› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Teleskop Selfie
- Dette emne har 17 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är, 8 mÄneder siden af outlook. This post has been viewed 680 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
5. juni 2017 kl. 20:10 #161273
Tommy LinnerudDeltager- Giant
Astronomisesongen er for lengst over her sydÞst i Norge og da benytter jeg anledningen til en teleskop selfie, mens jeg utfÞrer ettersyn pÄ observatoriet.
Sees utpÄ hÞsten!
5. juni 2017 kl. 21:22 #161276
Anonym- Super Nova
Hej Tommy Linnerud
Tommy jeg kunne ” virkelig ” godt tĂŠnke mig at kigge lidt i dine teleskoper, der er da bare en solid opsĂŠtning du har der…. Og ja, jer er misundelig God sommer til dig i sydĂžst Norge.
Hilsen Jan H.
5. juni 2017 kl. 21:45 #161277
Hei Jan og tusen takk for det! Du mÄ gjerne komme innom en tur for Ä ta en kikk hvis du er i nÊrheten:)
Noen flere her som tĂžr Ă„ ta en selfie med sitt teleskop?
Mvh,
Tommy
5. juni 2017 kl. 22:37 #161280
astrojensenDeltager- Neutron star
AstronomisÊsonen er aldrig over! Der er altid solen, at kigge pÄ.
Thomas, Bornholm
6. juni 2017 kl. 05:46 #161286
natteravnenDeltager- Main Sequence
Astrojensen wrote: AstronomisÊsonen er aldrig over! Der er altid solen, at kigge pÄ.
Thomas, Bornholm
I de lyse nÊtter er der dobbeltstjerner, den er oplagt nÄr himlen ikke er helt mÞrk. BinÊre systemer er nemmere at splitte nÄr stjernerne stÄr knapt sÄ lysstÊrke.
Jens.
6. juni 2017 kl. 08:49 #161288
Ja, herfra vore breddegrader er der meget at se pĂ„, i de lyse nĂŠtter, ogsĂ„ om natten. Jeg tĂŠnkte nu nĂŠrmere helt generelt, man kan jo komme sĂ„ langt nordpĂ„, at solen slet ikke gĂ„r ned! Jeg har nĂŠsten vĂŠret helt deroppe om sommeren, kun nogle 100 km syd for polarcirklen, og der kan man ikke se pĂ„ noget som helst om “natten”, der langt ind i Juli kun er to timer lang.
Thomas, Bornholm
6. juni 2017 kl. 09:10 #161289
RudiDeltager- Neutron star
Fint setup du har der Tommy
Selfies er ikke noget jeg har gjort meget i foran teleskopet.
Her er gammelt billede fra sidste Merkur transit:
/Rudi B. Rasmussen
6. juni 2017 kl. 13:21 #161298
Hei Rudi! SÄ fint Ä se deg med teleskopet. Jeg har ikke utstyr for Ä se pÄ solen direkte og mÄ i sÄ fall gjÞre det pÄ gamlemÄten med en hvit skjerm bak okularet.
Dessuten har jeg hÞrt at i verste fall kan okularet eksplodere ved slik solobservasjon sÄ det er sikkert ikke Ä anbefale.
Her gÄr solen ned ca kl 22:40 pÄ denne tiden. I gÄr kveld, stadig med solen hÞyt pÄ himmelen kikket jeg pÄ de sterkeste stjernene, som Arcturus og noen til. Det er en drÞm Ä se pÄ stjernene i refraktoren og se hvor sylskarpe disse vises. Jupiter var ogsÄ synlig, dog noe fattig pÄ detaljer.
Kuppelen virker veldig godt sammen med lesvedome og hittil har det ikke vĂŠrt noen problemer.
6. juni 2017 kl. 15:35 #161299
mogensDeltager- Super Nova
Hej Tommy, flot samling af Takahashi teleskoper, jeg har desvÊrre ikke flere jeg kan sÊlge Det mÄ vÊre dejligt med sÄdan en kuppel!
6. juni 2017 kl. 15:46 #161300
Jeg har ikke utstyr for Ä se pÄ solen direkte og mÄ i sÄ fall gjÞre det pÄ gamlemÄten med en hvit skjerm bak okularet.
Dessuten har jeg hÞrt at i verste fall kan okularet eksplodere ved slik solobservasjon sÄ det er sikkert ikke Ä anbefale.
Du kan kĂžbe et hvidtlysfilter til at sĂŠtte over fronten pĂ„ teleskopet, sĂ„ du kan observere solen direkte. Det koster cirka 200kr, hvis du laver fatningen selv af pap eller trĂŠ… Ellers lidt mere, men stadig langt under 1000kr.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2017-06-06 15:46:31 6. juni 2017 kl. 16:20 #161301
RudiDeltager- Neutron star
Ja, solplet observation behÞver ikke vÊre sÄ dyrt, pÄ billledet overfor brugte jeg dette filter:
http://astronomi.b-rasmussen.dk/solfilter/
/Rudi B. Rasmussen
6. juni 2017 kl. 18:30 #161302
Du verden og takk for de linkene!
Jeg ser det finnes filtere som gir bÄde gult og mer hvitt lys, nÊrmest blÄaktig. Hva er poenget med dette? Er det noen filtere som egner seg bedre til solflekker og noen til granulasjon?
6. juni 2017 kl. 20:19 #161306
outlookDeltager- Super Nova
Ja, og heldigvis behĂžver man ikke en Takahashi for at vise det. Det afhĂŠnger mere af oplĂžsning af optikken (Ă„bning) og “bĂ„ndbredde” af filteret end skarphed af optikken. Et gult filter i nĂŠrheden af 589nm og jo smallere bĂ„ndbredde vil vise mere granulation og “footprints” af flares. Men mere Ă„bning og et “G band” filter, altsĂ„ omkring 430nm og omkring de 12″ Ă„bning endda magnetiske “footprints” granulationen imellem. SĂ„ nĂ„r det gĂŠlder Solen er filtre og Ă„bning (og dermed desvĂŠrre ogsĂ„ seeing) altafgĂžrende. Og her taler jeg kun om hvidtlys filtre!
outlook 2017-06-06 20:27:23
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting9. juni 2017 kl. 21:11 #161386
Ja og slik er vÊret om dagene og det finnes ikke rom for hverken sol eller mÄneobservasjoner. Det er to vintre her i Norge, og det sies at den grÞnne er verst.
13. juni 2017 kl. 15:00 #161440
outlookDeltager- Super Nova
Hej Tommy
Ja, vi har ogsĂ„ vejr fra vest, men mĂ„ske knap sĂ„ mange byger som du viser her. Norge er jo et barskt land vejrmĂŠssigt, men jeg elsker det, altsĂ„ jeres land. Ărgerligt det ikke lĂŠngere er dansk. NĂ„, men her er et selfie af mig og teleskoperne:
Det er pÄ en tÞrvejrsdag med drivende skyer. Typisk dansk sommervejr, men ikke rigtig varmt og slet ikke bade vejr.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Teleskop Selfie' er lukket for nye svar.