Test aften – Store filer.

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Test aften – Store filer.

• Dette emne har 12 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 354 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Var lige ude og nyde den gode seeing, og tænkte at en gang V-Curves og PE træning ville være perfekt på sådan en måne fyldt aften.

V-Curves blev gode, ikke noget der. PE’en endte omkring de 1,29″ med en RMS på 0,27″.

Så heller ikke noget at udsætte der.

Men så skulle det jo testes, og her er så hvad jeg fandt på:

Der er bare en gang 600 sek’s LRGB, der er 5 RGB og og 12 Lum. Smed dem ud der var ungudiet, men de havde nu ellers en FWHM på lidt over 3,6 pixels. Dem jeg brugte havde alle en på under 2,8 pixels.

Men jeg legede også lidt med CG5.. Har fået et Nikon D90, som blev sat på min Mak – Det giver en opløsning på 0,42″! Og det blev så guidet med LPI gemmen min Skwatcher 80 – som har en opløsning på 3,82! Og en lukkertid på 2sek, ikke en vildt god kombi. Men her er et super crop af det billede der kunne laves noget ud af:

Det er ET skud af 30min ! Ingen flat, darks bias eller noget, er dog kraftigt justeret for grøn stik Wink Her er link til stor: http://www.flight.dk/astro/upload/Michael_Stauning/NikonD90/M51_Nikon_Mak_Crop_DDP.jpg Ca 2,4mb.

Så det kan man altså ikke ! Og dog, skal nok bare have en ordenligt guider igen til det formål. Burde måske have leget med Saturn istedet Embarrassed Men venter lidt til jeg har fået nogle gear til den mak så fokus kan blive ordenlig.

timo
      Deltager
        • Giant

Hej Michael,

” PE’en endte omkring de 1,29″ med en RMS på 0,27″

försår jag dig rätt ? Har du en PE på +-1,29 bågsekunder ?
        Är det med en CG5 eller CGE montering så är det världsrekord Smile
        Inte ens min G11 klarar det !
        Har själv kört PE-training de senaste 2 veckorna och är nu nere på +- 3,6 bågsekunder med originalmodellen av snäckskruven.
        Det finns en fransk variant att köpa, Ovision heter dom, den snäckskruven kan om man lyckas få ner PE till omkring 2. Men den kostar några tusen SEK så det har jag inte råd med.

Hilsen
        Timo

timo
        Deltager
          • Giant

Här kommer PE-kurvan på mitt test igår.
          Den är inte så jämn utan har toppar lite här och där. Jag har analyserat vad det beror på men vet inte om jag vågar ändra mer när jag nu kommit ner till +- 3,6.
          Det kanske blir sämre igen om jag har otur.
          Timo

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Timo ja og nej.

det er nu ikke +/- 1,29″ men 1,29″ fra top til bund, med en fejlmargin på 0,27″.

Så min kurve ligger mellem 1,155″ og 1,425″

Nåja det er serfølgelig CGE’en, da CG5 ikke har PEC.

Her er min kurve efter træning:

Det der er tilbage lader til at passe fint med støjen i gearboxen.

Din ligner at du mangler lidt østvægt… Min ser også sådan ud, hvis jeg ikke har lidt overvægt mod øst.

MStauning2009-04-11 17:53:29

timo
            Deltager
              • Giant

Jag tar av hatten och bockar Michael, det är en fantastisk liten PE du har Clap
              Jag har aldrig hört talas om någon med CGE eller G11 som har så litet periodiskt fel !
              Du har ju 180 kuggar mot mina 360 och de säger på Cloudy Nights att G11:ans kugghjul har bättre precision än CGE men jag undrar nu om det är sant Shocked
              Att man kan komma ner till mellan 3,0 och 5,0 det visste jag men då får man hålla på ett tag och finjustera m.m.
              Har du bytt till McLennan gearboxes ?
              Tyckte att jag såg en etikett med RS Components på en av dina bilder.

Jo jag har lite vikt mot öster. Har hittat att från perfekt balans flyttar jag motvikten 1 cm så får jag denna PE kurva i de flesta lägen. Kanske man skulle prova 1,5 cm eller 2 t.o.m.
              Hade mer tidigare men då fick +- 10 – 15 bågsekunder direkt.
              Timo

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Tak Timo.

Og nej jeg har ikke fået skiftet mine gear endnu, overvejer det stadig.

Og her et link til min Rå PE med Gearstøj og det hele:

timo
                Deltager
                  • Giant

Michael,

har Pempro fått ner den originalkurvan per automatik till den du har nu eller har du gjort lite “refining” själv också ?
                  Jag ser ingen anledning till du skall byta gearboxes ! Din PE är så liten redan så att det blir knappast bättre om du byter.
                  Jag skulle bli glad om min PE låg på dina siffror Tongue

Det största felet ligger på snäckskruven på min G11. Provar att lasta på ännu mer mot öster så får vi se om det bli bättre.
                  Här ser du min frequency bild.
                  Timo

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Det er refined, over et par runs. Hver er mellem 3 og 7 worms lang.

Kan god se at Worm’en er din værste, og din lider ikke meget af bearings fejl ej heller gearkasse fejl.

Så derfor er 99% af din bare Worm’en. Og det skulle være til at rette, kan jo lige vise dig lidt fra sidste gang jeg rodede med det.

CGE er desværre ikke med i hans kendte fejl liste… Ville ellers være fedt.

Du har jo set hvordan RAW så ud.

Og da den ikke kan rette de små toppe fra gearkassen, er her en kurve uden den funtamental:

Og her er så hvad der er tilbage, efter at have uploadet den:

Også refiner vi med denne kurve:

Også tjekker vi efter om det faktisk også passer:

Men disse er jo uden PE’en fra gearkassen, så vælger vi at vise den også:

Disse data er taget fra Januar… Har rodet noget mere med den siden.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Timo der er et par ting du skal huske med en Gemmi11:

Alle funtamentals over 14 skal du ikke bruge, samt nummer 3 – Men den har du ikke særligt meget af… Men alle over 14 skal væk.

timo
                      Deltager
                        • Giant

Michael,
                        mycket intressant att se din bearbetning av PE.
                        Men hur tar du bort allt efter 14 ? Det har jag inte försått än.
                        Och när du gör refine, gör du det då med Trial and error ? För jag har inte hittat några vettiga instruktioner på det.
                        Testade lite direkt i Pempro men kurvan ändrade inte sig speciellt mycket. Kanske finns där parametrar som skall ändras och som jag inte hittat i Pempro.
                        Timo

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Oki når du skal lave din PE-Kurve, så skal du kikke på den lange liste over Funtamentals.

Og fjerne flueben fra dem der ikke skal bruges, og med en G11 vil det meste over 14 enten være støj eller noget den ikke kan gøre noget ved aligevel.

Se her på min før jeg fjener funtamental#33:

Og her hvor jeg har valgt ikke at bruge den:

Der er også en del angående G11 som du skal tage højde for, som der er lavet en fin beskrivelse af her:

Så der er bare om at teste noget mere, du skulle gerne kunne komme ned på ca 2″.

Refine, gør jeg ved at tage første PE kruve også lægge anden til. Det laver en 3. som er den grønne. Den uploader jeg så, og ser om det blev bedre eller værre. Hvis det blev bedre, så virkede det at lægge til. Men blev det værre skal man bare trække 2 fra 1.

Det kan også være nødvendigt at shifte sin kurve lidt, det kommer an på om man har en smule download tid eller lign. En scale virkede fint på min LX-200 i sin tid.

Så ja det er meget trail’n’error.

MStauning2009-04-13 15:13:10

timo
                          Deltager
                            • Giant

Tack Michael,
                            efter ett par ändringar i Pempro är jag nu nere i 3,6 peak to peak.
                            Laddar ner det i G11 och ser vad resulatet blir.
                            Detta är ju riktigt spännande Big%20smile
                            Timo

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Lykke til.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Test aften – Store filer.' er lukket for nye svar.