Til Lyra Henrik

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Til Lyra Henrik

• Dette emne har 16 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 631 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

mejer
    Deltager
      • Super Nova

Hej Henrik

Jeg er stødt ind i et lille problem. Når min Meade lx200 kikkert er monteret fast i et observatorie. Så bliver Autostar II håndcontrolleren så kold og fuld af kondens, at man ikke kan se hvad der står i displayet.
      Jeg har set at man kan få en wireless Autostar II hos Meade. Men jeg kan ikke finde den ved jer. Er det ikke en i forhandler????

Mejer

mortenb
      Deltager
        • Super Giant

Hvis håndkontrolleren har det sådan .. hvordan har resten det så ikke, spejle og teknik osv. Du må omgående overveje noget udluftning til dit observatorie. Der har været drøftet lignende før.

mejer
        Deltager
          • Super Nova

Hej Morten.

Når jeg nu siger fuld af kondens, så var der nok 2 dråber i den. Det største problem er kulden. Når sådan en krystal display bliver for koldt, kan man næsten ikke se hvad der står. Derfor tror jeg at jeg vil have en trådløs controler, som man kan have med ind i varmen.

Med hensyn til fugt i kuplen, så er der ingen. Jeg har den vilde udluftning på. Selv de dage der er helt tåget, er tingene ikke klamme eller fugtige. De er kun hamrende kolde. Jeg har mange normale skruer og bolte i kuplen. De har ingen tegn på rust. Så jeg tror udluftningen er så god som den kan blive.

Mejer

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Hvad med en simpel ski-sok så er der sparet et par tusende til ny fjernbetjening.

mejer
            Deltager
              • Super Nova

Jeg har gjort noget andet. Jeg tager Hånd controlleren med ind. Og når jeg så skal kigge tager jeg den med ud igen. Fungerede fint her til aften. Men jeg skal have fat i en wireless alligevel. Så jeg kan styre kikkerten nede fra kontrolrummet.

Mejer

henrik
              Deltager
                • Nova

Hej Mejer.

Jo den har vi da.

Jeg skal slå den op på mandag når jeg kommer ind til prislisten (ikke elektronisk).

Men Morten nhar en pointe i at du nok bør gøre noget ved fugten i almindelighed :O)

Mvh Henrik

gert
                Deltager
                  • Giant

Hej Mejer, jeg har også en lx200 og har samme problem med autostar II. Den kan simpelthen ikke tåle kulde uanset fugt eller ej. Problemet har været tiltagende og efterhånden udvikler den også egentlige funktionsfejl, så jeg har droppet den helt og bruger kun computeren, hvilket er et problem ved finindstilliger. Jeg har faktisk altid taget den med ind om aftenen, så hvis det er fugten, der er problemet, så er det den fugt der opstår når man er ude, og den er der jo også en masse af…./mvh. gert

bobo
                    • Giant

Hej.

Min C-8’ers håndkontrol gør det samme når den er blevet kold. Det er egentlig pisse ringe, når det nu er der det er bedst at kigge. Der kan man da vidst sige at udviklingsafd har sovet i timen.

Bobo2009-01-11 12:12:25

gert
                    Deltager
                      • Giant

hej, jeg er bange for at ihvertfald for meades vedkommende så er det udviklet til at tåle nætter i californien, og det er nok det samme for celestron.

Gad nok vide om man kan få forberedet udstyret nogen steder?

….mvh. gert

mejer
                      Deltager
                        • Super Nova

Når jeg har haft min håndcontroller med inde har jeg heller ingen problemer. Men efter et par timer i kulden går den ned. Jeg er så heldig at have et opvarmet kontrol rum. Så hvis jeg havde den wireless, ville den det meste af tiden ligge i varmen. og så ville problemet være løst.
                        Og ja Gert, jeg har også oplevet disiderede funktionsfejl, når den bliver kold.
                        Har ikke fundet ud af om man kan lave en allignment fra PC’en???

Men vi kan hurtigt blive enige om at det er dårligt lavet.

Mejer

bobo
                          • Giant

Altså, det er jo en håbløst gammelt skærm man bruger i dem. Selv en 5år gammel mobiltlf klarer sig bedre i kulden Wink Måske man kan sætte en anden i.

bjoern.andersen
                            • Main Sequence
                            Det er jo et særdeles interessant spørgsmål du rejser:

Har ikke fundet ud af om man kan lave en allignment fra PC’en???

Er der nogen her som har prøvet/ved noget om dette, og er det evt. muligt at bruge div mounts uden at bruge håndkontrollerne i det hele taget.

Der var en kommentar for nogle dage siden hvor det blev foreslået at man brugte et usb kabel med tilslutning til håndkontrollens stik, og dermed ikke brugte håndkontrollen i det hele taget.

Jeg forstår ASCOM EQMOD sådan at det er nødvendigt at foretage en “allignment” (1-2-3star) og derefter sætte håndkontrollen på PC.direct for at få ASCOM Interface til at virke.

Hvis ideen med at undvære håndkontrollen ved at koble pc direkte til mounten virker, forstår jeg (som sædvanligt) ikke hvad det så er for et styreprogram mounten så køre på.

Håber der er mange som har prøvet en masse omkring alt dette, og som vil hjælpe andre ud af(i) mørket

WinkSmile

Bjørn Andersen2009-01-11 13:06:49

gert
                            Deltager
                              • Giant

hej, i det medfølgende meadeprogram vælger man under telescope remote control, og sætter kryds i connect, så får man faktisk en håndkontrol frem på skærmen, man kan alt det samme med den. Det store problem er blot hvis man allignere og skal flytte lidt til den ene eller anden side, så er det besværligt med en pc’er der står et stykke væk. Derfor laver jeg allign så det passer til den side jeg sidder på, eller jeg snyder lidt og rykker den mekanisk i stedet, hvis jeg kun gør det på en enkelt stjerne. Alt i alt funker det ikke lige så godt, som hvis man har en håndkontrol. Men når man har ccd’eren i så er det nemmest at bruge computeren under alle omstændigheder. Men hvis de trådløse er til rådighed til en rimelig pris, så vil jeg nok også anskaffe en sådan. I US koster de omkring 180 $…/mvh. gert

palle.b.
                              Deltager
                                • Nova

jeg har haft problemer med at læse display’et i kulden, men efter opdate af Hånd Control software til seneste på min 102SLT fra Celestron, kan man nedsette scanhastigheden i displayet… Ssåå s k r i v e r den llaannggssoommtt 😉 men det er til at læse… !

mejer
                                Deltager
                                  • Super Nova

I vores tilfælde med Meade forsvinder teksten helt. Og når man trykker på tasterne for en komando, sker der absolut intet.
                                  Så vidt jeg ved er det sidste nye version i Autostar II controleren.
                                  Mejer

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Til Lyra Henrik' er lukket for nye svar.