Teleskop eller objektiv til solformørkelse?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Teleskop eller objektiv til solformørkelse?

• Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 1 måned siden af Arnstein Dale. This post has been viewed 692 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Arnstein Dale
    Deltager
      • Planet

Jeg skal til USA i august for å se på, og fotografere, den totale solformørkelsen.

Og lurer litt på om noen har tips til hva som egner seg best til fotografering av formørkelsen. Har sett litt rundt om på nettet og en brennvidde på rundt 1000 mm er ganske bra.

Vekt på utstyret spiller jo selvsagt en rolle også. Så en en rimelig refraktor egnet for foto er vel å foretrekke foran et objektiv til et kamera?

Tips tas imot med takk 🙂

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Husk under totaliteten ønsker du at få hele coronaen med, så der skal være plads omkring solen. (ved at fjerne solfilteret og tilpasse eksponeringstiden)

Så vidt jeg husker, så er en brændvidde på 400-500 mm passende.
        En lille 70-80 mm f/6 ED refraktor ville være mit valg Embarrassed

Arnstein Dale
        Deltager
          • Planet

Takk for tips Lars! Det høres fornuftig ut. Vekt spiller en viss rolle også. Det er begrenset hvor mange kilo en vil ha i bagasjen…

spatzek
          Deltager
            • Super Giant

Husk – at se Solen under totaliteten med f.eks. en 70-80 mm kikkert og et okular, altså visuelt, slår alt andet. Så jeg vil opfordre til at køre noget auto-fotografering i baggrunden og så nyde det hele visuelt med det blotte øje, en prismekikkert og en lille astro-kikkert. Gør det!!

nfoldager
            Deltager
              • Planet

Jeg er helt enig med Spatzek. En total solformørkelse er en *total*-oplevelse. Der er meget andet uden om Solen, som skal opleves (hele stjernehimlen f.eks.) i de par minutter, så jeg ville ikke engang bruge tid på en prismekikkert.

Ved min første formørkelse havde jeg sat kameraet op og lod det køre i baggrunden. Måske kan du bruge disse data, selvom det var i filmens tidsalder:

http://www.nifo.dk/astro/eclipse/

Ved min anden totalitet ville jeg ikke engang dét, men kun opleve.

tom.a
              Deltager
                • Super Giant

Jeg kan kun istemme hvad både Spatzek og Niels har skrevet, gør foto til det sekundær.

Min først solformørkelse, blev mere fotograferet end oplevet. Lidt hårdt sagt, men jeg husker mest roderiet med kameraet og så lidt lyde, hanegal og hunde der gøede. Totaloplevelse det gled i baggrund pga. kameraet.

Under den anden solformørkselse var det totaloplevelsen der var det primær, og sikke en OPLEVELSE! Billeder var noget der blevet taget lidt af, men de var ikke vigtige.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Arnstein Dale
                Deltager
                  • Planet

Takk for gode råd alle sammen

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Teleskop eller objektiv til solformørkelse?' er lukket for nye svar.