› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Teleskop til Obs på Møn
- Dette emne har 17 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af tom. This post has been viewed 177 timesa. This post has been viewed 177 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. august 2015 kl. 10:13 #135169
tom.aDeltager- Super Giant
Inspireret af projektet Dark Sky Møn og Nyord, er nogle initiativrige mennesker gået i gang med at planlægget et observatorium, et sted her på Møn.
Lige nu er de strandet ved spørgsmålet om hvilket teleskop!
Kravene til teleskopet er:
- Åbningen skal være 8″ til 10″. For at gøre teleskopet så til gengælig som muligt, også for kørestolsbrugere, er det planen af bruge en kompakt Schmidt-Casseigrain type af teleskop.
- Til forevisning vil teleskopet blive brugt visuelt.
- Forevisningerne vil rettet mod turister, skoleklasser, lokale beboer og så gruppen af mennesker tilknyttet til observatoriet.
- Teleskopet vil i mindre omfang blive brugt til astrofoto.
- Monteringen skal kunne styres med Ipad, dette er et vigtigt punkt.
P.t. er følgende to teleskoper i spil, men også de mindre 8” versioner er en mulighed:
http://www.astroshop.eu/meade-telescope-acf-sc-254-2500-10-uhtc-lx200-goto/p,17653#tab_bar_0_select
Mekanisk ser Meade’en betydelig mere stabil ud end Celestronen. Optisk har jeg læst på nettet, at C9.25 er et godt teleskop til planeter, god skarphed og kontrast. Meade’en er en variant af Ritchey-Chrétien og dermed mere rettet mod astrofoto, men hvordan er det visuelt?
Er der nogle af jer som har visuel erfaring med de to teleskoper og kan give en vurdering på hvilket der er skarpest og har den bedste kontrast af de to?
Mvh Tom
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/4. august 2015 kl. 12:44 #135174
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej Tom.
Brugervenligheden overfor kørestolsbrugere er et vigtigt tiltag. Der ved jeg, at Astro i Ålborg har bygget noget til udsigtskikkerter ved Stevnsfortet eller Stevns Klint. Men spørg.
Mvh. Viggo.
Viggo T 2015-08-04 12:46:10 4. august 2015 kl. 13:03 #135176
outlookDeltager- Super Nova
Da teleskopet mest er møntet på outreach, så ville jeg vælge en 10″. Meade ACF har et fladere felt, men Celestron har også en serie i form af Edge HD. Visuelt skal man gå efter det sædvanlige f/10 forhold. Man kan altid få en reducer. Meade har også lavet en f/8 ACF, men den er mest til foto brug og kendes på den større sekundær og det er visuelt jo ikke nogen fordel.
Om man er i den ene lejr eller den anden er vel mest en smagssag. Dog synes det, som om de fleste vælger en Celestron ud fra alle de planetfotos at dømme både indenlands og udenlands. Jeg startede med Celestron og har stort set ikke købt andet. Havde jeg valgt Meade fra starten af, så var jeg sikkert blevet i den lejr i dag.
outlook 2015-08-04 13:05:30
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting4. august 2015 kl. 13:09 #135177
clauskafDeltager- Nova
Hej Tom
Har du overvejet Niels Haaghs Track The Stars: TTS
Monteringen er YDERST handicap venlig og kan også udvides til astrofoto (seriøst)
Hilsen Claus
4. august 2015 kl. 14:30 #135182
outlook wrote: …
Om man er i den ene lejr eller den anden er vel mest en smagssag. Dog synes det, som om de fleste vælger en Celestron ud fra alle de planetfotos at dømme både indenlands og udenlands. Jeg startede med Celestron og har stort set ikke købt andet. Havde jeg valgt Meade fra starten af, så var jeg sikkert blevet i den lejr i dag.
Du har ret i at det er en smagssag om man er til Meade eller Celestron.
Jeg vil ikke bruge planetfotos til at bedømme optik i et teleskop, da jeg ikke ved hvor meget billederne er behandlet i computeren. Øjet kan jo ikke efterbehandle manglende kontrast, men er nød til at have højest mulige kontrast fra starten.
Et tjek i teleskopspecifikationerne viser at 10″ ACF har en sekundær obstruktion på 37%, mens C9.25 har 34%, så her har C9.25 en lille kontrastfordel. Den anden store faktor for god kontrast er poleringens kvalitet. Da begge teleskoper er masseproduceret vil jeg forvente at de begge er poleret “nok” til at give en god billeddannelse, men så heller ikke mere.
Så alt i alt vil forskellen nok være marginal til ikke-eksisterende, det var egentlig dette sidste jeg gerne ville høre om nogle visuelle erfaringer. Er det ene teleskop bedre visuelt end det andet? (Udover de 16% ekstra lys i 10″ ACF)
Vedrørende monteringen, så arbejder de allerede med en ide om hvordan højden på teleskopet kan ændres. TTS er dog en pragtfuld montering, som også er brugervenlig, så jeg vil bringe forslaget videre.
Tom A 2015-08-04 14:32:01
Min blog http://grib-stjernerne.dk/4. august 2015 kl. 15:09 #135183
swr- Giant
Hej Tom
Jeg har en 11″ SCT fra Celestron som jeg synes fungerer fint rent visuelt. Jeg er mest til foto så jeg har kun prøvet det én gang med kyndig hjælp af Thomas fra Bornholm. Han er virkeligt skrap til det visuelle så det var sjovt at prøve.Mvh Søren4. august 2015 kl. 15:13 #135184
nhaaghDeltager- Super Giant
Hej Tom,
Lyder rigtigt spændende med sådan et observatorium på Møn
Jeg har lige i maj måned leveret en TTS-300 montering til et privat observatorium i Luxembourg hvor ejeren er kørestolsbruger. Han havde valgt monteringstypen til sin C14 netop fordi den er optimal til kørestolsbrugere. Som et ekstra plus blev monteringen placeret på en hæve/sænke søjle så okularet altid kunne fåes i rigtig højde.
Til den størrelse kikkert du taler om vil det være nok med en TTS-160 som Claus også nævner.
Til et offentligt observatorium vil en alt/az montering være at foretrække da den fylder mindre, ikke skal lave meridian flip og altid har okularet placeret i samme vinkel. Og skal der laves astrofoto kan der let sættes en rOTAtor på uden at der skal foretages polindstilling.
Mvh Niels
4. august 2015 kl. 16:01 #135187
SWR wrote:
Hej Tom
Jeg har en 11″ SCT fra Celestron som jeg synes fungerer fint rent visuelt. Jeg er mest til foto så jeg har kun prøvet det én gang med kyndig hjælp af Thomas fra Bornholm. Han er virkeligt skrap til det visuelle så det var sjovt at prøve.Mvh SørenC11 har også et godt ry for at levere skarpe billeder. Kan du huske om Thomas havde nogen kommentar til billedkvaliteten?
Min blog http://grib-stjernerne.dk/4. august 2015 kl. 16:07 #135188
NHaagh wrote: Hej Tom,
Lyder rigtigt spændende med sådan et observatorium på Møn
Jeg har lige i maj måned leveret en TTS-300 montering til et privat observatorium i Luxembourg hvor ejeren er kørestolsbruger. Han havde valgt monteringstypen til sin C14 netop fordi den er optimal til kørestolsbrugere. Som et ekstra plus blev monteringen placeret på en hæve/sænke søjle så okularet altid kunne fåes i rigtig højde.
Til den størrelse kikkert du taler om vil det være nok med en TTS-160 som Claus også nævner.
Til et offentligt observatorium vil en alt/az montering være at foretrække da den fylder mindre, ikke skal lave meridian flip og altid har okularet placeret i samme vinkel. Og skal der laves astrofoto kan der let sættes en rOTAtor på uden at der skal foretages polindstilling.
Mvh Niels
Det lyder næsten perfekt
Du arbejder vel tilfældigvis ikke på at lave en Ipad app til TTS’en?
Jeg bringer din meddelelse videre til de ansvarlige, for jeg synes at TTS-160 også skal i spil.
Jeg vil lige nævne at jeg ikke er direkte involveret i observatorieprojektet, men fungere lidt som rådgiver, for de stakkelse mennesker, som har kastet sig ud i junglen af teleskoper og monteringer.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/4. august 2015 kl. 16:49 #135189
Tom A wrote: Du arbejder vel tilfældigvis ikke på at lave en Ipad app til TTS’en?
TTS’en kan køre sammen med Skysafari allerede.
4. august 2015 kl. 17:12 #135190
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Jeg ville også anbefale en C11. Springet fra en 9,25 eller 10″ er i fysisk størrelse ganske lille, og C11’eren har et godt ry. Det er en ydelsesdygtig størrelse, og samtidig stor nok til at kunne give imponerende billeder af planeterne og månen.
mvh
Jens4. august 2015 kl. 18:16 #135193
jakob.andersenDeltager- Super Giant
NHaagh wrote:
Du arbejder vel tilfældigvis ikke på at lave en Ipad app til TTS’en?
TTS’en kan køre sammen med Skysafari allerede.
Hvis mount’en er forbundet til en computer og har ASCOM-drivere, kan SkySafari styre den via WiFiScope, uanset om der findes native drivere:
5. august 2015 kl. 08:04 #135210
Ser spændende ud med WiFiScope – det må prøves
5. august 2015 kl. 08:28 #135211
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Tom
De har en også en Celestron C 11 på Ordrup Gymnasium, det er et ekstremt ydedygtigt instrument og stadig en let håndterlig størrelse, der f.eks. også kan håndtere et DSLR.
Visuelt er det et fremragende teleskop, hvis der ønskes et helt fladt felt, og lidt bedre mekanik og optik, kan HD versionen vælges. Fotografisk giver C11 mulighed for det hele, planetfotos med lang brændvidde, deepsky i f10 helt ned til f5-6 med reducer, f 1.9 med Hyperstar, hvor der kan laves dybe optagelser med DSLR eller CCD, herunder med smalbåndfiltre, på meget kort tid.
Jeg har både prøvet TrackTheStars monteringen, og set hvad der er indeni den ude hos Niels, hvor han bygger dem. Den kører fantastisk, er meget nem og hurtig at sætte op. Og jeg må sige, at kvaliteten er fantastisk, den er en skønhed både udvendigt og indvendigt, i brug og i materialer.
Vh
Michael
5. august 2015 kl. 09:16 #135212
Tak for input!
Nu er C11 blevet nævnt i positive vendinger flere gange, så det kan være at det er dette teleskop som observatoriet skal anskaffe. Jeg giver beskeden videre.
Tak for hjælpen
Min blog http://grib-stjernerne.dk/ -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Teleskop til Obs på Møn' er lukket for nye svar.