Tidlige stjerner

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Tidlige stjerner

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 12 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 60 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Hvor tidligt efter solnedgangen kan man se stjerner med det blotte øje?

I aftes var det ekceptionel klart vejr, da spottede jeg Sirius kl. 18.19 fra Avnø Naturcenter, det er 11 minutter efter solnedgang og solhøjden var -1,5 grad. Sirius var ikke speciel vanskelig at se, da jeg først havde fundet den, så stjernen kan helt sikkert findes tidligere endnu.

Mener også på dette tidspunkt at have set Rigel og fastholdt den i 10-20 sekunder, men den var rigtig svær og jeg kunne ikke genfinde den svage plet der var Rigel igen, efter at have forsøgt med Betelgeuse.

Kl. 18.32, 24 minutter efter solnedgang, så jeg med sikkerhed Rigel, Betelgeuse og de to klareste bæltestjerner.

Vega har jeg tidligere spottet 19 minutter efter solnedgang.

Hvad er jeres erfaringer?

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Jeg kan huske fra min tid til søs at de klareste stjerner kunne observeres i slutningen af den borgerlige tusmørke i øst ved solnedgang og i vest ved solopgang. Ved nautisk tusmørkes slutning kunne alle stjerner af interesse for navigation (ca 50 stk) ses hele horisonten rundt men så begyndte det at knibe med at kimningen.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Tidlige stjerner' er lukket for nye svar.