› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Til månen og sol
- Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 11 måneder siden af jakob1234. This post has been viewed 760 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. marts 2018 kl. 08:08 #317303
jakob1234Deltager- Nova
Hej alle!
Jeg overvejer lidt at købe et scope dedikeret til at tage billeder af solen med hvidlys filter, og månen closeup. også jupiter hvis muligt.
Mit DSLR skal bruges i forbindelse med det.
Men, jeg er noget i tvivl. Jeg har min Newt 8″ 1000mm som er rigtigt god til DS – og jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal købe en god 5*barlow, eller om jeg skal købe en god refractor med stor fokuslængde f.eks 2000mm eller mere?
Det jeg gerne vil, er at kunne tage godt forstørrede billeder af sol, måne og jupiter 🙂
Jeg ved godt at atmosfæren altid spiller en hel del ind 😉 Men, når jeg sætter mit kamera i min newt med 2*7 barlow får jeg billedet som vedlagt, og jeg vil gerne kunne gå MEGET tættere på som på det forstørrede billede 😀
Og i det hele taget, er en refractor bedre til denne opgave end en newt?
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
27. marts 2018 kl. 08:15 #317307
RudiDeltager- Neutron star
Til Sol, Måne og planeter skal du bruge et hurtigt video kamera, og så stacke billederne i et dedikeret program, f.eks Registax. Til sidst, og ikke mindst, skal der anvendes wavelets filtre, der fremhæver detaljer og kontraster. Her er Registax fremragende.
Måske kan dit DSLR optage RAW videoer?Her er et billede baseret på 30 sekunders video, med ialt ca 1500 billeder.
Kameraet er et billigt ASI ZWO 120MC, som jeg ellers bruger som guide cam.
Læs mere her, hvor du også kan se video sekvensen:
https://www.astronet.dk/forum/viewtopic.php?f=20&t=279/Rudi B. Rasmussen
27. marts 2018 kl. 10:15 #317315
jakob1234Deltager- Nova
Hej rudi 🙂
Det billede jeg har lagt op er lavet på den måde du beskriver – Altså det som ikke er forstørret. Det tog jeg for 1 måned siden.
Jeg har også dedikeret highspeed cam – men jeg mangler muligheden for at forstørre mit motiv væsentligt, og er derfor meget i tvivl om det skal være dedikeret scope eller rigtigt god barlow.
Jeg er nemlig lidt bange for at mit fokusområde bliver ekstremt snævert med barlow, eller at jeg slet ikke kan få backfokus nok,
29. marts 2018 kl. 19:38 #317378
jakob1234Deltager- Nova
Er der virkeligt ingen som kan svare på mit andet spørgsmål?
30. marts 2018 kl. 09:03 #317381
outlookDeltager- Super Nova
Jeg skal da prøve at besvare dit andet spørgsmål. Jeg vil hellere kigge på en SCT til Solen, Månen og planeterne. Den har den nødvendige brændvidde til de udfordringer du har i vente. Vores elskelige planeter står lavt i disse år og derfor er højtopløselige billeder stort set umulige qua den meget ustabile luft lyset skal passere. SCT’en kan udrustes med en folie fra Baader så også Solen kan iagttages. Men Solen rammer et minimum i disse år så udsigten til solpletter er ringe. Så vil jeg hellere bruge penge på et dedikeret H-alpha solfilter som tillader observation af protuberanser, filamenter og aktive regioner. Der er altid noget at se med et H-alpha solfilter. Derudover er en SCT nærmest skabt til nærbilleder af Månen. En refraktor med bare nogenlunde åbning og en brændvidde på 2000 mm er en ret uhåndterlig størrelse med mindre den er fast monteret. En Newton kan selvfølgelig også bruges, men har ikke den agilitet og fleksibilitet en SCT har.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting31. marts 2018 kl. 12:02 #317390
jakob1234Deltager- Nova
Mange tak outlook – Jeg vil kigge på en SCT
Jeg har læst en del om denne:
https://www.firstlightoptics.com/maksutov/skywatcher-skymax-150-pro.html
Det jeg så kan se, er at jeg bliver nødt til at købe en ekstra fokuser, da det ellers vil blive problematisk… Så, igen en jungle at finde rundt i.
Desuden er der nogen som skriver det er helt umuligt at tage billeder med dette scope, og mange andre som siger det er fantastisk?
Mit budget ligger på 5000,- og jeg har allerede et helt ok toupcam til at lave film med – jeg har også en rigtigt god 2,7x barlow.
Så jeg mangler egentlig bare det scope som skal til – Hvad siger i andre? Jeg vil gerne have fornuftig opløsning, og gerne et scope med f12.
31. marts 2018 kl. 14:29 #317410
JohnDeltager- Nova
Hej Jakob – jeg har sendt dig en PM
4. april 2018 kl. 19:53 #317486
jakob1234Deltager- Nova
Hej alle!
Astrojensen gav mig et godt råd og en god forklaring – derfor bliver det en 5x powermate jeg bestiller 🙂
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Til månen og sol' er lukket for nye svar.