› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Tidstab på Pc
- Dette emne har 24 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af Finn. This post has been viewed 537 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. juli 2016 kl. 19:32 #148974
FinnDeltager- Neutron star
Hej Jens
Ja jeg undre mig også, men jeg må så også erkende at der er noget her jeg ikke rigtigt forstår.
Jeg har gemt det gamle batteri og et fra T-Hansen til skræk og advarsel 🙂
mvh Finn
29. juli 2016 kl. 21:22 #148979
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Finn.
Windows tidsserver er forfærdeligt langt væk, der er mange Routere og et atlanterhav imellem.
Prøv istedet at vælge nogle lokale tidsservere, f.eks som her:
Kig også her:
http://www.pool.ntp.org/da/use.html29. juli 2016 kl. 21:25 #148980
Der er også ntp.forskningsnettet.dk
Den har jeg lige prøvet, ser ok ud.
mvh
Jens30. juli 2016 kl. 09:08 #148993
Hej
Det virker stadig her til morgen så jeg er glad mand 🙂 tænker på det som Jakob skrev at det kunne være Clook-chippen der var røget, men jeg slap billigt.
Du har ret Jens der er vel ingen grund til at hente opdateringet længere væk en højest nødvendig så jeg har prøvet at sætte den på ntp.inet.tele.dk.
Takker for alle kommentarene.
mvh Finn
ps. glemte at skrive at det gamle batteri var faldet til 2,8 V her til morgen så det har nok bare fået et lille bust da jeg tændte for Pcern og viste 3,4 V
Finn 2016-07-30 09:16:44 30. juli 2016 kl. 10:08 #148996
Hej Finn.
Godt at høre at der var en god løsning.
I øvrigt, i gamle dage sntes jeg de batterier holdt længere end blot et par år. Men jeg har selv skiftet et par stykker, så det gør de ikke mere…
Jeg syntes også det plejer at være en kold vinterdag de smutter, så jeg har et par ekstra liggende.. Silvan/T Hansen er gerne lukket når det er klart.
mvh
Jens30. juli 2016 kl. 10:40 #148998
Henrik PerssonDeltager- Planet
30. juli 2016 kl. 11:19 #149000
Både og.
Tommelfingerreglen er at jo flere routere, jo dårligere tid har du. Problemet er grundlæggende at trafikken mellem uret og din PC ikke er deterministisk. Så jo højere Stratum, jo dårligere tid har din PC. Sidder du direkte på NTP uret med kun en switch imellem, er tiden ganske god. Men skal du over atlanten igennem forskellige fibre, så falder præcisionen.Faktisk er NTP så “dårlig” at DCF77, den gamle radiotid fra Frankfurt snildt kan hamle op med NTP i både præcision og jitter.
Til langt de fleste astronomiske forhold (ikke alle!) er NTP glimrende. Hvis folk så bare ville droppe det der sommertidspjat og køre fast tid, f.eks UTC, så ville mange ting være lettere.
https://da.wikipedia.org/wiki/UTC
At ens PC pludselig beslutter at skifte til vintertid (sker i oktober) mens den er ved at tage en CCD eksponering, giver ikke et lykkeligt resultat!
mvh
Jens30. juli 2016 kl. 11:25 #149001
Jeg tjekkede lige havd Wiki skriver om NTP, og de skriver faktisk at Windows ikke i sig selv er ret god, den kan ikke holde synk til endda 1-2 sekunder! Det er faktisk ret dårligt til fotometri/astrometri.
Windows Time service
All Microsoft Windows versions since Windows 2000 include the Windows Time service (“W32Time”),[17] which has the ability to synchronize the computer clock to an NTP server.
The W32Time service was originally implemented for the purpose of the Kerberos version 5 authentication protocol, which required time to be within 5 minutes of the correct value to prevent replay attacks.
The version in Windows 2000 and Windows XP only implements Simple NTP,
and violates several aspects of the NTP version 3 standard.[18] Beginning with Windows Server 2003 and Windows Vista, a compliant implementation of full NTP is included.[19] Microsoft says that the W32Time service cannot reliably maintain sync time to the range of 1 to 2 seconds.[20] If higher accuracy is desired, Microsoft recommends using a different NTP implementation.[21]31. juli 2016 kl. 03:27 #149043
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Flot at du fik det til at virke, Finn! Jeg anede virkeligt ikke at der var mer end én type CR 2032. Jeg troede at der var kun 3V og det var det … Så tak for oplysningen, det er nyttigt at vite næste gang jeg trenger at køpe et PC-batteri.
Mvh,
Bjørn31. juli 2016 kl. 08:46 #149047
Hej Bjørn
Nej jeg var heller ikke klar over det, men de 5 stk jeg købte hos T-Hansen virker fint til fjernbetjeningen til mit Tv så det var da ikke spildte penge trods alt 🙂
Men ja vær opmærksom på at det kan ske og ikke give op.
mvh Finn
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Tidstab på Pc' er lukket for nye svar.