Teleskop til mig og min søn.

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Teleskop til mig og min søn.

• Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af rasped. This post has been viewed 705 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

rasped
      • Moon

Hej..

Som nogen af jer sikkert har læst gik mine planer om at bygge mit eget teleskop i vasken fordi de linser jeg har, har en alt for kort brændvidde.

Nu skal jeg så ud og købe et teleskop.

En GoTo mount er nok uden for budget, men jeg kan nok strække mig til omkring 1500 kroner for setuppet.

Det vigtigste er at min søn skal være i stand til at kigge med. Han bliver 4 til september. Nu ved jeg ikke om nogle teleskoper er lettere at kigge i end andre, øjeafstand osv osv?

Han vil gerne se “en stjerne der er eksploderet”, som jeg kom til at kalde en eller anden nebula som jeg siden har fundet ud af ikke er en gammel stjerne.

Er det overhovedet muligt at se nogle nebulaer med en begynder kikkert? altså bare med en smule detaljer.

Jeg har ikke noget imod at købe brugt.

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Svært at sige, det burde kunne lade sig gøre, men i en lille åbning bliver det nok ikke ret stort eller klart, men mon ikke M57 eks burde vise sig som en klart lille aftegnet oval klat i en 90mm refractor, Saturn vil også stå flot.

Månen vil stå flot i de fleste, også mindre tubus.

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Refraktor på en lav montering…

Newtons skal man hoppe noget rundt om for at kunne kikke i, da lyset kommer ud i siden mod toppen af teleskopet. Så med sådan en skal du regne med at skulle løfte ham meget 😉

I en refraktor kikkes i bagfra, hvilket gør at det er nede og ikke oppe man skal kikke fra.

SCT ligner lidt en refraktor, da lyset også kommer ud bagved… Der stopper det så med at ligne 😉

Refraktore fås til billige penge, men er desværre tit også derefter.

Newtons fås til samme penge, men er så enten større (mere lys) eller bedre i kvalitet.

SCT starter i en noget højere prisklasse.

Men snakker vi 1.500 så har vi udelukket alle SCT’s 😉

Hvad vil i se?

åbning viser — Ca. ved stor f-forhold (7-10)

70mm refraktor, månen, planeter, dobbeltstjerner, og de kraftigeste tåger (Orion som jo laver stjerner, M57 – ringtågen som er en “eksploderet stjerne, samt M27 som ligner M57 bare større. Andromeda kan den da også fint vise, er en galaske.

90mm refraktor, det samme som en 70mm bare lysere, og lidt flere detajler.

114mm Newton, her kan man begynde at ane flere tåger og galasker.

Ved lille f-forhold (3-6)

Her kommer de små billige refraktore nok til kort, til andet end dobbeltstjerner og månen… Samt M57, M27 og lignende. Men der vil være mulighed for at se flere tåger, da den ikke er “langsom”.

114mm god allround, kan vise det meste. Dog igen kun de mest klare objekter.

130mm se nu begynder det jo at ligne noget, og den vil kunne hive en masse objekter ind – dog vil jeg sige at man skal træne sig i at se noget i et teleskop… Så efterhånden som man vosker med sit teleskop, vil du kunne se flere og flere ting samt detajler.

Kan du se detajler i en kikkert? Tjae, jeg kan ikke og dog – en 18″ hiver så meget ind at selv jeg kan se detajler i tågerne (er fotonørd)…

Skulle jeg anbefale dig noget, så ender du at komme af med ca 3100 fra nyt..

Skywatcher AZ130, ved godt den er goto ! Men det hjælper altså med de motore samt at finde ting.

Tænk på dette:

Du finder noget som ser spændende ud, hiver knægten hen så han kan kikke… Imellem tiden er det drevet ud af okularet!!!

rasped
            • Moon

Jeg ville rigtig gerne have en goto. Men med husbyggeri, fødselsdagsfest, finanskrise andre hobbyer osv osv så kan jeg desværre ikke finde 3000.

Jeg kan godt se at jeg nok skal have en EQ mount når nu jeg er for nærig til at punge ud til en goto, det vil trods alt gøre det lettere at følge det jeg kigger på. Ellers må vi jo nøjes med at kigge på Sirius, den flytter sig nok ikke så meget 🙂

Jeg vil se om jeg ikke kan finde en refraktor af en nogenlunde kvalitet brugt. Jeg tror det er mit bedste bud med mit budget. Så må nebulaen vente lidt med at blive set, men mon ikke månen og planeterne vil gøre ham glad også? Jeg kan næsten ikke selv vente.(så lad være med at lokke med nye ting, det er så let at hive dankortet frem.)

k_holst
            Deltager
              • Nova

Hej Rasped.

Hvor kommer du fra i landet?

Jeg har en 114 f/500 du må låne, så du kan få det prøvet af. Du må komme og hente den i Ebberup v. Assens på Fyn.

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Hej Rasped

GoTo er slet ikke nødvendigt – men en EQ med en simpel DC motor på polaksen er næsten et must af den årsag som Michael så fint skitserede. De fleste EQ monteringer kan eftermonteres med en motor på RA aksen.

En 114/500 newton er et godt sted at starte – den viser meget fint de basale objekter og er fin lysstærk. Selv de helt billige skod kikkerter der fra tid til anden kan fås i Aldi etc. er faktisk ikke så dårlige enda hvis man smider stativet+eqhovedet væk og erstatter med noget mere stabilt.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Hmm, ja desværre har jeg ikke selv lige noget liggende i kunne prøve med 😉

Har snart fået tømt ud i gemmerne 😉 Men jeg ville da hoppe på Kims gode tilbud.

rasped
                    • Moon

k_holst wrote:

Hej Rasped.

Hvor kommer du fra i landet?

Jeg har en 114 f/500 du må låne, så du kan få det prøvet af. Du må komme og hente den i Ebberup v. Assens på Fyn.

Jeg kommer fra Horsens.

Jeg skriver lige i den anden tråd ang. lån af dit teleskop.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Teleskop til mig og min søn.' er lukket for nye svar.