Thor igen

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Thor igen

• Dette emne har 11 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af morten. This post has been viewed 91 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

morten
    Deltager
      • Super Nova

Jeg har lidt flere data på Thors Hjelm og viser nu et billede med i alt 2½ time. Det er ikke meget, men det for det første er den kun oppe i kort tid (max 20 grader) og for det andet er det kun få nætter, hvor seeingen er god nok. Jeg tror jeg vil arbejde videre med den, men stopper nok med det objekt i år.

Behandlingen er i PI, og jeg har med vilje sat knald på farverne, så man ikke lægger så meget mærke til al støjen..

Jeg kan kun anbefale at forsøge (som nogle allerede tidligere har gjort). Det er et ret lysstærkt objekt, med en masse ret dominerende OIII. Det er et godt crowd objekt mener jeg fordi vi hver især kun kan få en begrænset mængde data, på den anden side har det overrasket mig, at man trods alt kan få et så rimeligt godt billede af et objekt der er under 20 grader næsten hele tiden.

Her er lidt filer, hvis nogen vil forsøge med lidt behandling

Selve jpg af det behandlede billede

https://www.dropbox.com/s/ob8fi6y69iar1vk/thor2.jpg?dl=0

Dernæst fits (der var en del måne på OIII, derfor er niveauet noget højt)

https://www.dropbox.com/s/xskbmgllxnhng8e/OIII%20med%20data%20fra%2015_01.fit?dl=0

https://www.dropbox.com/sh/51rnu62d1wntvk8/AAC7vxnE30Yp_87PqQ5s4-SXa?dl=0morten2017-01-20 21:04:25

morten
      Deltager
        • Super Nova

Jeg har arbejdet lidt mere i PI, deconvolution og TGVdenoise primært, der er kommet bedre kontrol over detaljerne og støjen er mindre. Jeg har været lidt mindre aggressiv med kontrasten.

PI er et fantastisk program, helt vildt. Kræver dog tid at sætte sig ordentligt ind i, og jeg har kun kradset i overfladen.

Faldt i øvrigt lige over deres superbias algoritme, som er genial til den scaling af darks som de anbefaler.

Link

https://www.dropbox.com/s/05e4sd0hk8db6k5/thor3.jpg?dl=0

morten2017-01-22 17:03:10

Peter
        Deltager
          • Main Sequence

Kære Morten,

Fantastisk billede – og selvom jeg gerne ville medvirke på en crowd session, så bliver det nok ikke på dette objekt, da jeg ikke kan komme under 20 grader. Men det kunne være spænddnde at følge. Jeg glæder mig til du lægger mere frem.

John
          Deltager
            • Nova

Overraskende hvor meget lys der er i den, men som crowd objekt er det desværre udelukket for mig, da den ligger alt for lavt i forhold til hvad jeg kan ramme. Jeg har lavet en version hvor jeg justerer det grønne væk og lægger mere vægt på rød og blå. Det er gode data, som man kan trække i alle mulige retninger og ender vel med at være et spørgsmål om smag og behag.

her er min version af dine data..John2017-01-22 23:08:46

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Maxim-PS mishandling:

michael1987dk
                • Main Sequence

Wow de er flotte. Hav retning er det i?

morten
                Deltager
                  • Super Nova

Tak til Jesper fordi du endnu engang viser os, hvilken suveræn billedbehandling er mulig (selv) med PS ;-),og fordi du vil arbejde med mine data.

Tak til Michael, Peter og John for kommentarer, og til John for en også fremragende behandling.

Det er interessant så meget man alligevel kan få ud af så relativt kort tid på dette objekt.

morten
                  Deltager
                    • Super Nova

har set mere på den behandling.

den er suveræn, jeg bøjer mig i støvet, jesper

nvc
                    Deltager
                      • Super Giant

Super data på så lavt et objekt Morten, og gode/flotte billedvarianter.

Her er min bi-color variant,

Mvh. Niels

morten
                      Deltager
                        • Super Nova

Jeg har arbejdet noget videre i PI, og dette er mit bedste forsøg.

Jeg er imponeret over Jespers og Niels behandling, men kan altså bare ikke helt ramme. Jeg poster dog alligevel det bedste jeg kan præstere.

Den er med vilje blågrøn fordi det er den farve der svarer til OIII emissionen. Jeg har kun strakt den svarende til hvad jeg synes støjen kan bære. Billedet mangler stadig data

link til jpg i fuld størrelse

https://www.dropbox.com/s/y2e7vy39uikjdgx/thor_PI.jpg?dl=0morten2017-03-15 19:05:30

Peter
                        Deltager
                          • Main Sequence

Kære Morten,

Det er virkelig godt forsøg – det kan du godt være stolt af!

morten
                          Deltager
                            • Super Nova

tak peter

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Thor igen' er lukket for nye svar.