Teleskop/stjernekikkert til kæreste i julegave

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Teleskop/stjernekikkert til kæreste i julegave

• Dette emne har 26 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af ole. This post has been viewed 2357 timesb. This post has been viewed 2357 timess. This post has been viewed 2357 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Forfatter

janzen
      • Asteroid

Hej alle

Nu tog jeg chancen og meldte mig ind her – for har desperat brug for hjælp. Jeg vil så gerne give min kæreste en stjernekikkert i julegave, som en overraskelse, da han altid har været interesseret i astronomi. Jeg ved tilgengæld INTET om det:-) Jeg har et budget på 1200kr – og da der ikke er længe til jul, må jeg gerne kunne købe det i Århus…ellers skal butikkerne på nettet kunne sende hurtigt ud, så jeg ved det er her inden mandag d.21, hvor vi tager afsted til familien.

Hvad skal jeg lede efter? En begynder-stjernekikkert, m.stativ, som man kan se en masse fine stjerner og planeter med… gerne lidt fancy, men stadig til max 1200kr… hvad kan I anbefale derude – alle råd og forslag er velkomne! 🙂

Venligst Janni

k_holst
      Deltager
        • Nova

Hej Janni.

Den er godt nok svær på det budget! Derfor har jeg lige skimmet efter brugt udstyr i den prisklasse.

Her er en 200mm Newton (spejlkikkert) på en dobson opstilling (fuldt manuelt betjent).

Det er et rigtig godt bud på en kikkert der vil kunne give stor fornøjelse. Ret hurtigt vil han dog savne lidt udstyr til justering af spejlene, men det kan tilkøbes senere fra ca 200kr.

Det er en GSO, der er rigtig udemærket kvalitet.

Prøv at forhandle prisen! Den har stået til salg længeWink

janzen
          • Asteroid

hej Kim og andre

Tusind tak for svaret – det vil jeg da prøve! Jeg ville jo meget gerne købe en ny til ham, men ved budgettet er meget lavt….

Jeg havde haft kig på disse:

Men aner ikke om det er helt vildt dumt – for ved ikke hvad de kan, og hvad der er godt? Smile Hvad er forskellen på et spejl- og et linseteleskop..? Beklager meget min uvidenhed….! Og takker meget for hjælpen Smile

Venligst Janni

camilla
          Deltager
            • Giant

Janni – til 1200 kr får du ikke andet end noget lort, hvis det skal være en kikkert fra ny. Stjernekikkerter, der kan bruges, koster penge. Kim’s foreslag om en brugt 8″‘er til 1150 er god. Men glem de Bresser Junior kikkerter som du linker til. dem bliver din kæreste meget hurtigt træt af, og så ryger de ind og samle støv i skabet.

Vil du i stedet støtte hans interesse vil jeg foreslå, at du køber en prismekikkert i en rigtig god kvalitet. Køb fx en 8 x 40 eller 7 x 50 kikkert. Den kan man se nogle fine ting med, og den kan bruges til meget andet i naturen, hvis interessen for astronomi ikke lige holder. I kan have den med i skoven eller på rejser mv. Regn med at lægge en tusse som minimum – måske er der også lige råd til et stjernekort i boghandlen oveni?

En prismekikkert har begrænsninger – forstørrelsen er begrænset og dermed ser man ingen detaljer på planeter og Måne. Men man kan godt se noget på Månen, og Jupiters måner og der er forskellige stjernetåger og galakser man kan finde. Prøv evt at kontakte Østjyllands Amatørastronomer, der holder til i Århus, for tips om lokale forhandlere der kan levere med det samme.

k_holst
            Deltager
              • Nova

Jeg mener ikke man kan få noget fornuftigt, nyt i den prisklasse – Sorry!

Det vil typisk være med for lille åbning og for dårligt stativ.

Du skal dog ikke være bange for at købe brugt. Udstyret bliver ikke som sådan slidt. Tjek om der er synlige ridser på spejle eller linser (efter forkert rengøring!).

Lidt støv betyder ingen ting. Men spørg lige efter en beskrivelse af korrekt rengøring, inden du går i gang!

Her står lidt om de forskellige teleskop-typer: http://www.lyra.dk/valg.asp

Anonym
                • Nova

Gå efter noget brugt. For 1200 kr får du ikke rigtig noget der virker, medmindre Lidl har nogle Meade-super-tilbud for tiden…

janzen
                  • Asteroid

tak til jer alle for tips:-) Jeg kan godt se, at jeg ikke skal investere i nogle af de kikkerter jeg linkede til så. Jeg holder øje med Lidl, og ellers bliver det en snak med den person som har den brugte til salg Smile

Tak for hjælpen!

Anonym
                    • Nova

Det er vist ikke så tit Lidl har stjernekikkerter, men de har haft nogle gode tilbud tidligere.

janzen
                      • Asteroid

nej, jeg har nemlig også kigget i deres tilbudsavis, og også Bilkas hvor jeg har hørt de kunne have nogle… men uden held… jeg har fundet denne side med nogle kikkerter, som var anbefalet i et andet forum:

er det helt galt og intet værd….? Min kæreste ved heller intet om teleskoper ligesom jeg, men er bare interesseret i at kunne se stjerner osv. (månen og andre planeter)…

Bare for også at udelukke dem, hvis det er en dårlig idé…Smile Hvad mener I?

Venligst Janni

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

Bresser som merke bør du holde afstand til. De er billige af en grund.

Det er ikke let at finne noget til den pris. Antagelig bør man legge lidt mere i budsjettet. Hvorfor ikke gi ham et gavekort i en astroforretning, så kan han evt. supplere med egne penger og køpe noget han plukker ud selv? Jeg ved at gavekort ikke er så romantisk at gi bort, men i dette tilfellet tror jeg det er en god løsning.

Mvh,
                        Bjørn

janzen
                          • Asteroid

det var også en god idé! Den vil jeg da helt sikkert også overveje!! Så kunne han selv finde ud af hvilket han vil have.

Bresser lader til kun at have folk mod sig – så det skal jeg bare helt holde mig fra? I så fald gør jeg det, og takker for jeres råd 🙂

k_holst
                          Deltager
                            • Nova

Det er ikke Bresser der er noget galt med! Der er ingen mærker der har noget godt i den prisklasse!

Bressers Mon1 eller Mon2 er udemærket. Men der har du allerede overskredet budgette kun for stativet.

Ligeledes laver de også ganske fine kikkerter. Startende omkring 1000 kr. UDEN stativ.

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Hvad med en god prisme kikkert på et stativ ?? begge kan få billigt i den blå avis,,, Saturn i en 8×50 vil stå meget flot og klart, man kan også se de større galakser nogenlunde, det er jo så bare lige at finde dem, det er nok svært for en begynder—-

ctj
                                • Planet

http://www.dba.dk/astro-kikkert-astro-navy/id-63443605/

Denne plus et stativ han kan købe senere

rigo
                                Deltager
                                  • Super Nova

Tag uden tvivl den brugte, som KIM fandt. Alt anden kan ikke hamle op til den. og det ER billige. Og så kan han rent faktisk se noget, også galakser og tydlige planeter m.m.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
                                • Emnet 'Teleskop/stjernekikkert til kæreste i julegave' er lukket for nye svar.