› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Tidstab på Pc
- Dette emne har 24 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af Finn. This post has been viewed 536 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. juli 2016 kl. 18:12 #148514
FinnDeltager- Neutron star
Hej alle
Jeg har en Astro PC der er ca. 3 år gammel og efter jeg har opgraderet til win 10 på den kan den ikke holde Tiden/Uret. Det vil sige at den starter op med den dato og tid jeg sidst har haft PCern åbent.
Kan det være det lille batteri der er gået på bundkortet samtidig med en opgradering ???
Jeg har PCer der er over 6 år gamle også med Win 10 opgradering hvor der aldrig er skiftet bateri, så jeg vil lige spørge om der er andre der har haft samme problem før jeg skiller det hele af ????????
mvh Finn
Finn 2016-07-11 18:13:08 11. juli 2016 kl. 18:52 #148517
jsaDeltager- Moon
Tøv lige en kende….
Det kan være du blot skal vælge en anden tidsserver at kontakte.
Højre klik på uret og tjek indstillingerne
Mvh Jesper
11. juli 2016 kl. 19:00 #148518
Tak Jesper
Den Pcer jeg har bøvl med er sat nøjagtig op efter de andre jeg har 4-5 styk af slaksen.
Men det der undrede mig var bare at skete samtidig med en opgraderig af Win-10
mvh Finn
12. juli 2016 kl. 16:31 #148549
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Jeg vil sige det samme som Jesper. Det er et tidsserver-problem. Tjek denne guiden (option 1): http://www.tenforums.com/tutorials/6410-clock-synchronize-internet-time-server-windows-10-a.html
Mvh,
Bjørn13. juli 2016 kl. 07:29 #148564
Takker for linket Bjørn
Men nej, jeg kan ikke få det til at virke, er lidt på bar bund nu hvad der skal gøres, jeg må leve med at skulle sætte tiden og datoen manuelt når jeg starter PCen op 🙁
mvh Finn
13. juli 2016 kl. 08:28 #148565
Det kan også være batteriet, selvfølgeligt. Et slikt PC-batteri varer i nogle år men skal så byttes. Jeg tror det hedder CR032 og er et knapcellebatteri. Enkelt at skifte selv.
Mvh,
Bjørn13. juli 2016 kl. 15:10 #148569
clauskafDeltager- Nova
Hej Finn
Jeg tror også det er batteriet CR 2032
Prøv at google problemet med maskin type etc. så finder du sikkert en løsning og en beskrivelse af hvor batteriet sidder
Hilsen Claus
13. juli 2016 kl. 16:17 #148573
Ja, Claus havde det rigtige navnet på batteriet.
At dette sker samtidigt med opgradering til Windows 10 tror jeg er helt tilfældigt. Det kunne lige godt været samtidigt med et tordenvejr eller efter en kveld med astrofoto – begge tilfæller da man måske tager ud strømkontakten. Også i tilfæller der man opgraderer sin PC med nogle nye dele, og derfor må drage ud kontakten i mellemtiden.
Jeg ved ikke hvordan du bruger astro-PCen din men hvis du f.ex. flytter den frem og tilbage mellom stuen og terrassen el.l. så bliver den uden fast strøm nogle minutter og da bruges batteriet på hovedkortet der holder liv i BIOS (og klokken). Det kan være en forklaring på at akkurat astro-PCen er mer udsat end dine andre PC-er.
Det lille batteri skal være synligt på hovedkortet umiddelbart efter at du åbner kabinettet. Der er som regel en lille bøyle af metal der sidder ovenpå selve batteriet, som du forsigtigt vipper op (og muligens til siden) for at tage ud batteriet. Så er det modsat procedure for at installere nyt batteri.
Men før du gør noget inde i maskinen, husk at avmagnetisere dig selv med en jordet kabel. 🙂
Edit: skrivefejl
Bjørn Sandåker 2016-07-14 05:08:51 Mvh,
Bjørn13. juli 2016 kl. 17:47 #148576
Tak for jeres informationer.
Jeg har leget lidt med min PC i dag der er stationær i obset og ikke bliver flyttet.
Hvis uret er over en time bag ud er der ingen af tidsserverne der kan opdatere tiden, men når bare den er inden for en time feks. 59min er der ingen problemer med nogle af dem.
Så jeg må nok skille den PC af og få fat på et nyt bateri det er vist den sidste udvej.
Ja Bjørn det er nok bare tilfældigt samtidig med en opgradering.
Jeg vender tilbage når jeg har skiftet Bateriet.
mvh Finn
13. juli 2016 kl. 22:16 #148588
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Tøv lige en kende. Udover at de knapcelle lithiumbatterier, der typisk sidder på bundkort normalt holder rigtigt længe, burde et dårligt batteri altså betyde, at tiden blev sat tilbage til det samme tidspunkt hver gang. Normalt en dato, der ligger nogle år tilbage i tiden. Men du siger den bliver på det tidspunkt, hvor du lukkede den. Det tyder mere på et problem med selve clock-chippen.
Jakob Andersen 2016-07-13 22:16:45 14. juli 2016 kl. 05:22 #148597
Finn, tjek også at tidszone og sommertid i Windows er rigtigt sat. Det lyder merkeligt at tidsserverne ikke klarer å justere tiden i PC-en hvis den er over én time for sen … Det forstår jeg ikke. Måske er der en option i Windows for hvor lang tid bagefter tidsserveren skal bruges? Jeg ved ikke, men jeg har aldrig hørt om nogen slik option. Jeg får dessverre ikke tjekket på dette på min egen PC fordi jeg kører
Linux … men jeg skal installere Windows 10 om nogle dage (for spil).Har du krydset af for at PC-en skal opdateres af tidsserveren konstant, med jevne mellemrum? Selv om du har krydset af dette får den jo ikke gjort det medens PC-en er avslåt men så snart den startes op igen skal det bare virke automatisk.
Efter denne nye oplysningen er jeg sikrere end tidligere på at det må skyldes et svakt batteri. Men det der med at tidsserver-funktionen bare virker når tiden er indenfor én time for sen er merkelig.
Bjørn Sandåker 2016-07-14 05:25:57 Mvh,
Bjørn14. juli 2016 kl. 06:46 #148598
Uha Jakob Clock-chip ja så er jeg nok derude hvor jeg ikke rigtigt kan bunde og det er rigtigt at den starter op på det tidspungt hvor jeg slukker den.
Bjørn jeg har tjekket for rigtige indstillinger og jeg er ikke i tvivl om mere at det er som det skal være, når jeg starter den og der er gået over en time og jeg vil synkronisere tiden kommer den med en fejlmedelse at ” Serveren kan ikke opdaterer tid og dato da der er for stor forskel ” eller noget i den retning, og det gælder alle tidsserverne tror der er 6 forskellig, den foreslår selv Windovs.com og det er også det mine andre PCer er sat til.
Når først der er liv i uret taber den ikke tid eller dato den har kørt hele natten for at jeg skulle været 100% sikker.
Jeg selv syntes gså det lyder mærkeligt med det batteri, den ældste bærbar jeg har er over 10 år gammel og der har jeg aldrig skiftet bateri og har aldrig gjort på andre i de mange år jeg har haft PCer.
Så det kan godt være du er inde på noget rigtigt Jakob.
Jeg tager et smut på ferie og vil købe et bateri når jeg lander igen så må vi se.
Takker for jeres input da jeg syntes det er et dumt problem jeg er røget ind i, for hvis uret ikker er 100% og jeg glemmer at stille det kan det vel havde indflydelse på nogle af mine Astro programmer ???
mvh Finn
14. juli 2016 kl. 08:08 #148599
jsaDeltager- Moon
den er god nok, jeg har også oplevet at windows ikke vil syncronisere tiden hvis forskellen på pc tid og faktisk tid er for stor.
Så proceduren må nu være, skift batteriet, indstil tiden manuelt, sync op mod server.
mvh jesper
29. juli 2016 kl. 19:09 #148971
Hej igen
Ja det var lidt af et detiktivarbejde jeg var kommet ud i, købte nogle CR2032 baterier hos T-hansen
men efter at havde prøvet de 5 stk jeg købte gav jeg faktisk op da skærmkort heller ikke ville virke på nogle af dem.
Det der undrede mig var at det gamle bateri viste 3,4V og de nye viste 3,14V
Men jeg var så heldig at jeg fandt en rigtig gammel pakke med 4 stk i til 29,95kr og hvor jeg har dem fra ved jeg ikke men det er disse her
de viser også 3,14V men nu virker det hele som det skal 🙂
Jeg kunne også opdatere uret fra Windovs.com som uret faktisk foreslår selv om det var over 12 dage siden jeg havde prøvet, der fik jeg jo en fejlmelding med det gamle bateri at den ikke kunne opdatere pga. af der var for langt et tidspring 🙁
Jeg har så prøvet at genstarte med en times interval 3 gange og uret passer fint.
Jeg vil i morgen når der er gået 24 timer prøve at se igen, men bliver sikkert skuffet, men spændende er det da :-=)
mvh Finn
ps. for mig lyder denne lille historie helt ulogisk
Finn 2016-07-29 19:12:14 29. juli 2016 kl. 19:13 #148972
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hmmm….
Når det gamle batteri viste over 3 volt så….
De plejer virkeligt at være nede i spænding når computeren brokker sig.Håber det går.
mvh
Jens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Tidstab på Pc' er lukket for nye svar.