› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › TeleVue NP127is firstlight
- Dette emne har 21 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 238 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. oktober 2009 kl. 18:00 #25152
mogensDeltager- Super Nova
Hej Jesper
Spørgsmålene her om lysforureningens indvirken på DSLR-kameraet får mig til at tænke på om der er en markant forskel på Canon350, som du tidligere har fotograferet med og dit nye kamera lige med hensyn til lysforureningen.-Det burde der jo ikke være, men hvordan oplever du kvalitetsforskellen?23. oktober 2009 kl. 18:22 #25154
jesperDeltager- Neutron star
Hej igen,
Jo der er stadig masser af lysforurening her i udkanten af københavn. Og der kommer mere og mere efterhånden som de bygger nye bydele for alle de penge som Amagerbanken ikke har. Jeg er faktisk også selv lidt overrasket over at M33 klarer sig så relativt godt trods bylyset. Jeg mener der er et par årsager til det:EOS 5D mkII (som ganske rigtigt er brugt uden filter) er et væsentligt bedre kamera end 350D. Dynamikområdet virker større og Signal/støjforholdet er meget, meget bedre. Ved 5 minutter ISO 400 kan man faktisk næsten ikke se forskel med og uden dark kalibrering. Så lysforureningen er der (de rå frames er ikke kønne), men det er nemmere at redde signalet ud af grøden.Den anden årsag er at luften de nætter var meget klar og tør, god transparens.Og så befinder jeg mig jo på sydsiden af københavn, sådan at objekterne kulminerer på den del af himlen der er mindst ringe, mod Øresund og Køge bugt.Sidst men ikke mindst er der en knaldgod kontrast, og meget lidt spredning i den TV. Nu er jeg jo lige begyndt, men kontrasten opleves, subjektivt som mindst lige så god som OO SPX200 med Wynne correctoren.Jesper 2009-10-23 18:37:43 23. oktober 2009 kl. 18:39 #25155
steffan- Giant
Hej Jesper,
Det ser lækkert ud. Det er en flot M33, den vil jeg gerne gøre efter en dag.For nu at forvirre fjenden tilbyder jeg at bytte din lille model 5 med mit meget større og endnu bedre model 1000D. Det vil du blive glad for.Skriv bare en privat besked og så kører jeg gerne forbi Kastrup for at hjælpe dig videre med sportenGod weekendSteffan23. oktober 2009 kl. 18:53 #25156
jesperDeltager- Neutron star
Det er skam et alt for gavmildt tilbud, som jeg slet ikke vil være bekendt at tage imod Steffan
. Dit kamera må jo være 200 gange bedre end mit, efter navnet at dømme.
23. oktober 2009 kl. 19:00 #25157
steffan- Giant
Hej Jesper,
Det var det jeg tænkte, og du har lige kikkerten til at presse teknologien i 1000D til MAX :pJeg er lidt i vildrede, vi overvejer på sigt en opgradering af spejlreflekset for at tage bedre normal billeder. Men samtidig overvejer jeg er astro kamera (mono) som er kølet.Et kølet kamera vil være bedre i den henseende at jeg kan lave et bibliotek med kalibreringsframes, men spørgsmålet er om det er bedre at tage de 10K og ligge oveni i den anden opgradering og så gå efter fx et 5D som så også kan bruges til astro brugen…Mono ville selvfølgelig også kunne bruges til H-alpha men det var ikke umiddelbart mit hovedargument, nærmere temperatur kontrol.Jeg har luret lidt på Qcam2 Pro, da det har god følsomhed og god temperatur regulering.Mvh Steffan25. oktober 2009 kl. 13:05 #25253
tomvictorDeltager- Giant
Gratulerer med first L og et nydelig teleskop! Herlige store felt.
Fornax Ligthtrack II
Tokina AT-X 300mm f 2.8
Canon 600D Baader29. oktober 2009 kl. 11:23 #25478
Frank LarsenModerator- Super Nova
Heldige asen!
Flot firstlight! – og lad nu være med at købe mere nyt i den klasse. Jeg går på barsel på mandag og vil gerne have bare _lidt_ klart vejr ind i mellem i stedet for det møgvejr vi har haft hidtil.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'TeleVue NP127is firstlight' er lukket for nye svar.