Teleskop, My first (fotografering)

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Teleskop, My first (fotografering)

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 12 måneder siden af jesper. This post has been viewed 28 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

j.nielsen88
      • Asteroid

Hey Astro-forum.

Jeg har kigget lidt på teleskop i en længere periode nu.

Elsker at tage billeder i min fritid og lege lidt med photoshop.

Tænkte jeg ville give astro-fotografering et go.

Har førhen taget billeder, med mit canon 1100D på stationært stativ, af nattehimlen. Men kunne godt tænke mig at tage billeder af stjernetåger/galakser.

Skal man virkeligt op i 4000 kr teleskoper for at få en god nok montering og det rette teleskop for dette.?

Med venlig hilsen Jonathan. 🙂

– Er det forresten rigtigt at i et “newton/reflector” teleskop, der skal man rykke med spejlet for at få ordentlig focus i kameraet ? og derfor ikke kan bruge det til at observere med, men kun astro fotografering ?.J.Nielsen882014-03-11 22:18:26

Anonym
        • Super Nova

Ja desværre må du bevæge dig derop og muligvis højere. Og så skal det formentlig være brugt til prisen. Dine ønsker for foto kræver lidt mere end det billigste grej. Jeg vil tro at det dobbelte i stedet vil være en nedre grænse for at komme seriøst i gang på en måde, så du ikke taber interessen igen!

Det er lidt tilsvarende det, at jeg engang har undervist i musikskolen, hvor de håbefulde forældre sendte poderne hen med en guitar købt i BR-legetøj! Hvor mange af dem, mon er havnet på musikkonservatoriet?

Prøv at kigge i den blå avis, og se hvor meget der er til salg af den priskategori, du nævner! Er det ikke lidt den samme problematik? Det jeg imidlertid synes du skal gøre som det første, er at melde dig ind i en Astro Forening. Der kan du komme gradvist i gang på den rigtige måde, og ofte har man et teleskop, som medlemmerne kan låne for at prøve det af! Det har vi f.eks. hos os i http://www.aaf.dk!

Det er ikke for at gøre dig ked af det, men jeg ved at mange bliver hamrende skuffet og rigtig kede af det, når de opdager at de har købt det forkerte og for billigt. For de penge er ofte tabt!

Mvh.

Søren Hansen
        Deltager
          • Giant

J.Nielsen88 wrote:

– Er det forresten rigtigt at i et “newton/reflector” teleskop, der skal man rykke med spejlet for at få ordentlig focus i kameraet ? og derfor ikke kan bruge det til at observere med, men kun astro fotografering ?.

Det er ikke rigtigt, jeg kan både fotografere og visuelt kigge med mine newton’er, men du kan komme ud for at du skal have kameraet længere væk fra sekundær spejl for at komme i fokus. Det kan man evt. med en barlow hvor man afmonterer linsen.

j.nielsen88
            • Asteroid

Okay, kan sagtens følge dig :).

Kan være jeg bare skal starte med at observere, og se om det er noget for mig. Så kan man altid smide flere penge efter det, hvis man bliver vild med det.

Ja ville nødigt ende op med noget, jeg bare kommer til at fortryde. Kan være jeg skulle kigge forbi AAF en dag :).

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Ang. newtonteleskoper, så er det rigtigt, at en del af dem kun er lavet til visuelt brug, så man ikke kan nå fokus med et kamera. Dette gælder især ældre modeller og moderne dobsonians, der primært er beregnet til visuel observation. En stor del af de mindre newtons i dag er imidlertid lavet til kombineret visuel og fotografisk brug og har den fornødne back fokus til rådighed. Her isættes så et forlængerrør i okularudtrækket, når man skal observere visuelt, som så fjernes, når man skal fotografere i primærfokus.

Som første teleskop, både visuelt og fotografisk, vil jeg dog snarere anbefale en lille refraktor, f.eks. en 80mm – 100mm f/7 ED, der kan fås for 3000 – 5000kr, plus montering. Den vil være meget lettere at bruge og meget mere alsidig end et newtonteleskop. Det er i hvert fald min erfaring.

Thomas, Bornholm

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Jeg tilslutter mig anbefalingen af en mindre ED. Visuelt har Thomas ofte beskrevet en mindre refraktors fortræffeligheder. Fotografisk, til tåger og galakser, er den lige så god som et stort teleskop, det er bare nogle andre, større objekter man vælger at fotografere. Den er som Thomas også skriver meget lettere at bruge end et Newtonteleskop, og skulle du senere købe et større teleskop kan den bruges som guidekikkert.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Teleskop, My first (fotografering)' er lukket for nye svar.