Test af astrofotografer

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Test af astrofotografer

• Dette emne har 33 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 812 times
Viser 15 indlĂŠg - 16 til 30 (af 34 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

Ja sÄ kan man tage vinterbilleder om sommeren Smile

Jesper G.

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Hej Jesper G,

Jeg skal lige rÞre lidt i gryden ogsÄ Wink. Det er et flot billede, ingen tvivl om det, men der er heller ingen tvivl om at det, som Tom siger, er en collage, der ikke kan eller skal sammenlignes med astrofotos.

Jeg fÄr det indtryk at du mener at de farver der ses pÄ astrofotos altid er falske, blot fordi man ikke ser de samme farver i okularet. Det er en misforstÄelse. Grunden til at man ikke ser ret mange farver pÄ galakser og tÄger er at lyset er for svagt for Þjets farvereceptorer. Det er ikke det samme som at farverne ikke findes. Hvis du kunne sÊtte et okular pÄ Keck eller VST villed du se masser af farver. Faktisk begynder farverne at dukke op i store Dobsons. SÄ farverne er der, vores Þjne er bare ikke indrettede til at se dem uden temmelig meget optisk hjÊlp.

Billeder af tÄger, taget med smaldbÄndsfiltre er et kapitel for sig. Her kan man aldrig fÄ helt Êgte farver, men man kan tilnÊrme dem, eller man kan vÊlge en anden farvepalet, som lÊgger mest detaljerigdom i det grÞnne omrÄde, der hvor Þjet er mest fÞlsomt og ser detaljer bedst. Det er f.eks hvad Jacob har gjort med sit APOD billede.

Jesper2009-02-05 17:20:35

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Hej Jesper, tak for omrĂžringen Approve

Jeg er/var klar over at billedet ville provokere lidt, og jeg har heller ikke sagt at det er et astrofoto, men blot at det er “forstĂŠrket” om du vil, pĂ„ en mĂ„de der kan sammenlignes med dĂ©n mĂ„de man optimerer astrofotos. En kraftig forstĂŠrkning af de i billedet (billederne) indeholdte informationer.

Jeg har ikke sagt at farverne i astrofotos er falske, og du skal heller ikke tro at jeg mener dét, (udover visse smalbÄndsfilterbilleder taget med monokrome kameraer, men det er en anden snak, de er i Þvrigt vildt flotte som regelThumbs%20Up).
          Jeg mener blot at det er almindeligt at astrofotos forstÊrkes og optimeres med alle midler, og tak en vis herre for at det er muligt i dag, ude blandt almindelige amatÞrer. (og stor respekt for dét). Jeg anerkender lige prÊcist det i starten af trÄden.

Jeg savner mĂ„ske en smule anerkendelse af, eller forstĂ„else for at ekstensiv billedbehandling altsĂ„ ogsĂ„ kan udfĂžres “legalt” pĂ„ billeder der ikke er deepsky. Jeg har i billedet her ikke gjort andet end at sammensĂŠtte et par billeder, og forstĂŠrket de informationer der var i billederne.
          NÄ ja jeg kunne ikke fotografere stjerner samtidig med MÄnen, men det kunne jo heller ikke lade sig gÞre med et nyligt vist billede pÄ astrolist med MÄnen og M45. Dette billede er ogsÄ en collage af flere billeder Wink

MisforstÄ mig nu ikke, jeg synes at det er fedt at astrobilleder optimeres bedst muligt, og ja farverne er der jo, de skal bare vrides ud af billederne.
          Men hvad er forskellen pĂ„ at “vride pĂ„ gashĂ„ndtaget” som Torben Toustrup ynder at sige, pĂ„ et astrobillede, og pĂ„ et billede af f.eks. et jordisk lysfĂŠnomen ?
          Hvis der “vrides” pĂ„ kontrast og farvemĂŠtning pĂ„ en partiel solhalo som denne:
          http://fotojesper.dk/gallery/displayimage.php?pos=-4097
          sÄ dÞmmes det i negativ retning fordi det ikke ser naturligt ud (Lyras sommer fotokonkurrence),
          men den samme optimering i kontrast og farvemÊtning bruges naturligt pÄ astrobilleder Shocked

Jesper G.

rigo
          Deltager
            • Super Nova

Det http://fotojesper.dk/gallery/displayimage.php?pos=-4097 foto der Jepser, er heller ikke grimt, det er faktisk flot , men derimod det fÞrste er sgu ikke min smag. ogsÄ fordi stÞrrelse forhold overhovedet ikke passer m.m. alt kan overdrives. Hade du nu sat den heste pÄ + en mÄne i mere naturlige stÞrrelse og sted, og farve rigtig, sÄ var der ikke noget ondt her fra. Et godt billede skal ikke kunne siges som det er direkte fake. med minder man bare vil lave sjov. http://www.rigorigo.dk2009-02-05 20:45:10

tomvictor
            Deltager
              • Giant

JesperG wrote:

Jeg skriver at kompositbilledet ikke adskiller sig fra astrobilleder, ved at begge dele IKKE er det man ser med det blotte Ăžje.

Nei, du skriver fĂžlgende:

JesperG wrote: Det adskiller sig jo i princippet ikke fra alle de astrobilleder der produceres i stor stil. .

Ærlig talt, dette er bare sludder og jeg hĂ„per du sier dette for at du ikke vet bedre eller at det bare er dĂ„rlig formulert. Du kan vri sĂ„ mye du vil pĂ„ ditt innlegg, men din mening kan man vel oppfatte.

Videre skriver du:

JesperG wrote: hvis mere jordnÊre motiver blandes med astrobilleder, sÄ er det ikke nÞdvendigvis mere unaturligt end de klassiske astrobilleder. .

Jo, ditt bilde er mere unaturlig for det er en kollasj og du kunne like gjerne limt pĂ„ “The White House” pĂ„ mĂ„nen.

Objektene og detaljene i astrobildene finnes og de kan avbildes med ett bilde, de er bare svake og utydlige. Vi legger ikke til objekter eller detaljer, vi forsterker det signal som allerede ligger i bildefilen og undertrykker stĂžy for Ă„ si det enkelt. ALLE seriĂžse fotografer behandler sine bilder, uansett om det er astro eller ikke.

Ditt innlegg er et dÄrlig skjult forsÞk pÄ Ä pÄstÄ at vÄres astrobilder er like u-ekte som din kollasj. Jeg vet ikke hvorfor du har et Þnske om Ä teste vÄres reaksjoner, men nÄr du prÞver deg med usannheter sÄ vil du alltid fÄ reaksjoner om det er fra astrofotografer eller andre.

Fornax Ligthtrack II
              Tokina AT-X 300mm f 2.8
              Canon 600D Baader

jacobb
                • Nova

Kunne ikke lade vĂŠre..

Selv med mine narrowband billeder sÄ tilfÞjer jeg (normalt) intet der ikke var der fra naturens hÄnd.

Farverne er nok ikke naturlige men resten er som det nu engang er.

Mvh og tak for god underholdning

Jacob

jesperg
                Deltager
                  • Super Nova

Til Tom (isĂŠr)
                  Jeg skrev Ăžverst:
                  “Hvad siger I til et billede der tydeligt ikke er hvad man ser med det blotte Ăžje ?
                  Det adskiller sig jo i princippet ikke fra alle de astrobilleder der produceres i stor stil.”

Tom, det er ikke sludder, og jeg siger (eller mener) bestemt ikke at astrobilleder er uÊgte, jeg pÄpeger blot at astrobilleder er kraftigt optimerede, og ikke er hvad man ser med det blotte Þje.
                  “Det adskiller sig jo i ….” og sĂ„ videre,
                  her henfĂžrer “Det..” til linien ovenover, altsĂ„ at man ikke ser det med det blotte Ăžje.
                  Det er muligt at du synes at det er dĂ„rligt formuleret, det er ogsĂ„ muligt at du ikke forstĂ„r det korrekt….

Du skriver:
                  “Jo, ditt bilde er mere unaturlig for det er en kollasj og du kunne like gjerne limt pĂ„ “The White House” pĂ„ mĂ„nen.”
                  Jamen hallo, jeg har fotograferet en hest pÄ en bakketop, og MÄnen, og sat det sammen, jeg kunne jo have fotograferet de 2 ting samtidigt.(uden stjerner dog)
                  Blot ville MÄnen vÊre i dÄrligere kvalitet, fordi den sÄ ikke er stacket, og fordi atmosfÊren ville gÞre billedet fladtrykt og uroligt.
                  StÞrrelsesforholdet mellem MÄnen og hesten er vel bare et spÞrgsmÄl om afstand og brÊndvidde. Billedet kunne laves med den rette afstand og optik forstÄs, det er der egentlig ikke noget kunstigt over.

Helt ĂŠrligt, hvad har det med “The White House” at gĂžre ????
                  MÄnen og M45 sammen er ogsÄ komposit, eller kollasj som du skriver.

Tom du skal ikke pÄstÄ at jeg forsÞger at nedgÞre astrobilleder, det kunne jeg aldrig finde pÄ, jeg har stor respekt for de flotte resulterer der prÊsteres, og du skal bestemt ikke pÄstÄ at jeg lyver, hvad bilder du dig egentlig ind ??
                  Jeg citerer lige min egen bemĂŠrkning i fĂžrste indlĂŠg:

“Dette mĂ„ ikke opfattes som en kritik af at astrobilleder optimeres med
                  alle tilgĂŠngelige midler, det er fedt, og meget fascinerende at se
                  resultaterne, men blot som en bemĂŠrkning om at hvis mere jordnĂŠre
                  motiver blandes med astrobilleder, sÄ er det ikke nÞdvendigvis mere
                  unaturligt end de klassiske astrobilleder.”
                  Her mener jeg at det ikke nĂždvendigvis er mere unaturligt at farver og kontrast er manipuleret kraftigt i jordnĂŠre motiver (som de er i astrobilleder).

JesperG2009-02-05 23:45:44

Jesper G.

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Eller denne Wink

TommyF2009-02-05 23:27:17

jesperg
                    Deltager
                      • Super Nova

Dejligt med et par kunstneriske indslag Tommy og Jacob, men er de ikke lidt kunstige WinkLOL
                      Her er et mere:

Gryden er vist stadig i kog Clap

Jesper G.

mr.mox
                        • Nova

Er vi simpelhen ikke bare ude i at der er to forskellige skoler for himmelfoto: en hvor alt gengives som det er optaget, men gerne forstÊrket og filtreret, vel nÊrmest en slags impressionisme. Og sÄ en mere ekspresionistisk stil hvor elementer fra astrofotos blandes til en dekorativt kollage for at give en flot komposition?

Det ene er vel ikke bedre end det andet – blot anderledes.

Jeg kunne godt have haft det oprindelige billede hÊngende pÄ mit drengevÊrelse dengang i firserne (meeen tror nu nok det hurtigt ville vÊre blevet udkonkureret af Samatha Fox). Mine egne fotos er fra den impresionistiske skole

jesperg
                        Deltager
                          • Super Nova

Det har du sikkert ret i Jacob, din afdeling er blot svĂŠrere, og krĂŠver udstyr og kundskaber som jeg stadig drĂžmmer om.
                          Jeg er dog ikke for den dekorative kollage stil som sĂ„dan, jeg brugte bare et kompositbillede for at teste reaktionen, pĂ„ kraftig “skruen pĂ„ knapper” pĂ„ et mere jordnĂŠrt motiv.

Som sagt kunne hesten og MÄnen laves uden komposit, med den rette afstand og optik, sÄ det er kun stjernerne der er kunstige. Og er de nu ogsÄ sÄ kunstige, de er der jo, man ser dem bare ikke under de forhold, pÄ samme mÄde som den nylige conjunction mellem MÄnen og M45. Her er komposit bare accepteret uden videre, fordi det ligner noget man forventer.
                          Jeg ved ikke om det giver mening, jeg hÄber det, og lad mig understrege igen, jeg forsÞger pÄ ingen mÄde at nedgÞre klassiske astrobilleder, dem har jeg stor respekt for.

Min egentlige mission er vel at tilkendegive, at kraftig optimering af de i billedet vÊrende data, kan vÊre lige sÄ okay i et billede af en solhalo, zenithbue, regnbue og lignende, som i et astrobillede. Herunder ogsÄ et billede der indeholder bÄde landskab og objekter derude. Mit kompositbillede er mÄske lidt provokerende, og har nok sat det lidt pÄ spidsen, men jeg hÄber at det fremmer forstÄelsen. Der er i Þvrigt kun brugt de data der er i billederne, der er ikke tilfÞjet noget kunstigt, hverken hvide huse eller andet.

Jeg hĂ„ber ogsĂ„ at det kun er svenskeren Tom der misforstĂ„r mig sĂ„ voldsomt, han synes jeg lyver og han tror at jeg nedgĂžr astrobilleder, …. jeg hĂ„ber ikke at andre har dĂ©n opfattelse, for den er da helt hen i vejret Cry

Jesper G.

rigo
                          Deltager
                            • Super Nova

At manipuler dagligedags ting sÄ se lide denne her LOL

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

Hej Jesper G.

Tom Victor (som er nordamand) er som du sikkert ved en af de dygtigste astrofotografer i norden, og han har, som de fleste af os astrofotografer, en meget hÞj etisk standard, forstÄet pÄ den mÄde at man altid billedbehandler, men aldrig, aldrig billedmanipulerer sine astrofotos. Det er ekstremt vigtigt for os at folk forstÄr den pointe. Derfor fÄr du en kraftig reaktion nÄr du, sikkert uden at det var din hensigt, antyder at det vi laver er det samme som din collage. Det er det ikke.

Der er selvsagt ikke noget som helst i vejen for at lave collager og andre former for kunstneriske udtryk. Det skal bare fremgÄ.

Nu ved jeg ikke hvad det er for et M45 billede i omtaler, men om det er en collage eller et klassisk astrofoto kommer an pĂ„ hvordan det er optaget. Hvis det er optaget samme aften, med kort eksponeringstid til MĂ„nen og lang til stjernerne – sĂ„ er det et astrofoto. Hvis MĂ„nen er klistret ind pĂ„ et tidligere M45 billede, fra en MĂ„nelĂžs nat – sĂ„ er det en collage.

PS: Bare lige “for the record” sĂ„ hĂžrer jeg da ogsĂ„ til dem der synes dine billeder af lysfĂŠnomener blev lidt uretfĂŠrdigt bedĂžmt i konkurrencen, men det er jo en anden historie.

Jesper2009-02-06 12:58:00

mogens
                              Deltager
                                • Super Nova

Til JesperG

Det er tydeligt at du er meget irriteret og frustreret over at din “test af astrofotografer” ikke har medfĂžrt en blĂ„stempling af dit heste-mĂ„ne billede som astrobillede.-M.h.t. at “vride pĂ„ gashĂ„ndtaget” hvor du bruger Torben Taustrups bemĂŠrkning mĂ„ den vist vĂŠre taget ud af en anden sammenhĂŠng?-Det fĂžrste vi mĂ„ gĂžre ved vore underbelyste billeder er at pille lĂžgbladene af for at fjerne stĂžjen, derfor kalibrerer vi dem, derefter kan man skrue en smule pĂ„ gashĂ„ndtaget, men kun hvis signal/stĂžj forholdet tillader det. Dette er ret unikt for astrofoto!!-Jeg synes du skulle lytte til Jespers og TomVictors indlĂŠgSmile

vH Mogens

karsten
                                  • Main Sequence

Ja undskyld, men jeg mÄ desvÊrre gi Rigo ret. Hvor er det dog grimt. LOL Ad!!

Viser 15 indlĂŠg - 16 til 30 (af 34 i alt)
                                • Emnet 'Test af astrofotografer' er lukket for nye svar.