer de sig om kapselen, ser det ud til, og det er muligt at de afventer en nærmere beslutning om selve raketten, med begrundelse i at kapselen uanset kan bruges.
EDIT: Her er litt mer håndfast information om hvad der har skedd: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=126023150
Det ser ud til at Constellation-programmet fortsætter i en redusered udgave. Obama ser ikke ud til at ville ha en månebase, men derimot sikter lengre ud. Han vil også ha private aktører til at levere deler af raketterne. Muligt at et privatudviklet fartøj (Dragon) vil bygges for at drive service til ISS, men uanset vil det blive en pause efter rumfergen parkeres for godt til Dragon evt. er klar. I denne pausen vil russerne måtte overta ISS-servicen. Tusenvis af mennesker i NASA og i dets underleverandører, som nu arbejder med rumfergeprogrammet, vil miste jobben.
Hvad betyr dette? Tja … man kan kun spekulere hvad Obama har tænkt her, men jeg tror at han har villet forenkle Constellation-programmet til kun en langdistanceraket. Altså fjernes fleksibiliteten som var ment å dekke ISS-ferder, måneferder og Mars-ferder i samme program. Fokus blir derfor kun på Mars herefter (og beyond). Et andet rumfartøj vil ta sig af ISS og opdrag i bane rundt Jorden. Månefærd og månebase blir det ikke noget af. På den måten vil han spare penger og få Kongressen at sige ja.
Jeg mener en kansellering af månebase ikke er et smart træk. Vi kan trænge både erfaringer og forskning på diverse livsopholdene teknologier fra månebasen før vi rejser til Mars.
Bjørn T. Jønsson 2010-04-18 06:10:44 Mvh,
Bjørn -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Til Mars i 2025' er lukket for nye svar.