Mats wrote: Først og fremmest vil jeg gerne sige tak til jer alle, for alle de brugbare inputs. Men man bliver dog lidt forvirret af så mange inputs mht. hvad man skal vælge. Som sagt, bliver det nok først og fremmest mest til visuel observation. Men dog er vi som sagt kritisk, da vi gerne vil have et teleskop der viser objekter tydelige, da jeg kan forestille mig vi hurtigt vil blive træt af et teleskop som viser objekter forholdsvise utydelige. Og igen kommer det til at blive brugt mest til Deep Sky observation som tidligere nævnt.
Ked af og fortælle du ikke kan se objekter tydeligere end forholdene op gennem atmosfæren tillader, det ligegyldigt hvor lille eller stor dit teleskobs åbning er. Det er første begrænsning.
Når du vil DeepSky bør du ubetinget gå efter et teleskob med så stor en åbning lommelæderet tillader. I tilgift også et UHC og O-III filter. Senere nogle bedre okulare end dem der fulgte med teleskobet. Og dette teleskob forhindre hverken planeter eller måne, tværtimod.
Så i øvrigt der er en billig 200 mm Dobson uden motorstyring til salg i DBA til kr. 2000. Det er sat til salg midt i december så der er sikkert mulighed for forhandling på prisen. Bare sørg for at spejlet er ubeskadiget hvis ……
EDIT: Kom lige i tanke om jeg glemte og nævne et CLS filter, der hæver kontrasten på alt set. Landbo2015-02-21 17:41:50