› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › The Martian
- Dette emne har 10 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 79 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. oktober 2015 kl. 21:21 #138032
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Har lige været inde og se the Martian.
Bestemt seværdig. Ekstremt flotte billeder, man tror man er på Mars. Fuldstændig som jeg har forestillet mig der må se ud.
Og den er absolut værd at se på det store lærred. En lille 40″ skærm vil næppe gøre den ret.
Kun det med vinden (og så at almindelig plastikdug kan holde en atmosfære over en diameter på 3-4 meter! Der må jo være over 100 tons tryk på plastikken! Næppe)
mvh
Jens20. oktober 2015 kl. 09:36 #138455
allan_dystrupDeltager- Nova
<<Spoiler alert!>>
Jo, det er muligt at NASA har været ind over manuskriptet (“I’m gonna science the shit out of this”), men jeg sad unægtelig tilbage med fornemmelsen af, at Hollywood har haft det sidste ord i den Mars Robinsonade.
Et specielt “Not gonna happen!!!” moment var, da Mat Daemon ved at patche 5 liniers hex kode ind i roverens OS kunne implementere en ny driver til pathfinder sondens kamera, inklusiv rotationsvinkel-til-ASCII kode mapning med tilhørende display opdatering samt et Mars/Jord kommunikationslink, hvor roundtrip delay tilsyneladende var helt elimineret. Whaaa???
Jeg har programmeret drivere i assembler til bl.a. tastatur, printere og skærme… NOT gonna happen !!!
Men ellers en underholdende film det meste af tiden — kammede dog for meget over i Hollywood action den sidste halve time, efter min smag.
Allan
20. oktober 2015 kl. 09:57 #138456
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Irriterende at man ikke kan holde sig til videnskabelige facts – det må
da være muligt at lave en spændende og underholdende film uden at man
går helt grassat med special effects.
I Starwars var der lyd i det lufttomme rum – det var selvfølgelig de
fjendtlige fartøjer der havde den grimmeste lyd
Jeg tænker tilbage til Stanly Kubrics, Rumrejsen år 2001 –
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
20. oktober 2015 kl. 10:35 #138457
lindhardDeltager- Super Nova
Øv hvor er I kedelige
Tror I så heller ikke på det tekniske i Batmanfilmene?
mvh
Lars20. oktober 2015 kl. 11:12 #138460
allan_dystrupDeltager- Nova
He he …
Jeg tror nu ikke Christopher Nolan (instruktøren for Batman filmene) har klaret det tekniske af med JPL og NASA, så mine forventninger her er noget mindre
20. oktober 2015 kl. 12:44 #138463
leif.hugoDeltager- Nova
Husk nu at der er science fiction
Jeg synes at det er en meget flot og seværdig film.
Og væsentlig bedre end Interstellar.
31. oktober 2015 kl. 20:49 #138840
RudiDeltager- Neutron star
Allan_Dystrup wrote: <<Spoiler alert!>>
Jo, det er muligt at NASA har været ind over manuskriptet (“I’m gonna science the shit out of this”), men jeg sad unægtelig tilbage med fornemmelsen af, at Hollywood har haft det sidste ord i den Mars Robinsonade.
Et specielt “Not gonna happen!!!” moment var, da Mat Daemon ved at patche 5 liniers hex kode ind i roverens OS kunne implementere en ny driver til pathfinder sondens kamera, inklusiv rotationsvinkel-til-ASCII kode mapning med tilhørende display opdatering samt et Mars/Jord kommunikationslink, hvor roundtrip delay tilsyneladende var helt elimineret. Whaaa???
Jeg har programmeret drivere i assembler til bl.a. tastatur, printere og skærme… NOT gonna happen !!!
Men ellers en underholdende film det meste af tiden — kammede dog for meget over i Hollywood action den sidste halve time, efter min smag.
Allan
Læs bogen, så får du den fulde og ganske realistiske forklaring.
/Rudi B. Rasmussen
1. november 2015 kl. 00:48 #138847
astrojensenDeltager- Neutron star
Kun det med vinden (og så at almindelig plastikdug kan holde en atmosfære over en diameter på 3-4 meter! Der må jo være over 100 tons tryk på plastikken! Næppe)
Hmmm… Tja, atmosfæretrykket på Mars er 0,6% af jordens, så vindtrykket i en støvstorm må være temmelig begrænset… Næppe noget, der vælter astronauter.
Og ved et atmosfærisk overtryk på én bar skal en fire meter, cirkulær plasticdug holde et tryk på 125.000 kg, eller 125 tons… Det er sgu noget stærk plastic!
Har dog ikke selv set filmen endnu.
Thomas, Bornholm
1. november 2015 kl. 01:16 #138848
chris_hDeltager- Super Nova
Må ærlig innrømme at jeg lo HØYT i salen når han fikset kuppelen med litt plastikk og duct
1. november 2015 kl. 14:30 #138864
klausDeltager- Moon
rudibr wrote: Læs bogen, så får du den fulde og ganske realistiske forklaring.
Ja, bogen kan helt klart anbefales! Jeg mangler godt nok stadig 20%, men indtil videre har det været fornøjelig læsning.
Så må vi se, hvad jeg synes om filmen – som jeg jo nok får set på et tidspunkt…
1. november 2015 kl. 14:50 #138866
RudiDeltager- Neutron star
Blev færdig med den i går, spændende lige til det sidste.
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'The Martian' er lukket for nye svar.