› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Test av Skywacther Adventurer
- Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 3 måneder siden af erikgu. This post has been viewed 437 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. november 2015 kl. 09:07 #139187
erikguDeltager- Nova
Hei,
Jeg har anskaffet en Skywatcher Adventurer for å kunne ha mulighet til å ta bilder på en enkel måte på noe mørkere steder enn der hvor jeg bor. Jeg har sett på flere av samme kategori men valget falt på denne for den er mer lik en ekvatorial montering enn de andre.
Jeg har kjøp den med fullt foto oppsett, dvs, med en wedge, L-Bracket og motveksstang. I tilegg må en ha et bra fotostativ.
Den var meget enkel og sette samme og sette opp. Det har polarskope som gør det enkelt å få den riktig orientert.
Legger med et bilde, det er tatt med en Canon 10-22 som er dårlig koma korrigert så stjerner er veldig dårlige på mye av bildet, men senter viser at trackingen fungerer bra. Dette er 2 minutters eksponeringer.
Til slutt, ett kjekkt lite leketøy som kan anbefales for widefield foto.
Erik G
Erik G
13. november 2015 kl. 09:47 #139188
RudiDeltager- Neutron star
Tillykke med det nye legetøj Erik. Jeg har været lige på nippet til at købe det her forleden (skulle købe en 50 års fødselsdagsgave til mig selv
), men jeg bremsede op igen da jeg fandt ud af at den ikke har declinations motor. Jeg mangler også en lille montering til at tage med på rejse til widefield eller til min IN ED 70 refraktor, og det at den har guide port tiltaler mig meget. Den manglende decl motor kan jo opvejes af en god polalignment
/Rudi B. Rasmussen
13. november 2015 kl. 10:00 #139189
Ola SkarpenDeltager- Super Giant
Artig sak.
Hvor lange eksp klarer den med 200mm tror du?
13. november 2015 kl. 10:26 #139190
erikguDeltager- Nova
Takk Rudi.
Jeg har ikke prøvd 200mm men kommer til å gjøre det, men 2 minutter kanskje med et godt oppsett. Monteringa har ST4 interface, L_Braketten har plass til 2 kamera så en standalone guider på en 50mm kan settes på slik at man har autoguding. Bør kunne gi noe mer.
Erik G
Erik G
13. november 2015 kl. 10:42 #139191
Ola SkarpenDeltager- Super Giant
Er det med noe slags form for strømforskyning? eller hva er det som passer?
13. november 2015 kl. 11:35 #139196
ØysteinDeltager- Giant
Gratulerer! Den tror jeg du vil få glede av. Har selv Skytracker, største forskjellen er nok at din er ST-4 kompatibel. Jeg har ikke brukt min så mye enda, men har strevd litt med å sikte inn objektet ved lengre brennvidder. For å stille inn DEC har jeg nå tatt i bruk et digitalt inclinometer. Kanskje har ditt utstyr skalaer du kan bruke.
Øystein
13. november 2015 kl. 11:43 #139197
erikguDeltager- Nova
Takk Øystein,
Jeg har ikke brukt den til annet enn bilde som er vist så noen “nøyaktig” peking med DEC har jeg ikke prøvd. Jeg har en 200mm som jeg skal prøve da mot et “definert object. Det kan bli spennede å se om jeg finner det
.
Ola, Den har batterier, husker ikke om det var AA eller AAA. Den bruker lite så de har lang levetid.
Erik G
erikgu 2015-11-13 10:50:44 Erik G
14. november 2015 kl. 14:16 #139227
erikguDeltager- Nova
14. november 2015 kl. 17:55 #139237
niveDeltager- Super Nova
Hej Erik . Tillykke med den “lille” ny .
widefield foto er en spændende gren af astrofoto
15. november 2015 kl. 08:59 #139246
RudiDeltager- Neutron star
Flot billede, omend lidt rød i det.
/Rudi B. Rasmussen
15. november 2015 kl. 13:33 #139251
erikguDeltager- Nova
Takk Nils det skal bli artig å se hva jeg kan få til. Det er mye nytt så det blir nok litt plunder både med opptak og prossesering.
Takk Rudi, du har sikkert rett. Det er mye lysforurensning på bilet som jeg har prøvd å fjerne. Det har sikkert ikke gått så bra.
Erik G
Erik G
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Test av Skywacther Adventurer' er lukket for nye svar.