teleskobet ryster

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? teleskobet ryster

• Dette emne har 37 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af chrjensen. This post has been viewed 1117 times
Viser 8 indlĂŠg - 31 til 38 (af 38 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

mortenb
    Deltager
      • Super Giant

Det lyder grimt at du VED det. Men jeg mÄ indrÞmme, at min respekt for mÊrkevarerne (dem jeg kender) ikke er sÄ stor som tidligere. De mange historier om fejl i produkterne og mangelfuld information omkring anvendelsen af teleskoperne er efterhÄnden for mange.

DesvĂŠrre har jeg ingen anelse om antallet af konkrete reklamationer, og jeg har ikke undersĂžgt hvormange astronomi kikkerter, der egentlig sĂŠlges i Danmark. MĂ„ske Danmarks statistik har tallene ?

Det bliver ikke bedre af de voldsomt overdrevne lovprisninger af produkter. Jeg kan sagtens komme med eksempler fra bÄde den ene og den anden leverandÞr, men pÄ den side vil jeg ikke decideret hÊnge nogen ud.

Jeg har f.eks lige set et guidekamera, hvor du skal HELT ind i manualen for at fĂ„ oplyst, at ved overskyet i mere end 30 sekunder slĂ„r guidingen fra. Kort sagt .. helt ubrugelig, og ellers reklameret op som computerens aflĂžser .. Havde man kĂžbt dette kamera, taget det i brug og …. Jeg var blevet stiktosset ! Og i den lidt mere konkrete ende er der data uoverensstemmelser mellem 2 leverandĂžrer af det samme produkt. Den ene lover diffraction limited (1/4 pv), hvorimod den anden lover 1/6 pv. Men begge uden garanti for kvaliteten. Du fĂ„r intet certifikat .. sĂ„ hvad har du kĂžbt ? Du ved garanteret, at du har betalt !

MortenB2009-01-05 21:29:33

mas
        • Asteroid

Hej,

jeg syntes lige jeg ville melde tilbage med mit rystende teleskob.

Jeg har nu fÄet udskiftet hele focuseringsmekanismen pÄ mit teleskob. Der var super service i butikken og det tog lidt over en uge fÞr mit teleskob var klar til afhentning.

Det at okkularet nu kan sÊttes fast og at der ikke er ligesÄ meget slÞr i mekanikken har betydet meget fÊrre rystelser. Jeg mÄ nok leve med resten af rystelserne til jeg fÄr rÄd til en bedre montering!

Tak for hjĂŠlpen!

Thomas

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Jeg er glad for at du har fĂ„et ordnet den irriterende fejl. Ja, og monteringen mĂ„ man sĂ„ spare op til. Og sĂ„ til resten, alt skal gĂ„ sĂ„ forbandet stĂŠrkt i dag og det gĂ„r ud over kvaliteten. En gang kunne man da stole pĂ„ at havde man en Meade, jamen sĂ„ faldt man i sĂžvn med et smil om munden. Selv pĂ„ de store RCX400 ACF teleskoper har jeg hĂžrt om alvorlige fejl. SlĂžvt med sĂ„ dyre teleskoper. Hvor langt skal man op i pris fĂžr man fĂ„r noget ordentlig gear? Men det er ogsĂ„ det vi har dette gode og andre fora til, netop at udveksle erfaringer gode som dĂ„rlige for at andre ikke skal havne i samme fĂŠlde som vi selv er havnet i. Men for dĂ„rligt er det sgĂș alligevel, det vil jeg godt give jer ret i. Confused

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Henrik

“EQ6’eren kan da trĂŠkke en del mere end en 80-85mm (lang) refaktor.”

Ja, men sÄ begynder problemerne ogsÄ hurtigt at melde sig. Det er for sÄ vidt ikke vÊgten af teleskopet, der er problemet, men lÊngden og vÊgten i fÊllesskab. Et langt, men let teleskop gÄr fint. Det gÞr et kort, men tungt ogsÄ. Langt OG tungt = problemer med rystelser. Min 85mm Zeiss vejer 9kg tomvÊgt, dvs. uden nogen form for okularer, sÞger eller lignende.

Jeg har ogsĂ„ en 125mm f/14 Lichtenknecker achromat. Den vejer 19kg, og EQ-6’eren ryster ligesom de gamle Tasco 114mm newton’er! Den tubus er ogsĂ„ total overkill, lavet i aluminum med 5mm godstykkelse, med 8 baffles i 12mm krydsfiner. Det er ikke mig der har lavet den, men den tidligere ejer, som derefter solgte den, fordi han ikke brugte den!

“Jeg bruger selv en 106mm/F1500 pĂ„ en CG5 og den er den da meget fin til.”

Hmmmmm. Det mĂ„ vĂŠre i vindstille. Min 80/1200mm Vixen er normalt monteret pĂ„ en Vixen GP montering med Vixen W-135 stativ. Det fungerer rimeligt, men lĂŠngden ligger pĂ„ grĂŠnsen til hvad GP’en kan klare. MĂ„ske havde en stĂ„lsĂžjle forbedret stabiliteten en smule. Jeg er ogsĂ„ pĂ„ udkig efter en 130mm stĂ„lsĂžjle til EQ-6’eren.

Thomas, Bornholm

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Hej Astrojensen, er det dig der har renoveret Jens Olsen’s verdensur? :0), nej, spĂžg til side, men det lyder som om du har et helt museum af gammel kvalitetsgear. Og sĂ„ pĂ„ Bornholm, jeg var ikke klar over at der ligger et helt kikkertmuseum derovre. Skulle mene, det i stedet var tale om russiske kikkerter, hehe. Lick observatoriets store refraktor bruger en 6″ Clark refraktor som sĂžgekikkert. Det er vel en til samlingen, hvis ellers man kunne fĂ„ fat i den. NĂ„r jeg en dag kommer pĂ„ cykelferie pĂ„ solskinsĂžen vil jeg da gerne med forlov se herlighederne.

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

chrjensen
                • Super Giant

Undskyld jeg sÄdan blander mig i diskutionen og forholder mig til det oprindelige emne :0)

Men jeg har ogsĂ„ erfaringer med, ehrm, ‘billige’ teleskoper. En af de ting jeg fandt ud af var noget sĂ„ simpelt, at jeg skulle observerer sidende pĂ„ en stol eller lignende. Det betyder at du kan holde hovedet mere roligt og ikke kommer til at skuppe til okularet. Samtidigt, og nok mest vigtigt, betyder det, at du kan gĂžre stativet lavere, og det er noget der hjĂŠlper meget pĂ„ stabiliteten.

mas
                  • Asteroid

chrjensen wrote: En af de ting jeg fandt ud af var noget sÄ simpelt, at jeg skulle observerer sidende pÄ en stol eller lignende. Det betyder at du kan holde hovedet mere roligt og ikke kommer til at skuppe til okularet. Samtidigt, og nok mest vigtigt, betyder det, at du kan gÞre stativet lavere, og det er noget der hjÊlper meget pÄ stabiliteten.

Jeg tror faktisk det er det bedste rÄd jeg har fÄet endnu!

Mvh

Thomas

chrjensen
                    • Super Giant

🙂

Viser 8 indlĂŠg - 31 til 38 (af 38 i alt)
                  • Emnet 'teleskobet ryster' er lukket for nye svar.