› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › TeleVue NP127is firstlight
- Dette emne har 21 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 237 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. oktober 2009 kl. 15:09 #25030
jesperDeltager- Neutron star
Hej alle,
Så har jeg fået samlet lidt fotoner fra min nye TV NP127is. Vejret har været forbavsende godt efter så kostbar en nyanskaffelse, selvom det dog har drillet lidt med blæst og en tendens til kun at være klart først på natten, mens jeg er på arbejde. Jeg venter lidt med en egentlig testrapport, da den Large field corrector som skal bruges til fullframe kamera er i restordre hos TV. Jeg har heller ikke finjusteret for kameratilt endnu, da jeg i første omgang bare ville have nogle fotoner ned på silicium. Men genialt er det at man kan justere tilt mens kameraet sidder på og jeg glæder mig til endelig at få et helt fladt og symmetrisk billedfelt.M33. 3 timer med EOS 5D mark II, og 20 minutter Ha med Art 11002. Alt i 5 minutters subs.NGC 6992. 40 minutter med EOS 5D mark II. Der er tilføjet Ha og OIII fra sidste år – optaget med OO SPX200. De gamle Ha og OIII data er tilføjet med “Lighten” sådan at de kun ses i selve tågen.22. oktober 2009 kl. 15:16 #25031
max- Nova
Ja så kan det vil ikke gøres bedre. Super super flotEr du sikker på at du ikke er kommet til at linke til Hubbles side ?Tror snart at jeg pakker mit lavprisudstyr sammen og finder en anden hobby.VH. Max
Max 2009-10-22 15:21:41 22. oktober 2009 kl. 16:51 #25035
Anonym- Super Nova
Tillykke med den fine kikkert. Der er ikke meget der kan slå en rigtig god refraktor, bortset at store åbninger i den forbindelse, kan rasere en bankkonto totalt! Der er som oftest saft og kraft i billederne, som man kan se her! Flatframes er heller ikke så bydende nødvendige efter min mening..
Jeg er jo blevet så glad for min TOA, idet jeg føler den dækker 95% af mit behov. Reducerede eller forlængede brændvidder – skarpheden skal nok følge trop! Er det på udtrækket, du kan stille tiltet? Det kan jeg ikke, men til gengæld har min Qcam9 udvendige stilleskruer til at tilte selve chippen, hvis det skulle blive nødvendigt! Jeg glæder mig til at se flere billeder med din TV.Mvh.22. oktober 2009 kl. 18:02 #25042
joergen.kDeltager- Nova
kanon flot jesper ,yderst genialt teleskop
vejret venter nok til januar med at blive dårligt22. oktober 2009 kl. 18:06 #25043
tommyfDeltager- Neutron star
Ser godt ud Jesper, det er da et seriøst udstyr du efter hånden har samlet sammen af kamera og tubuser..
22. oktober 2009 kl. 18:21 #25047
Tak for kommentarerne.
Max du må endelig ikke pakke sammen. Der er heldigvis masser af eksempler på at lavprisudstyr i de rigtige hænder kan gøre det mindst lige så godt som high-end udstyr. Man kan købe det dyreste udstyr, men astrofoto er stadig et håndværk der skal læres.
Johannes vi er enige om at der er noget særligt ved at have en fin refraktor. Jeg kan lide alle slags teleskoper, men sådan en karl er der noget udefinerbart ved som er specielt.Ja justerskruerne sidder på udtrækket. Jeg er ikke nået til at bruge dem endnu, men det kommer, for begge mine kameraer er usymmetriske i hjørnerne – det er utrolig lidt tilt der skal til med fullframe ved f/5 før det kan ses på stjernerne. Nu kan jeg endelig komme det til livs. Jeg kan kun bifalde at Qcam har den mulighed på kameraet. Henrik havde vist en finger med i spillet der under udviklingen.22. oktober 2009 kl. 18:23 #25048
TommyF wrote: Ser godt ud Jesper, det er da et seriøst udstyr du efter hånden har samlet sammen af kamera og tubuser..
Takker. Ja jeg må vist også snart til at sælge lidt ud af det gamle skidt så jeg kan være der.
22. oktober 2009 kl. 18:44 #25053
hoestDeltager- Nova
Sor fatan
gas mu tå jit hasdatur
nå for sent22. oktober 2009 kl. 20:22 #25068
max- Nova
Hej Jesper,
Nej, jeg regner da ikke med at stoppe med astrofotograferingen foreløbig.
Men når jeg ser disse super billeder og sammenligner med mine egne kan jeg
jo godt se at der er et godt stykke vej endnu. Selv om jeg godt er klar over
jeg ikke kan nå de samme resultater med mit nuværende grej.
Har dog taget det lidt som en udfordring at se hvor meget jeg kan få ud af min
lille 70mm refraktor. Den er dejlig nem at sætte op i forhold til min Newton
som jeg ikke har luftet i lang tid. Regner dog med at få den luftet snart igen.
Men igen, fantastiske billeder du kan lave med din nye TV.VH. Max
22. oktober 2009 kl. 20:37 #25069
mogensDeltager- Super Nova
Hej Jesper
Knaldhamrende gode billeder med Televuen23. oktober 2009 kl. 10:12 #25106
Tak for de yderligere kommentarer.
Max du er inde på noget af det rigtige med din lille 70mm refraktor. Når man starter har man en meget bedre chance for at få gode resultater med en lille refraktor, end med en stor Newton eller et andet stort teleskop. Man slipper for at slås med kollimering, akklimatisering, vind, vægt, fleks, og det er som regel lettere at guide. Og widefield er noget man altid vil vende tilbage til, hvis man senere opgraderer til et større teleskop, så pengene til en god lille refraktor er ikke spildt.23. oktober 2009 kl. 13:41 #25131
mstauningDeltager- Black Hole
Og man kan komme langt med småt:
114mm Newton, alt for lidt tid: 5 x 3min. Starlight M8C, Celestron CG5.23. oktober 2009 kl. 14:07 #25137
nhaaghDeltager- Super Giant
Hej Jepser,
Kanonflotte billederJeg er imponeret over at du kan undertrykke lysforureningen så godt når du bruger dit canon uden filter (går jeg ud fra ?).Mvh Niels23. oktober 2009 kl. 14:10 #25138
wiebenDeltager- Nova
Hej Jesper,
Rigtigt flotte billeder. Det er utroligt hvad der kan lade sig gøre fra lyset så tæt på byen, specielt når man tænker at det meste af data i M33 er fra DSLR.Glæder mig til at se mere.23. oktober 2009 kl. 14:29 #25143
max- Nova
Ja Michael, og så er der sådanne noget her i den modsatte ende af skalaen.Han må da have for næsten 1 million kr udstyr eller mere.VH. MaxMax 2009-10-23 14:32:35 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'TeleVue NP127is firstlight' er lukket for nye svar.