› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Testrapport af IND70
- Dette emne har 13 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af Anonym. This post has been viewed 247 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. februar 2009 kl. 17:56 #10094
Anonym- Super Nova
Testrapport vedr. ED-Refractor IND70 af Johannes Jensen
Jeg har nu haft lejlighed til at teste den lille ED-Refractor IND70 i forbindelse med fieldflatteren TS2. Normalt har jeg den holdning, at man får hvad man betaler for, men i dette tilfælde, blev jeg ret overrasket over HVOR MEGET man i dette tilfælde får for pengene. Se billede A.
2400,- på tilbud i øjeblikket er ikke mange penge for en ægte ED,er som tilmed bliver leveret i en ganske flot lille transportkuffert. Mit første indtryk var, at vi her havde at gøre med en kikkert i Williams-kvalitet, men til den halve pris. Mekanisk er den udstyret med et fantastisk godt 1/10 Crayford-udtræk, som efter lidt tilkøring går som i smør. En detalje, jeg ikke er vant til at se, er at man har lagt en stålskinne i bunden af udtrækket, således at aluminiumsudtrækket ikke slides. Udtrækket kan drejes og låses i alle positioner. Til montering er IND70 monteret med en fast sko, som passer på de fleste monteringer, samtidig med at den også kan påskrues et fotostativ.
Kikkertens finish er god, hvilket tyder på, at tingene formentlig er cnc-fremstillet. Lakeringen er flot, om end det måske ikke er med et så tykt lag! Objektivet har, så vidt jeg kan se, en perfekt coatning næsten uden refleksioner. Det borger for en kontrastrig afbildning, både visuelt og fotografisk.
Kikkerten anbefales sammen med den nye TS-2 flatterer. Det vil jeg godt tilslutte mig, hvis tanken er at bruge et kamera med en stor chip. Det er nok en af de bedste flattener i øjeblikket, og selvom prisen stiger noget med den inklusive, bliver resultatet en supergod astrograph til widefield, med f.eks. DSLR-kamera. Flatteren reducerer i øvrigt ikke brændvidden og er helt vignetteringsfri.
Nu til testen:
Vejret var til at starte med, ikke med mig til astrobilleder. Jeg lagde derfor ud med at teste optikken ved hjælp af en GMK-Tester. Med den kan man teste en refraktor for linsefejl, og om den optiske akse er ok. Jeg blev meget overrasket over at stå med en kikkert, som jeg sjældent har set så flot justeret/kollimeret fra fabrikken. Se billede B.
Så fulgte en optagelse af et testark på 20 m. afstand, først uden flattener, dernæst med flatteren og til sidst med en 3 x meadebarlow. Se billede: C,D og E.
Resultatet på billede C med flatteren er som ventet lidt skarpere ud mod kanten. På billede D ses tydeligt, at en linsediameter på blot 70mm, ikke er en hindring for nærbilleder med en barlow. Opløsningsevnen er som det ses helt i top.
Den transportable størrelse, gør at man samtidig får en supertele til naturfotografering, se billede F af en sulten fugl i min have.
Endelig en nogenlunde aften, hvor jeg først testede den visuelt. Et 8 mm. okular på månen – jeg kunne kun udtrykke et wauv, og det samme med min binoviewer med 20mm. okularer, og en nødvendig noselens på 2 x forstørrelse.
Billede Gog H
viser henholdsvis månen og pleiaderne, som det lykkedes mig at fange gennem en diset himmel. I begge tilfælde brugte jeg TS-2 flatteren, og jeg synes at resultatet er ret komafri, samtidig med, at jeg oplever objektivet som særdeles godt farvekorrigeret af en tolinser at være. Bedøm selv.
Til slut et billede fra TS,s hjemmeside af Nordamerikatågen, som igen viser en komafri optagelse. Se billede I.
Slutfacitet fra min side må være: Størrelsen gør den til en fantastisk rejsekikkert, som alle kan få plads til. Men den er meget mere end det! Som et redskab til at tage professionelle widefieldbilleder med, har jeg til gode at finde et alternativ til prisen, både med og uden TS-2 flatteren. Den kan smækkes på de mindste monteringer, og i øvrigt har TS-2 flatteren tilstrækkelig backfokus til at indskyde en radialguider med guidekamera foran hovedkameraet. Nemmere kan det ikke gøres!
Med venlig hilsen
Johannes Jensen.
10. februar 2009 kl. 01:51 #10112
JohnDeltager- Nova
Hej Johannes.
Tak for en meget grundig test. Jeg har et par spørgsmål som du måske kan hjælpe mig med.
Jeg har i et års tid været ejer af et Skymax 127 teleskop. Dette teleskop opfylder fint mit behov, men jeg mangler dog et teleskop, der kan give et større view af himmelen. Jeg er ikke interesseret i astrofotografering, udover indimellem at kunne tage et par billeder af måne og planeter med mit Canon 300D, eller mit modificerede Philips webcam. spc 900 nc. Jeg vil samtidig gerne kunne bruge teleskopet i forbindelse med naturfotografering. Min montering er en CG5 GT.
Så med dit kendskab til IND70, vil du så vurdere at den vil matche mit behov? – Jeg tænker, at det er en meget meget lille åbning!!Hvad mangler jeg af udstyr, for at få den til at “spille” sammen med det grej jeg har i forvejen. Hvilket kamera har du forøvrigt brugt i testen?
Jeg har ikke kunne finde en pris på fieldflatteren, men har en forestilling om at det er en pebret pris. Så jeg tænker på, om den evt. kan komme til senere, hvis det overhovedet er nødvendigt.
Mvh
John
10. februar 2009 kl. 10:29 #10118
Anonym- Super Nova
Hej John.
Du skal ikke lade dig narre af den beskedne åbning. Farvekorrigeringen er så god, at det svarer til en akromat på måske 105 mm. åbning. Den er i virkeligheden meget lysstærk eftersom den har et lysforhold på F6. Visuelt får du dermed en god oplevelse med de fleste okularstørrelser, ligesom den er velegnet til binoviewer. Til visuelt brug behøver du ingen flattener og det gør du heller ikke fotografisk, hvis du bruger de små chipstørrelser som på din webcam. Jeg er ret sikker på at den vil matche resten af dit udstyr perfekt.I tyskland er prisen på flatteren 299 euro, men de sælger den for 199 euro ved køb sammen med kikkerten. Så mon ikke Lyra kan tangere det samme?Jeg har brugt canon EOS 450D til testen.Med venlig hilsen10. februar 2009 kl. 11:20 #10123
Anonym- Nova
Hej Johannes!
Fin test!
Har du prøvet at køre stjerne-billedet igennem CCD Inspector? (prøve-versionen kan bruges gratis i nogle dage).
Mvh
Søren10. februar 2009 kl. 12:45 #10131
henrikDeltager- Nova
Hej
Hold da op Johannes; jeg er helyt paf over at den er så god, og nu er du jo også en omhyggelig og erfaren mand hvis ord tæller – ja i alt fald i min verden :O)
Jeg ved ikke om en 70mm ED helt kan matche en 105mm hvad lysindtryk af tåger angår, men man kan se forholdsvist mere når kikkerten har en bedre optisk kvalitet, så jeg vil give Johannes ret i at den giver en 80mm baghjul og sikkert også tilnærmelsesvist matcher en 100mm.
På Månen og planeter er den helt sikkert bedre end en 100mm akromat.
(Vi snakker visuelt her jesper :O)
Og jo vi har også en sæt pris på kikkert+flattener der tilsvarer TS’s pris, så vi tager 4000 for sættet.
Jeg har iøvrigt lige testet den nye ED80PRO blackline!
Focuseren er sindsygt meget bedre end de gamle og er helt på højde med WO’s/IN70ED.
Var der ikke nogen der var interesseret i at teste den?
Henrik 2009-02-10 11:51:12 11. februar 2009 kl. 11:30 #10237
astrojensenDeltager- Neutron star
Hva’ er nu det for en gang vrøvl??? Skulle en 70mm apokromat være bedre end en 100mm akromat på planeterne????
NONSENS!
Det er muligvis korrekt, hvis akromaten har meget kort brændvidde, med dårlig farvekorrektion som følge, men i så fald burde man have gjort opmærksom på at sammenligningen var med en sådan kortbrændviddet akromat. Jeg tvivler MEGET STÆRKT på, at ED70’eren kan hamle op med min 80mm f/15 akromat på planeterne, for slet ikke at snakke om en 100mm. Nu har jeg ikke en 100mm akromat, men jeg kan jo blænde min 125mm f/14 ned til en 100mm f/17.5. Send mig en ED70, så kan vi jo se hvem der vinder…
Og nej, jeg tvivler ikke på, at ED70’eren er et supergodt instrument, meeeen…
Thomas, Bornholm
PS. Jeg tester da gerne et hvilket som helst teleskop, bare jeg ikke skal betale for det!
(er arbejdsløs og fattig!
11. februar 2009 kl. 11:49 #10240
henrikDeltager- Nova
Hej Thomas
Nej det er også et grænsetilfælde og der er altid mellemting.
Jeg har også en 106mm f/15 som den helt sikkert ikke kommer i nærheden af.
men en almindelig f/5-f/10 vil have svært ved at matche en apo visuelt
Hvis du vil teste den for los, skal det da ikke koste dig en krone, du skal bare have et erfaringsgrundlag og mulighed for at tage lidt billeder.
Henrik 2009-02-11 10:50:42 11. februar 2009 kl. 15:59 #10257
Anonym- Super Nova
Hej Thomas.
Ingen er perfekte, selvfølgelig heller ikke mig, hvilket du må undskylde. Du har ret i at jeg skulle have nævnt at sammenligningsgrundlaget gjalt – ikke samme brændvidde, men samme F-forhold. For du har da ret i at hvis du tager f.eks. en antares aprokromat med en pokkers lang brændvidde, står du med et bedre planetinstrument. Den er også meget dyrere. Men til gengæld kan du ikke putte den i lommen (stor lomme ganskevist) som IND70.Jeg har selv en Scopos 90 mm. trelinser som den heller ikke kommer i nærheden af, men den falder ikke langt ved siden af en Williams 80 mm. til den tredobbelte pris, som jeg selv har haft engang.Personligt vil jeg da også hellere have en god akromat frem får en dårlig ED/apo. Men IND70 er til prisen en pokkers god ED/apo og derfor klarer den sig i forskellige sammenligninger, uden at din og mange andres kikkerter bliver ringere af den grund.Håber du kan bruge svaret.Med venlig hilsen.11. februar 2009 kl. 17:05 #10260
Hej Henrik
Tøm din postkasse!!!
Forsøgte at sende dette privat:
Hej Henrik
Jeg vil da med glæde teste den nye 80mm apo – eller andet du skulle mene jeg kunne teste. Jeg har mange års erfaring som visuel observatør (startede i 1990) og ved hvordan man stjernetester, etc. Testen bliver altså ren visuel, men en grundig sådan. Andre med erfaring udi det fotografiske må tage sig af den del. Jeg har både en Vixen GP og en EQ-6 montering, så monteringsmæssigt er jeg dækket ind.
Hvis bare vejret bliver klart……
Hilsen fra Bornholm
Thomas
11. februar 2009 kl. 17:08 #10261
Hej Johannes
Du behøver ikke at undskylde at du ikke er perfekt, for det er jeg selv langtfra. Din artikel er rigtig udmærket og jeg har selv set lidt på IND70’eren.
Hvordan er din 90mm Scopos rent visuelt??? Det er et interessant instrument, synes jeg, som jeg også har overvejet at købe.
Thomas
11. februar 2009 kl. 17:16 #10262
stuffDeltager- Moon
Hvad koster den TS2 flattener?
11. februar 2009 kl. 18:40 #10267
Anonym- Super Nova
Hej igen Thomas.
Altså Scopos 90 er en supergod trelinset Apo, som helt klart er pengene værd. Men jeg vil sige at dens styrke især ligger på det fotografiske område, hvilket jo er det som interesserer mig. Den behøver kun en flattener, hvis man er helt pernippen. Den er i kraft af sit gode objektiv selvfølgelig god visuelt også, og som en specialitet, kan tubusen deles i to, så man kan bruge en binoviewer med lav forstørrelse.Mvh.11. februar 2009 kl. 23:13 #10277
Hej Johannes
Aha! Det med binoviewer’en er meget interessant! Er din model den første version? Jeg mener ikke at have set på Baader’s side at den skulle kunne forkortes? Den må da blive enormt kort når man deler den? Brændvidden er jo kun 600mm.
Hilsen fra Bornholm
Thomas
13. februar 2009 kl. 20:11 #10447
Anonym- Super Nova
Hej Thomas.
Faktisk ved jeg ikke om min model laves mere – så jeg kunne jo for sjov spørge dig, hvad vil du give for min – er godt nok ikke til salg, men et godt bud kan såmænd altid ændre meninger.Mvh. Johannes -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Testrapport af IND70' er lukket for nye svar.