› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHĂR › Test af min ED
- Dette emne har 37 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Ă„r siden af nightsky. This post has been viewed 632 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
11. februar 2009 kl. 16:35 #10258
spatzekDeltager- Super Giant
Det er altid interessant at lĂŠse Rohrs tests af optik. Nogle af hans tests har medfĂžrt ganske stor snak pĂ„ f.eks. cloudynights. Generelt mĂ„ det konstateres, at de fleste firmaer idag har tjek pĂ„ kvaliteten i forhold til den pris man giver. Egentligt utroligt, at SCTerne idag er sĂ„ konsistente i kvaliteten. Men rart for os kĂžbere. Generelt ser Rohrs test af kina optik fint ud. Specielt Newtonner har de fĂ„et godt styr pĂ„. Men ogsĂ„ linseoptik (synta) gĂ„r generelt fint. Maksutov kikkerter fra Kina vil jeg stadig vĂŠre en smule pas pĂ„. Med hensyn til WO kikkerter har de gennem Ă„rene fĂ„et nogle ridser i lakken for noget varierende resultater. Ărgeligt, da netop WO satte trenden igang for den APO bĂžlge vi har idag. Jeg er dog begejstret for de WO spejldiagonaler jeg har set i.
16. februar 2009 kl. 21:32 #10658
outlookDeltager- Super Nova
Hvem skal man stole pÄ. Wolfgang Grzybowski er en af de navnkundige optiske testere ved siden af Rohr og han har ogsÄ haft Equinox 120 under behandling i hans prÞvestand. Og her ses et par resultater:
Ronchi
Foucault
Ronchi gitter 10 l/mm i hvidt lys for sĂ„ vidt udmĂŠrket, men med farver i randomrĂ„derne som fastkontrastbilledet ogsĂ„ viser, nemlig en afstand mellem farverne rĂžd og blĂ„ som betydelig lĂŠngere end hvad Rohr er kommet frem til:e – Linie / grĂžn 0 F – Linie / blĂ„ – 60 m” C – Linie / rĂžd + 180 m”.Her ses Rohr’s mĂ„linger: e – 0 F – blĂ„ -16 mu C – rĂžd 0 d – gul -6 muDerimod er de temmelig eninge om Wave mĂ„lingerne, her Grzybowsky’s mĂ„linger.3D wave med en fordybning i midten, hvilket pĂ„ et interferogram ses som bugtninger i det omrĂ„de. Kan ogsĂ„ ses pĂ„ fasekontrastbilledet. (Foucault)
Kunstig stjerne 300x
Osse her ser vi en peak-Valley pĂ„ omkring en 1/8 og en Strehl pĂ„ her 0,96. Godt nok mĂ„lt ved 550 nm. Men her stopper legen ogsĂ„, fordi med vĂŠrdierne for rĂžd og blĂ„ som Gzrybowsky er kommet frem til vil det svare til et indextal pĂ„ omkring de 2, dvs. akromat/halvapo hvilket ogsĂ„ meget godt modsvarer prisen kontra Ă„bning og afbildningen af den kunstige stjerne.Men igen hvem F… skal man stole pĂ„. I Rohr’s kikkert pĂ„pegede han at han end ikke behĂžvede at sĂŠtte flueben ud for astigmatisme og coma for kunstigt at fjerne dem fra mĂ„lingerne. Men med Gzrybowsky’s kikkert er der disse fejl omend smĂ„ og endda med lidt sfĂŠrisk aberration oven i.Eller bekrĂŠfter det igen kinesernes konsistens i svingende kvalitet. Nok det sidste. Og er det tilfĂŠldet sĂ„ har Rohr haft fingrene i en pokkers god verdensklasse udgave af Equinox’en. Men moralen mĂ„ her vĂŠre den, at med en kikkert fra Kina sĂ„ ved man ikke hvad man fĂ„r. MĂ„ske verdensklasse, nok mere middelmĂ„dig, nogle endda dĂ„rlig.outlook 2009-02-16 21:08:56
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting16. februar 2009 kl. 22:21 #10659
tommyfDeltager- Neutron star
Tror ikke min er perfekt, men det mÄ testes en dag, hvad mon er bedst, planet eller DSO.
17. februar 2009 kl. 09:07 #10676
Tja, ved en test skal du nok stjerneteste den en dag med god seeing. Herunder ser du et skema du kan gÄ efter. Kan din montering fÞlge stjernen sÄ vÊlg en klar stjerne. Hvis ikke kan du stille ind pÄ Polaris som jo ikke sÄdan bevÊger sig. Derfor den misforstÄelse med at man skal vÊlge en mag. 2 stjerne som Polaris jo er. Men man skal altsÄ helst vÊlge en klar stjerne og en forstÞrrelse pÄ ca. 150x. GÄ sÄ frem efter dette skema. Dette er en forenklet og fortegnet udgave, men du vil kunne se noget i den retning:
Stjernetest
VĂŠr opmĂŠrksom pĂ„ om der er forskel pĂ„ “inden for forkus” og “uden for fokus” lige som der ogsĂ„ optrĂŠder farveforskelle. Farveforskelle vil der nĂŠsten altid vĂŠre, men det er de Ăžvrige forskelle som pĂ„ billedet du bĂžr lĂŠgge mĂŠrke til.Ringene i den defokuserede stjerne er sĂ„kaldt fringe ringe eller diffraktionsringe. De eller den lille ring i den fokuserede stjerne i midten er airy disken, der hvor noget af lyset koncentreres. Kan ses nĂ„r seeingen er god. Feltet “turned-down edge” er dog kun for spejloptik. Men med lidt Ăžvelse skal du nu kunne se om din kikkert er god nok. Rigtig god fornĂžjelse! Det er skam spĂŠndende at se.outlook 2009-02-17 08:12:24
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting17. februar 2009 kl. 10:17 #10681
Ok, pÄ den mÄde, ja det kan jeg fint gÞre en aften, tror min er fin, men nok ikke fejlfri.
17. februar 2009 kl. 10:17 #10682
astrojensenDeltager- Neutron star
Linser kan ogsÄ have turned-down edge, men det forekommer hyppigst ved spejle.
Thomas, Bornholm
17. februar 2009 kl. 13:58 #10694
henrikDeltager- Nova
Hej Tommy
BBCs “Sky at Night magazine” lavede en gruppetest artikelmed bla. Equinox120, som er ret god lĂŠsning.
Den er jo selvsagt pÄ engelsk og til at blive i godt humÞr af nÄr nu man/du har en
Henrik 2009-02-17 12:58:16 17. februar 2009 kl. 15:24 #10698
Syntes den er lidt glad for refractoren đ Men det er jo bare ok…
Men nĂ„r jeg nu har min 8″ newt som hiver mere lys ind, er den sĂ„ ikke at fortrĂŠkketil visuel galakser end min ED.17. februar 2009 kl. 15:42 #10701
Jamen det er skam da en god refraktor. Derfor kan man jo godt teste den. Den KAN jo vĂŠre ude af justering! Om du kan se mere med din Newton afhĂŠnger af hvor du vĂŠlger at se pĂ„ de smĂ„ grĂ„ klatter. Inde i byen vil 8″eren ikke hive mere lys ind eller det vil den nok, men nedgangen i kontrasten vil vĂŠre sĂ„ udtalt at du vil fĂ„ mere ud af en 4,5″ eller 5″ Newton med et f forhold pĂ„ 6-8 stykker eller endnu bedre, nemlig din Equinox ikke mindst pga. den bedre kontrast som kun en linsekikkert kan prĂŠstere. Ude pĂ„ landet, hvor det er rigtigt mĂžrkt vil din 8″ komme helt til sin ret og samle lys som et sort hul! Men forskellen til din Equinox vil sikkert ikke vĂŠre ret stor pga. den obstruktion som Newton’en har. Man siger generelt, at en 6″ linsekikkert svarer til et 8″ obstrueret system som en Newton og lign.
outlook 2009-02-17 14:44:43
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting17. februar 2009 kl. 16:54 #10708
Hmm, det er svĂŠrt, jeg har en 12″ DOB i tankerne til visuel brug, tror
jeg vil sĂŠtte foto lidt i baggrunden et stykke tid og surfe lidt rundt,
eventuelt mens ED laver foto, men det komemr senere.Men som jeg kan forstÄ kan jeg ligesÄ godt bruge min ED som Newt i disse ikke alt for mÞrke omrÄder her pÄ midt sjÊlland.
17. februar 2009 kl. 18:13 #10717
well, du kan jo bare prĂžve med dem begge og se hvad der sker! Ser du mere i din 8″ der hvor du plejer at kigge stjerner, sĂ„ kan du da oz prĂžve med en 12″ dob.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting17. februar 2009 kl. 22:22 #10746
ac- Planet
Kunne vÊre sjovt at samle inside outside fokus test for de teleskoper folk har stÄende.
NĂ„r jeg nĂŠste gang har bĂ„de teleskop og kamera ude, vil prĂžve at fĂ„ mit eget teleskop dokumenteret med en simpel inside outside fokus test . “SĂ„ hut jeg hvisker” var min egen “lige i Ăžjet”, men det har jeg jo ogsĂ„ betalt for.mvh AC17. februar 2009 kl. 23:05 #10751
nightskyDeltager- Neutron star
Tommy
Du vil helt sikkert se en del mere med en 12″ dobson end med din ED. Mindre selvfĂžlgelig du stĂ„r under en gadelygte, sĂ„ er det det ligegyldigt, da man ikke kan se noget som helst
Hvis man regner lidt pĂ„ det sĂ„ kan en 8″ nĂ„ ned omkring mag. 14,7 pĂ„ et mĂžrkt sted – Det giver vel ca. 1.000 galakser. En 12″ ligger omkring mag. 15,5 det giver ca. 5000 galakser. (Kilde David Kriege)
17. februar 2009 kl. 23:28 #10754
spatzekDeltager- Super Giant
Hej Tommy!
Din 8″ Newton vil altid hive mere lys ned til dig i forhold til en 5″ refraktor – og det er ligemeget om den sĂ„ hedder “mere farvefejlfri end et farvefejlfrit teleskop”. Eller en anden berĂžmt sĂŠtning indenfor sekundĂŠrspejle og diagonaler: “fladere end flad”. Sagt pĂ„ en tredie mĂ„de sĂ„ vil kontrasten i et lysforurenet omrĂ„de altid blive forringet ved samme forstĂžrrelse i en stĂžrre kikkert – sĂ„ benyt dig af det ultimative deep-sky trick til langt de fleste objekter – brug 125 – 200 x pĂ„ din 8″ i stedet for mindre forstĂžrrelse – du vil blive forblĂžffet over resultatet. Man Ăžger bĂ„de kontrasten og samtidig bliver de fleste objekter nemmere at se. Forholdet mellem SB og baggrund bliver optimeret ved denne form for “billedbehandling”.
17. februar 2009 kl. 23:28 #10755
henrikDeltager- Nova
Nej en refraktor er ikke sÄ meget til deep sky; SÄ fÄr den baghjul af newtonerne i samme prisleje.
Men man kan godt sammenligne hvad man kan se i en 5″ refraktor med hvad man kan se i en 8″ newton; Man kan se lidt mere i 8″eren, men tilgengĂŠld stĂ„r det man kan se tydeligere frem i en 5″ refraktor. Her inde fra byen betyder det ofte mere med en ordentlig kontrast end mere lys – indenfor rimelighedernes grĂŠnse naturligvis.
Jeg skal sent glemme hvordan en god 140mm Maksutov outperformede en 200mm SCT selv under en rimelig god himmel.
Men indenfor rimelighedernes grnse som sagt.
En af de ting refraktorne tilgengĂŠld kan er widefield og foto.
En ED80 med kan med et 38mm 70′ okular give 4Âœgrad pĂ„ himlen ved 15x og DET er et syn for guder! Selv en stĂžrre lang akromat som Antares Elite127 med 1200mm brĂŠnvidde kan give nĂŠsten 2Âœgrad ved 30x. DĂ©r kan newtonerne ikke vĂŠre med.
PĂ„ den anden side er det fantastisk at opleve at kigge lige gennem en kuglehob i en 16″ (eller 12″) dobson og der stĂ„r refraktorerne af.
SĂ„ en plan om et automatisk foto setup kombineret med en 12″ dobson er ikke sĂ„ ringe endda
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Test af min ED' er lukket for nye svar.