› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHĂR › Test af diverse filtre for IR-leak
- Dette emne har 33 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 Är, 2 mÄneder siden af jens. This post has been viewed 1192 timesjacobsen. This post has been viewed 1192 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
4. december 2016 kl. 18:09 #155107
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Foranlediget af en snak internt i gruppen af observatÞrer af variable stjerner, og udkig efter nye fotometriske filtre, besluttede jeg at teste om der virkelig var sÄ mange problemer med Ir-lÊk som rygterne ville vide.
Jeg lavede derfor en ganske simpel testopstilling, bestÄende af et Firefly MV kamera, som kan se Ir, samt en standard linse (jeg tror det er en Sunex der sidder pÄ).
Som lyskilde et batteri af almindelige IR LED’er, som overhovedet ikke lyser i synligt lys, de er faktisk kulsorte. Som forsyning af dioderne, brugtes en 1kohm modstand og en stabliliseret strĂžmforsyning, sĂ„ de lyste med konstant lys. Jeg prĂžvede faktisk fĂžrst med en fjernbetjening, men da den blinker, var resultaterne ikke reproducerbare. Derfor en IR diode forspĂŠndt med DC.
Testopstillingen ser sÄledes ud:
Og lidt mere raffineret, en kamerafastholder er tilfĂžjet:
FÞrst skulle det tjekkes at Lysdioderne rent faktisk lyste, og et ufiltreret billede ser sÄdan ud:
SÄ testede jeg med et filter af RG800, altsÄ et nÊr Ir longpass filter:
Og et dybt longpass, RG1000 glas:
SĂ„ testede jeg at LED’erne ikke lyste i synligt lys. Det gjorde jeg med et 730 nm bĂ„ndpas filter. Hvis LED’erne kunne ses i denne farve, er de pĂ„ nippet til at lyse i synligt lys.
Intet. LED’erne lyser altsĂ„ i IR og ikke andet.
SÄ prÞvede jeg et gammelt Wrattenfilter, et 47, som er dyb blÄ.
Wratten 47 er altsÄ nÊrmest fuld transparens i Ir. NÊppe anvendeligt til tricolor.
SĂ„ prĂžvede jeg alle de Ir-block filtre jeg har.
Astro IR block.
Astronomik IR Block Clip filter til et DSLR:
Astronomik Ir block 1,25″
Baader UV-IR Rejection 1,25″
Baader 2″ Ir-block.
Orion 1,25″ Luminance filter
Astronomik h-alpha (CCD brug jeg tror det er 9 eller 12 nm)
Astronomik OIII til CCD:
SĂ„ prĂžvede jeg de fotometriske filtre:
FĂžrst de gamle glas-sandwich type fra Schuler:
Johnson Bu:
Johnson V
Johnson Rs:
Johnson Ir
Og sÄ Baaders fotometriske filtre:
Baader Johnson B:
Baader Johnson V:
Overraskende er det at de sÄkaldte UV/Ir rejection filtre slipper sÄ meget Ir igennem. Det bedste Ir-block filtre jeg kunne finde, var faktisk det billigste, det fra Astro. Fornemt.
Bekymringen om at de fotometriske filtre lÊkker Ir, syntes ikke at holde stik. Der var sÄ meget blus pÄ dioderne at selv 1% lÊk ville have vÊret synlig som en tydelig glÞden pÄ diodens chip. Men intet ses, hverken pÄ Baader eller Schuler.
Husk at testen her hverken er professionelt udfÞrt eller retningsvisende for hvordan filtrene er idag. De kan sagtens vÊre bedre eller dÄrligere. Der er heller ikke udfÞrt nogle mÄlinger, der er kun vurderet ud fra de viste billeder. Kan diodens chip ses =IR lys kommer igennem
4. december 2016 kl. 18:26 #155109
nightskyDeltager- Neutron star
SpĂŠndende Jens, specielt den om IR/UV lĂŠkage pĂ„ UV/IR filter – den havde jeg ikke set komme
og det er potentielt hvad jeg vil kalde en skandale. Det betyder jo at et UV/IR cut filter til RGB
kameraer er lige til at smide ud og mÄske forklaringen pÄ en masse bÞvl.Jeg vil godt dÞmme din konklusion ude.
Bekymringen om at de fotometriske filtre lĂŠkker Ir, syntes ikke at holde
stik. Der var sÄ meget
blus pÄ dioderne at selv 1% lÊk ville have vÊret
synlig som en tydelig glÞden pÄ diodens chip.
Men intet ses, hverken pÄ
Baader eller Schuler.Det vil vÊre vigtigt at vide hvor i IR omrÄdet dioden lyser, ellers kan man ikke vide om der er
lÊkage andet end i det omrÄde dioden lyser.Anden metode:
Jeg vil mene et halogen lys gennem en lille prik og sÄ med en SA foran kameraet vil give det
korrekte svar.Specielt, nÄr Baader selv skriver der er lÊkage i deres fotometriske filtre.
there is a small leak – but it
is on the order of 2% compared to the 100% signal of the peak wavelengthNightsky 2016-12-04 17:28:26 4. december 2016 kl. 19:50 #155117
lindhardDeltager- Super Nova
Jens.Jacobsen wrote: SĂ„ prĂžvede jeg alle de Ir-block filtre jeg har.Astro IR block.
Astronomik IR Block Clip filter til et DSLR:
Astronomik Ir block 1,25″
Baader UV-IR Rejection 1,25″
Baader 2″ Ir-block.
Nu er det her ikke min spidskompetence, men IR-block og rejection etc. betyder vel, at IR-lyset blokeres, altsÄ at lyset fra dioderne ikke kan ses?
Er der ikke lys i dioderne pÄ alle billederne?
Lindhard 2016-12-04 18:51:45
mvh
Lars4. december 2016 kl. 20:37 #155122
Jo det er jo det der er problemet.
Jeg vil ogsÄ godt lige gÞre opmÊrksom pÄ at dette jo kun er en grov test.
Det jeg har gjort er fĂžlgende:
Lyser LED dioderne med synligt lys?
Svar:
Nej, der er intet synligt med mit eget Þje, og der kommer ikke noget lys nÄr jeg benytter et 730 nm bÄndpass filter.Lyser LED dioderne ved 800 nm og nedefter?
Svar:
Ja, der er masser af lys fra dioderne i det pÄgÊldende filter, RG800Lyser LED dioderne ved 1000 nm og nedefter?
Svar:
Ja der er masser af lys ved brug af RG1000 filter.SÄ konklusionen fÄ testopstillingen er at der ikke er lys fra dioderne i det synlige omrÄde, men at der er masser af lys mellem 800 og 1000 nm og nedefter.
Testen kan sÄ fortÊlle om der kommer lys igennem fra 800 nm og nedefter.
Det mÄ man sÄ konkludere at der gÞr pÄ de pÄgÊldende IR block filtre i mere eller mindre grad. Ikke hvormeget eller ved hvilken bÞlgelÊngde. Kun at der altsÄ kommer lys igennem.
mvh
Jens4. december 2016 kl. 20:45 #155123
Jens.Jacobsen wrote: Baader Johnson V:
Tak for uddybningen. Du burde mÄske lave en fuldstÊndig test. Den kunne nok interessere mange ogsÄ uden for dette forum.
Er det lys fra dioden eller en tilfÊldig refleks vi ser pÄ dioden til venstre i billedet ovenover?
mvh
Lars4. december 2016 kl. 21:38 #155131
Hej Lars.
Jeg har ikke udstyret til en uddybende test, men vi forsĂžger nok med noget “smartere” som Lars Z har udtĂŠnkt, nĂŠste lĂžrdag.
Den lyse streg er en refleks, har intet med lyset fra LED’erne at gĂžre.
5. december 2016 kl. 01:08 #155141
Godaften
Nu har jeg grov testet samtlige filtre over hele spektret. Baader IR og IR/UC Cut filtre ser suspekte ud, da det mÄske er en dÊmning af IR signalet end en egentlig blokering.
En undersĂžgelse der viser svage lĂŠkager er denne omgang dog ikke.
5. december 2016 kl. 01:14 #155142
Jens.Jacobsen wrote: ….Den lyse streg er en refleks, har intet med lyset fra LED’erne at gĂžre.
Det var denne jeg tÊnkte pÄ, den er pÄ et par af billederne, men den er muligvis kun en refleks
Lindhard 2016-12-05 00:15:01
mvh
Lars5. december 2016 kl. 14:16 #155161
Mogens.BildsĂžeDeltager- Nova
Hej, testede for
et par Ă„r siden egne filtre (SBIG interferens, BVI + cl) som skitseret af Lars
Z: SA spektrum af Mirfak gennem 3 filtre (B,V,IR) + cl. Alle i samme serie og med samme ekspo (1.5 s). Det kom der dette ud af
(bem. log trans counts): ingen reel lÊk i det aktuelle (N)IR omrÄde gennem B
og ubetydelig lĂŠk gennem V. Kan vel kvantifiseres
betydelig mere prÊcist, hvis der f.eks. testes pÄ en stjerne med et hÞjt og katalogiseret
IR signal.Ps.: Har endnu ingen forklaring pÄ, hvordan B kan vÊre hÞjere end cl signalet???
Mogens B 2016-12-05 13:18:48
Hilsen Mogens B.
5. december 2016 kl. 15:15 #155164
Frank LarsenModerator- Super Nova
Mogens B wrote:
Ps.: Har endnu ingen forklaring pÄ, hvordan B kan vÊre hÞjere end cl signalet???
Umiddelbart kan jeg godt forestille mig at CL har en blĂždere falloff nedad til – CL filtret er givetvist lavet til at matche et RGB filtersĂŠt. Hvis rgbB filtret har et mere blĂždt cutoff mod UV end det fotometriske – sĂ„ ligger forklaringen der.
Men det kan ogsĂ„ nemt vĂŠre mĂ„leteknisk – Hvis du er startet med B og transperansen er faldet efterfĂžlgende.
Hvis du havde mÄlt et ufiltreret spektrum, sÄ kunne den relative transmission have vÊret mÄlt.
Jeg tror det er bedst at mÄle op mod en stabil kraftig halogen kilde som Lars Z. foreslÄr
Ref = ufiltreret
= / Ref
U’ .. Is’ er sĂ„ filtertransmissionskoefficienter ( for alle bĂžlgelĂŠngder )
5. december 2016 kl. 16:23 #155168
FrankLarsen wrote: …Hvis du havde mĂ„lt et ufiltreret
spektrum, sÄ kunne den relative transmission have vÊret mÄlt.Cl filteret er netop clear: ublokeret og har som eneste funktion at sÞrge for
at opretholde focus (parfocal i dette tilfĂŠlde med B, V og IR). Data er fremkommet
ved fĂžrst at optage hele serien for eet filter (5 x 1.5 s), fĂžr jeg fortsatte
med nĂŠste hele serie o.s..v. Burde selvfĂžlgelig vĂŠre udfĂžrt skiftevis med
alternerende filtre. Feks.: Cl->B->V->IR,->CL->B->V-> IR
o.s.v. SĂ„ mon ikke skiftende transparens/seeing har en del af skylden? Hensigten med testen var netop at
beregne respons-funktionen for hver farve med reference til Clear og at tjekke
for lÊk. Metoden burde vÊre OK: Enkel og potentiel prÊcis- og kan da gennemfÞres med reference til optagelser helt uden filter-glas om nÞdvendigt.Og undskyld at jeg lige lÄnte trÄden for en kort bemÊrkning
Hilsen Mogens B.
5. december 2016 kl. 17:05 #155171
Mogens B wrote: …ubetydelig lĂŠk gennem V. K
God information Mogens.
Jeg er mere bekymret for lÊkagen, selv om du skriver den er ubetydelig. Vi taler om smÄ
marginaler ved fotometri og som jeg ser det kan selv meget smÄ mÊngder IR lÊkage gÞre en stor forskel.F.eks. hvis vi fÞlger en stjerne fra 60 til 30 grader over horisonten. Hvis ens reference stjerner
ikke har samme flux i IR op til 1.100nm som mÄlstjernen, vil man se at mÄlstjernen viser
variabilitet, efterhÄnden som vi kommer lÊngere ned mod horisonten. IR dÊmpes mindre end Vs spektrum.Det kan hurtigt blive til temmelig stor fejlmargin sÄ vidt jeg kan se.
PS.
F.eks. var der vist store problemer med V magnituder pÄ Nov Del 2013 grundet IR lÊkage
og jeg mindes at nogle brugte Baader V. Vi taler om fejl 0,1 – 0,4 V mag.
Der er lÊkage pÄ Baader V filter, det er mÄlt meget nÞjagtig af Carlos Tapia, tilbage er spÞrgmÄlet
sÄ om det har nogen betydning?Nightsky 2016-12-05 17:04:01 5. december 2016 kl. 18:36 #155176
Hej Lars, helt enig
vedr. dine betĂŠnkeligheder og de fejlmarginer du referer gĂžre da data ubrugelige
til de fleste analyser. Jeg har hidtil ikke forsĂžgt at kvantificere og/eller at
kvalificere de viste filter-data til brugbare mÄlinger, fordi mit behov for sÄ
stor nÞjagtighed kun har vÊret aktuel de fÄ gange jeg har forsÞgt mig med
exoplanet-transits; og med mit hidtidige focus pÄ HR diagrammer via ensemblefotometri, kan jeg altsÄ komme langt med nÞjagtighed pÄ blot fÞrste decimal.
Jeg tror ikke jeg kan opnÄ sÄ stÞjfri data med mit gear, som dem du har vist i
andre trÄde- utrolig godt gÄet. SÄ inspireret af de mÄlinger har jeg valgt at lave
en mere seriÞs og kvalificeret mÄling af filtrenes forskellige karakteristika efter
de metoder, jeg har skitseret ovenstÄende.Mogens B 2016-12-05 17:38:04
Hilsen Mogens B.
5. december 2016 kl. 19:15 #155178
Hejsa.
Lige en opdateret test.
Ny testopstilling:Der er brugt alm glĂždelampe = lys som sortlegeme. Der er masser af IR.
PÄ lampen pÄsÊttes i fÞrste runde et RG800 filter, nÊr IR.
RG800’s kurve er velkendt. Derved ved vi at der kommer sortlegemestrĂ„ling ud af filtret, modeleret oveni RG800’s transmissionskurve? Enige??
PÄ enden af RG800 pÄskrues sÄ det Þnskede filter:
Alt hvad firefly kameraet sÄ kan se, vil vÊre lÊkage. Enige??
Her er sÄ bevis pÄ at kameraet rent faktisk kan se noget:
Eksponeringstid fast 2 ms Gain stillet til 2db.
Baader UVIR Cut, som forventet masser af lĂŠkage.
Baader Johnson V
Baader Johnson B:
Schuyler V:
Schuler B:
Her igen med 100 ms eksponeringstid:
SĂ„ for at lĂžfte barrieren blev RG800 skiftet med RG1000, dyb Ir transmission:
Eksponeringstiden blev sat til 10 ms for at give lidt mere lys:Rent RG1000:
Baader UVIR Cut, igen lĂŠkage:
Baader Johnson V:
Baader Johnson B:
Schuler V
Schuler B filter, trÄden kan faktisk ses!
Og for at tjekke, her med 250 ms eksponering:
GrundlĂŠggende kan man konkludere at for alle filtre gĂŠlder det at ord som “blocking” “Cutting” mv er misvisende. De dĂŠmper lyset i et bestemt omrĂ„de, med mere eller mindre success. Skruer man nok op for flux’en kommer der ogsĂ„ noget igennem..
Det lader iÞvrigt isÊr til at vÊre fotometriske filtre af interferenstypen. Mon ikke ogsÄ f.eks Astrodon filtre kan lyses igennem?? Jeg tror det.
SpĂžrgsmĂ„let er om det sĂ„ betyder noget. Jeg tror det ikke. Ved Baader’s V filter ses en smule Ir lĂŠk, men det er meget mindre end selv UV/Ir cut filtret slipper igennem. Under 1/10 del af UV/IR cut. Jeg ville ikke bekymre mig om det, med de mĂ„lenĂžjagtigheder vi kan opnĂ„.
Jeg er af den opfattelse at en korrekt transformering er af langt stÞrre vÊrdi for et korrekt mÄleresultat end at bekymre sig om lidt IR lÊkage som mÄske er i stÞrrelsesordnen 0,1-0,5%. Men det kunne vÊre dejligt om der er nogen med lÊkkende filtre der ville prÞve at mÄle pÄ nogle Landolt stjerner. Det kunne hurtigt afgÞre sagen.
For mit vedkomne vil jeg ikke bruge mere krudt pÄ problemet.
mvh
JensJens.Jacobsen 2016-12-05 18:16:43 5. december 2016 kl. 20:31 #155181
Hejsa
Ingen grund til at mÄle mere. Samtlige filtre er mere eller mindre mÄlt op af andre til hÞj grad af prÊcision.
Jeg syntes dette link er interessant da det for min forklarer en del.
https://www.aavso.org/files/VBAKAFBessell.pdf
Og konklusionen: But now I realize they are not better than the G of the DSLR (since
about 2007
types). The DSLR channels are even far better when used in
proper combinationSĂ„ meget for
dyre filtre.Hvilket betyder at Baader og Astrodon er dĂžmt ude indtil jeg ved om Chroma, Optec og
Custom Scientific er bedre?Fra den gode Nova Del 2013 diskussion omkring acceptabel prĂŠcision:
– Your distribution should be at most 0.05mag, or a factor of ten better.
– ANS i Italien opnĂ„r en usikkerhed bedre end 0,012 mag mellem forskellige observatĂžrer.
– PĂ„ Nova Del kampagnen ledte man efter fejl i stĂžrrelsens ordner 0,13 – 0,08, hvor 0,01 mag
kaldes “resonable”
– The red tail probably explains much of Andre’s brighter measures. It does NOT mean that
filters with slightly different response cannot be used, just that pathological stars (like emission
line objects) are difficult to measure correctly with wide-band filters.– you should use apertures in the 5fwhm diameter range for bright stars
– Filters from different vendors have different passband shapes, with some having more
throughput at Halpha than others. This will cause a basic offset between observers, even
after transformation.Her kan man finde en definition pÄ de forskelige systemer:
http://ulisse.pd.astro.it/Astro/ADPS/Systems/index.htmlBaaders V filter. Ăldre CCD og CMOS vil nok ikke se IR omkring 1.000n,
Baaders UV/IR cut, som det ses kommer der signal igennem hele vejen
Bessels kurve for Johnson V
En god ting er at problemet mÄ vÊre minimal med Baader UV/IR block + Baader V. IR vil blive
rigeligt dĂŠmpet
En mere nedslĂ„ende ting fra dette er at mine OIII filtre ikke en dyt bevendt uden et short pass filter. Ăv
Baader IR block er ringere end deres UV/IR blockNightsky 2016-12-05 19:44:44 -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Test af diverse filtre for IR-leak' er lukket for nye svar.