thor eksperiment

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER thor eksperiment

• Dette emne har 12 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af chris_h. This post has been viewed 113 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

morten
    Deltager
      • Super Nova

Natten til lørdag startede godt, men jeg kunne først nå frem til kikkerten kl 24, hvor himlen var helt fantastisk. Dobbelthoben og mælkevejen stod klart, transperansen var i top. Herefter kom der lidt dis, men først skyer sent på natten. Efter spejlet var kølet af, gik jeg i gang med hesten i RGB. Jeg nåede ikke så langt, før jeg synes der var for meget dis/høje skyer.

Jeg har altid været fascineret af Thors hjelm, men tænkt at med max 20 grader er den for svær. Jeg gav den så et forsøg. Det blev ikke til meget, 5x300s OIII og 17×300 Ha. Hurtig behandling i PI mener jeg viser, at hjelmen ikke er uden for rækkevidde i DK. Det er et objekt jeg tror jeg vil arbejde videre med.

links til fuld størrelse og fits

https://www.dropbox.com/s/eyczpu417pc4fiu/thor%20bicolor.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/exgo3jb2ny6yn3h/thor%20bicolor.fit?dl=0

morten2016-12-04 11:02:17

leoras
      Deltager
        • Super Giant

Smukt, den må jeg give et forsøg også

jesper.husted
        Deltager
          • Giant

Hej Morten

Det er ikke et motiv jeg er stødt på endnu, men det ser godt ud! Godt du prøvede om det kunne lade sig gøre Den kommer på listen!

Mvh Jesper

mogens
          Deltager
            • Super Nova

Hej Morten

Nej Thors Helmet er absolut ikke uden for rækkevidde i DK. Tog dette billede

for en 7-8 år siden med TSA 102 og artemis 4021. Har undret mig over at andre ikke har kastet sig over dette fantastiske objekt, men fine optagelser du der har

opnået

morten
            Deltager
              • Super Nova

tak tonny, jesper og mogens

Jeg vidste at jeg havde set danske billeder af dette objekt, men kunne ikke huske hvor. Der er sikkert flere.

Det der overraskede mig var, at OIII signalet ikke var svækket så meget at der ikke var detaljer tilbage. Helt klart værd at arbejde videre med.

jakob1234
              Deltager
                • Nova

Hej Morten! Et flot skud, jeg tog den sidste år, men ikke lige så flot som din.

Godt gået!

munkholm
                Deltager
                  • Neutron star

Den er sgu da rigtig flot. Godt gået Morten. Undre mig over at jeg ikke selv har prøvet den, da den ligger lige så lavt som M16 og den kan man da også få noget godt ud af

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

nive
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Morten Godt billede af Thors helmet .Har før haft tågen i kikkerten men desværre ikke noget brugbart

martinf
                    Deltager
                      • Main Sequence

Oj! Den ser man inte så ofta fotograferad från vår del av världen Smile Ser riktigt bra ut! Vad har du för kamera och teleskop till den?

erikgu
                      Deltager
                        • Nova

Veldig flott med nydelige detaljer.

Erik G

Erik G

morten
                        Deltager
                          • Super Nova

tak jakob, bent, niels, erik og martin.

Martin, Kameraet er et QSI660WSG8, filtrene er astrodon 5nm. Teleskopet er en 300mm f/4 newton med en TS 2½” Wynne korrektor (den sidste komponent kan varmt anbefales). Spejlet er et OOUK ultra spejl, faktisk nr 2 spejl i det det første af var dårligt og derfor måtte skiftes (jeg har det stadig og overvejer om jeg vil tage imod OOs tilbud om at refigurere det – mod betaling). Det nye OO spejl er OK.

Monteringen er en AP.

Billedet er et prøveskud.morten2016-12-09 16:47:20

Finn
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Morten

Godt at nogle har mod på og går i kast med de lave opjekter set herfra, for det kan jo lykkeds må man sige, super billed.

mvh FinnFinn2016-12-09 18:10:19

chris_h
                            Deltager
                              • Super Nova

Man ser ikke denne så ofte nei, så riktig flott Thumbs%20Up

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'thor eksperiment' er lukket for nye svar.