Test af min ED

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Test af min ED

• Dette emne har 37 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Ă„r siden af nightsky. This post has been viewed 633 times
Viser 8 indlĂŠg - 31 til 38 (af 38 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Ikke forstÄet Henrik

En 5″ – 127mm refraktor – 1200mm f/9.5 giver med 38mm/70gr. ca. 2,22 graders synsfelt
      En 5″ – 127mm newton – 1200mm f/9.5 giver med 38mm/70gr. ca. 2,22 graders synsfelt
      En 5″ – 127mm newton – 762mm f/6.0 giver med 38mm/70gr. ca. 3,49 graders synsfelt. Om det i praksis giver problemer har jeg aldrig prĂžvet.

Nightsky2009-02-17 23:02:44

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Jamen dog, der er gĂ„et teknik i den Sleepy Jeg ville som bare gerne have fremhĂŠvet galakserne lidt mere end i min 8″, mĂ„ske hive lidt strukture frem, og sĂ„ kom 12″ i mente.

Satte op i gÄr pÄ altanen, og gik til Spinde galaksen, der kunne jeg i min ED se centrum og en meget svag tÄge om den, men det var meget svagt, dette er sÄ ogsÄ i midt BrÞndby set ind over syd KBH og BrÞndbystrand.

henrik
        Deltager
          • Nova

Hej Nightsky.

Der er flere ting i det;

De fleste har f/5 newtons og hvis du vil have en eyerelief pÄ max 6mm kan du dermed max bruge 30mm okular.

Det er sÄ sandt at det kan jo vÊre det samme for refraktorer eller newtons.

Forskellen er bare billedplanhed, kontrast og skyggen fra sekundĂŠrspejlet.

En alm. f/5 newton har et noget krumt felt, som en lÊngere refraktor eller en ED/APO ikke har. Dermed bliver stjernene i ydrekanten af feltet let kometagtige at se pÄ.

Refraktoren har en bedre kontrast visuelt, som gÞr at du fÄr en mÞrkere himmel at se pÄ, hvor det let bliver en lidt grumset/grÄ himmelbaggrund ved helyt lave forstÞrrelser i en f/5 newton.

Newtonen har ved de helt lave forstÞrrelser ogsÄ lidt lystab mod kanten (som man dog dÄrligt bemÊrker visuelt), men lige sÄ vigtigt er at man let kan komme til at fornemme skyggen fra sekundÊrspejlet, hvis himlen ikkke er helt mÞrk.

SĂ„ en god refraktor giver – eller kan give – dĂ©n der fornemmelse som jeg har set smukt beskrevet som som “diamonds on a black velvet” (diamanter pĂ„ sort flĂžjl)

Det giver en lidt anden oplevelse en newtonen og er isĂŠr smukt ved de lave forstĂžrrelser.Henrik2009-02-18 11:09:37

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Antallet af galakser klarere end mag 14.7 er langt hĂžjere end 1.000.

Den svageste af de klareste 200 galakser er ikke svagere end mag 11.5, sÄ lidt interpolering giver antallet af galakser klarere end mag 14.5:

200 x 2.512^3 = 3170

Det tal er selvfĂžlgelig vildt usikkert, men er sikker endda stĂžrre.

Thomas, Bornholm

outlook
            Deltager
              • Super Nova

En ED80 med kan med et 38mm 70′ okular give 4œgrad pĂ„ himlen ved 15x og DET er et syn for guder! Selv en stĂžrre lang akromat som Antares Elite127 med 1200mm brĂŠnvidde kan give nĂŠsten 2œgrad ved 30x. DĂ©r kan newtonerne ikke vĂŠre med.

NĂ„r man er derude i de lave forstĂžrrelser, sĂ„ vil en vidvinklet prismekikkert a la 15×80 eller 20×100 give langt stĂžrre tilfredsstillelse, da du sĂ„ vil fĂ„ en bino virkning og det slĂ„r en mono oplevelse med flere lĂŠngder.

Henrik, se pĂ„ disse dot’s ……………………………………………………………………………… Du bliver sĂžvnig, dit blik slappes, du slapper af og glemmer alt om at en 140 mm mak outperformer en 8″ SCT…NĂ„, men nu kan ethvert teleskop under sĂŠrlige omstĂŠndigheder outperforme andre teleskop design’s sĂ„ det er der egentlig ikke noget nyt i. Til gengĂŠld er en SCT nok det mest versatile teleskopdesign af dem alle, isĂŠr nĂ„r man monterer en widefield kikkert oven pĂ„ den. SĂ„ har man her et setup til bĂ„de gĂ„rden og vejen. Meget populĂŠrt.

outlook2009-02-18 13:44:04

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

henrik
              Deltager
                • Nova

Outlook:

Hvaffor en 140 Mak?

Jeg er ikke helt enig med dig i at en bino er bedre, for sÄ giver de en helt anden kontrast og billedkvalitet end en bino. Og med de store okularer kan man stÄ og kigge ned i det fra 10cm afstand, sÄ det fÞles som en hel biograf (OK: lidt overdrevet, men..)

SĂ„ – hvis man nu har en ED – kan man slippe billigere ovcer en bedre kvalitet med et passende okular.

Men hvis man ikke har, er bino oplevelsen jo billigere og ofte ogsÄ mere transportabel.

spatzek
                Deltager
                  • Super Giant

Henrik – for sĂžren da!

En 140 mm er en 140 mm og en 200 mm er en 200 mm. Hvis ellers vi som forudsÊtrning gÄr ud fra, at begge teleskoper lever op til minimumskravene for optisk kvalitet og at de er kÞlet effektivt ned osv, sÄ fÄr du mig aldrig overbevist om, at en vÊsenlig mindre kikkert kan slÄ den stÞrre. Noget andet er om synet er Êstetisk flottere, men her drejer det sig jo udelukkende om ydelse og ikke nydelse.

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Henrik – Nightsky er lig Lars

Jeg skrev:

En 5″ – 127mm refraktor – 1200mm f/9.5 giver med 38mm/70gr. ca. 2,22 graders synsfelt
                    En 5″ – 127mm newton – 1200mm f/9.5 giver med 38mm/70gr. ca. 2,22 graders synsfelt
                    En 5″ – 127mm newton – 762mm f/6.0 giver med 38mm/70gr. ca. 3,49 graders synsfelt. Om det i praksis giver problemer har jeg aldrig prĂžvet.

En F/9.5 Newton giver akkurat lige sÄ fladt et billede som en refraktor f/9.5 nÄr vi taler om at kigge gennem et okular. Her er vi altsÄ ude i f/forhold som er sÄ store, at en Newton giver perfekte billeder og tillige fuldstÊndig farve perfekt.

En hurtig Newton f.eks. F/4.3 har bl.a. coma, men det lĂžser man snildt med en Paracorr – Vupti og du har pin-point stjerner til kanten hvis okularet ellers er ok.

En hurtig refraktor pÄ f/4.3 -f/5 vil alt andet lige ogsÄ have vÊsentlige fejl, medmindre der er korrigerende optik som f.eks. i f.eks. Petzval. Jeg har endnu tilgode at se gennem en f/4 refraktor der giver super gode billeder.

Hvis en Newton har lystab mod kanten er det fordi sekundĂŠr spejlet ikke er dimensioneret korrekt i forhold til det synsfelt du bruger.

NĂ„r folk taler om “velvet black” i refraktor skyldes tit og ofte fordi Ă„bningen er sĂ„ lille at baggrunden virker sort og selvfĂžlgelig kontrast. Der er ikke mange steder pĂ„ himlen hvor der sort.

SĂ„ fornylig en visuel test pĂ„ mellem en high end 4″ Apo og en 6″ semi-apo- Her vandt 6″ akromaten uden problemer. Skal se om jeg kan finde linket. Aperture rules – det kan man ikke lave om pĂ„.

Du skrev:

De fleste har f/5 newtons og hvis du vil have en eyerelief pÄ max 6mm kan du dermed max bruge 30mm okular.

Det har altsÄ ikke noget med teleskop designet at gÞre, om det er en refraktor/newton/mak osv. er irrelevant i denne sammenhÊng.

Mvh

Lars

Nightsky2009-02-18 18:57:11

Viser 8 indlĂŠg - 31 til 38 (af 38 i alt)
                  • Emnet 'Test af min ED' er lukket for nye svar.