Teleskop/kikkert

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Teleskop/kikkert

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 88 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

willum
      • Asteroid

Hej.

Jeg er helt på bar bund. Har altid været facineret af at kigge på stjernehimlen, og kastede mig for nyligt over diverse bøger, om emnet.

En af mine gode venner havde en kikkert/teleskop stående på loftet. Denne stjernekikkert er sikkert fra AZ eller Bilka. Jeg har prøvet at kigge på månen i den. Det virker egentlig ganske godt. Her bliver billedet bedre, end når jeg kigger i min almindelige kikkert, der er størrelse 10×50.

Jeg ville jo så også gerne kigge nærmere på planeter i den. Jeg fandt en planet (tror at det var venus) og stillede forsøgte at betragte den i mit teleskop. Det eneste jeg fik ud af dette, var en sløret plamage. Jeg kunne se meget klarere i min alm. kikkert.

Jeg har læst på dette udemærkede forum, at en god begynderkikkert kan anskaffes for ca. 3500,-

Men jeg kunne tænke mig at vide hvor meget jeg kan forvente at se i en sådan kikkert? Vil planeterne (mars, venus og saturn) være tydelige?

Indtil nu, har mine “observationer” været noget triste. Ud over månen.

mvh.

Willum

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Planeter er ikke nemme at se, bedste look jeg har haft er gennem en sct 8″ jeg havde, nu har jeg en refractor 120mm og har alfrig fået et godt look siden, tror det er manglende aperaturefor den laver flotte fotos.

Men Saturn vil du kunne se skarpt aftegnet, overflader/detaljer er jeg mere i tvivl om, jeg har ikke kunne fornemme noget, jupiter kan jeg lige fornemme de 2 bånd, mars er en prik.

Nu ved jeg der er andre der kan se meget mere med deres tubus, men så må de jo komme med input også….

Men for de penge fås en hæderlig kikkert begynder kikkert, især i visuel altaz..

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Teleskop/kikkert' er lukket for nye svar.