Test af TS flattener

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Test af TS flattener

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af jesper. This post has been viewed 120 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Jeg var lige ude og teste den nye 2″ TS flatterner sammen med min William Optics 80FD. Flatteneren er beregnet til et bredt udvalg af refraktorer, og den reducerer ikke, flader kun billedfeltet ud. Den er beregnet til APS chip som max størrelse, men der findes også en 2.5″ udgave der kan bruges med fullframe chips. Jeg nappede alligevel 2″ udgaven, da min WO har en 2″ Moonlite focuser, som jeg ikke har i sinde at skifte ud. Også lidt fordi Lyra har 2’eren på tilbud.

Billedet er taget med Canon EOS 5D mk II. 1 time og 45 minutter i 5 minutters subs. Der er skåret lidt af siderne, men feltet er stadig noget større end APS, og derfor kan man se lidt lange stjerner i hjørnerne. Mest i den øverste kant af billedet, og næsten ingenting i den nederste, hvilket kunne tyde på at skidtet har siddet lidt skævt i udtrækket. Dagen før tog jeg et tilfældigt stjernefelt, og her sad den lige, hvilket gjorde fejlen symmetrisk i alle fire hjørner, og ikke så udtalt som øverst i dette billede. Ca. 80% af fullframefeltet kan bruges mht. fladhed og vignettering. WO’en er jo f/7 så der er ikke meget vignettering på trods af den snævre lysgang.

Jeg er i øvrigt meget glad for 5D’erens ydelse. Jeg synes himmelbaggrunden er meget ren, til trods for al lysforureningen. Det kamera laver ikke meget støj.

joergen.k
      Deltager
        • Nova

hej jesper

Det ser da rigtig godt ud,du har ret der er ikke meget støj at sporeThumbs%20Up på 5D´eren

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Sikken nogle felter i holder jer, det er ski ikke let at følge med her mere Smile

mogens
          Deltager
            • Super Nova

Ser yderst lovende udSmile

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Tak for kommentarerne. I morgen poster jeg et udsnit fra det tilfældige stjernefelt jeg omtalte. Der er en planetarisk tåge som jeg håber på nogen kan identificere.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Test af TS flattener' er lukket for nye svar.