teleskobet ryster

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? teleskobet ryster

• Dette emne har 37 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af chrjensen. This post has been viewed 1116 times
Viser 15 indlĂŠg - 16 til 30 (af 38 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

jeppe
    Deltager
      • Super Giant

Hej igen Morten – og alle andre, der lĂŠser med.

Gid det var sÄvel, at vi kunne stille krav til fabrikkerne. Men sandheden er, at det er de forskellige teleskopmÊrkers krav til fabrikkerne, der som oftest giver sig udslag i dÄrlig kvalitet. De fleste af fabrikkerne ligger i Kina. De producerer forskelligt udstyr pÄ egen hÄnd med hÄb om at fÄ det solgt. PÄ et eller andet tidspunkt kommer der en reprÊsentant fra et af de store teleskopmÊrker pÄ besÞg pÄ fabrikken og ser, hvad de har lavet. De indgÄr sÄ en aftale med fabrikken om, hvad de skal lave for dem. Samtidig stiller de sÄ forskellige krav til udformning, emballage osv. Men desvÊrre stiller de stort set altid krav om, at det skal vÊre sÄ billigt som muligt, og at metalskruer skal udskiftes med plastikskruer m.m. for at bringe prisen ned. En Kina-fabrik sÊtter ikke plastikskruer pÄ af sig selv. Det er altid et krav fra mÊrket, at der skal vÊre plastikskruer pÄ.

SÄ faktisk skal vi som forhandlere ikke stille krav til fabrikkerne. De gÞr kun, hvad de fÄr besked pÄ. Kravene bÞr i stedet stilles til mÊrkerne. Jeg ved, at f.eks. Teleskop-Service i Tyskland ikke vil sÊlge bestemte mÊrker, fordi de af erfaring ved, at det pÄgÊldende mÊrke altid gÄr efter den billigste lÞsning hos fabrikkerne, hvilket giver TS en masse bÞvl, nÄr udstyret gÄr i stykker.

Det eneste man kan gÞre som forbruger, er at gÄ langt uden om de mÊrker, hvor man gang pÄ gang kan lÊse indlÊg fra fra andre kunder, der rÄber om hjÊlp for at fÄ skidtet til at fungere. Det er ofte et tegn pÄ, at det pÄgÊldende mÊrke enten har problemer med kvaliteten, eller at forhandleren ikke specielt hjÊlpsom med at fÄ det til at virke. Begge dele bÞr man som kunde undgÄ i videst muligt omfang.

Det er sĂžrgeligt men sandt Cry

P.S. For en god ordens skyld mÄ jeg hellere med det samme fortÊlle, at jeg kan sige god for samtlige forhandlere, jeg har kendskab til, der skriver her pÄ Astro-Forum. BÄde Niels Haagh, Astro-Optics og QCam gÄr sÊrdeles meget op i god kundebetjening og yder en virkelig flot service. SpÞrger man dem om et bestemt mÊrkes kvalitet, vil man fÄ et Êrligt svar. Lyra kan jeg ikke tillade mig at skrive om. Det mÄ vÊre op til andre at vurdere Wink

mortenb
      Deltager
        • Super Giant

God kvalitet er jo ikke udelukkende et spÞrgsmÄl om hÞj finish, men ogsÄ BARE at levere det man har lovet i rette mÊngde, i rigtig kvalitet, pÄ rette sted, til rette tid !

Men bare for at tage Meade LXD: SlÞr i udtrÊk, holder til sekundÊr spejl sidder ikke i centrum, 3 dec. motorer defekte, ben pÄ stativ sidder ikke lige. Alt sammen mekaniske ting, der ved simple mÄlemetoder eller lidt bedre vÊrktÞjer kunne vÊre undgÄet.

Mit nÊste kÞb, Skywatcer, er sÄ ogsÄ fejlbehÊftet. Og igen ville en simpel visuel kontrol have afslÞret problemet sÄ kikkerten kunne vÊre solgt som 2. sortering.

Hvis fejlprocenterne er sĂ„ smĂ„ .. sĂ„ mĂ„ mine leveringer resten af mit liv vel vĂŠre perfekte. Det vil jeg SÅ glĂŠde mig til ! Ermm

MortenB2009-01-04 21:36:14

hoest
        Deltager
          • Nova

Hej alle sammen
          Hvis man nu ser det hele i en stĂžrre sammenhĂŠng er det vel et eller andet sted kundernes egen skyld, at varene bliver dĂ„rligere og dĂ„rligere ,da stort set alle vil ha alt billigere. Der er jo ingen det vil betale det et varemĂŠrke koster hvis, man ka fĂ„ en nĂŠsten nĂžjagtig kopi til det halve. SĂ„ op i r…. med kvaliteten.Det er jo engang sĂ„dan at man kun fĂ„r det man betaler for, uanset om det er lidt eller meget.Prispres kan aldrig give andet end dĂ„rligere kvalitet da alle jo helst skal leve af det.Aben vil jo altid blive sendt videre til nĂŠste led, indtil cirklen er sluttet.
          Og jeg ved godt at det ikke er populÊrt at sige sÄdan noget men sÄ tar jeg altsÄ de tÊsk med.Ouch

mas
            • Asteroid

TommyF wrote: De rystelser,, er det nÄr du rammer noget, rÞrer ved monteringen osv, i sÄ fald har alle rystelser, jo kraftigere montering jo hurtigerer sÊtter de sig igen.

Det er nÄr jeg rÞrer ved teleskopet under focuseringen, hvilket jo selvfÞlgelig ikke kan undgÄs. Uden at have noget sammenlignings grundlag vil jeg vurdere at rystelserne hurtigt aftager. Mon ikke mere erfaring og en ny skrue til okularholderen vil lÞse mit rystelses problem.

Mvh

Thomas

mortenb
            Deltager
              • Super Giant

Problemet er ALDRIG forbrugernes. NĂ„r du bliver indbildt, … at “go to” teleskoper med et tryk pĂ„ en knap kan fĂ„ dig i “himmelen”, nĂ„r emballage udstrĂ„ler 10 x sĂ„ store billeder som du nogensinde vil fĂ„ at se, nĂ„r fabrikanterne osv. osv. SÅ hopper de uerfarne gladeligt pĂ„ og .. fĂ„r taget en vis del af sig. Heldigvis er der sĂ„ f.eks Astro Forum, hvor virkeligheden sĂ„ kan indfinde sig. Hvis disse fora ikke eksisterede ville de fleste almindelige forbrugere aldrig komme igang. Udstyret ville stĂ„ tilstĂžvet i stuen .. garagen .. lossepladsen.

Problemet er at forbrugergruppen endnu er sĂ„ lille og NØRD agtig at den finder sig i det. Samfundet har i mange Ă„r bevĂŠget sig fremad siden det var mode og sidde og selvopfinde diverse lĂžsninger pĂ„ smĂ„ tekniske problemer som i alle andre produktgrupper forlĂŠngst er udryddede. Kunne du forestille dig en kĂžkkenmaskine, hvor lillemor lige skal ud i vĂŠrkstedet for at forstĂŠrke “den lille irriterende” skrue, der ikke holder rĂžreriset godt nok. Nej vel ? .. Industri standarder hĂžrer til dagens orden og det er pĂ„ tide de indfinder sig i astronomien ogsĂ„ !

Hvis du sĂŠlger noget kompliceret og NĂžrd agtigt .. SÅ SIG DET DOG ! Hvorfor tror du computere bliver bedre og stĂŠrkere konstant .. fordi forbrugerne krĂŠver det og udgĂžr en stor Ăžkonomisk magtfaktor. De leverandĂžrer der fĂžrst kan levere bedre og billigere vinder kampen .. sĂ„ let er det. Og det er det samme pĂ„ sigt med astro udstyr efterhĂ„nden som priserne kommer ned og flere fĂ„r rĂ„d til at deltage.

Nyhederne og forbedringerne er der jo konstant .. engang var LXD noget stort, igĂ„r var det EQ6 og nu ser vi de nye interessante bĂ„de fra Meade og Celestron pĂ„ helt nye niveauer. Lad os hĂ„be kvaliteten OGSÅ er lĂžftet !!!

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Nop, alle monteringer er berĂžringsfĂžlsomme, det man kan gĂžre er at monterer en EL fokuser, sĂ„ er det slut med rystelser, mĂ„ske en CGE eller lignende er meget lidt fĂžlsom for rystelser, men det er ogsĂ„ mamut monteringer til xxxxxx– kr

mortenb
                Deltager
                  • Super Giant

HĂŠng evnt. nogle ekstra kilo pĂ„ sidebenene …. altsĂ„ pĂ„ stativet ! Pig

michael.bertelsen
                  Deltager
                    • Nova

/

Michael Bertelsen2009-01-04 23:08:25

michael.bertelsen
                    Deltager
                      • Nova

[Michael Bertelsen2009-01-04 23:05:54

michael.bertelsen
                      Deltager
                        • Nova

Hej Morten.

Jeg har ogsĂ„ vĂŠret udsat for en gang hovedrystende ligegyldighed mht. udstyr – og jeg fatter ikke, at andre accepterer det. Jeg har nemlig ogsĂ„ set eksempler pĂ„ langt dyrere teleskoper, som ogsĂ„ lider under den samme fejl – og jeg fatter ikke, at man retter den. (jeg gider ikke at komme mere ind pĂ„ det, har nĂŠvnt det fĂžr) Morten, det var et rigtigt godt sammeligningsgrundlag mht. kĂžkkenmaskinen kontra astro udstyr… HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE!? vi snakker her om sjusk og smĂ„baggeteller som altsĂ„ IKKE koster en bondegĂ„rd, at ĂŠndre….og som fĂžr nĂŠvnt, vi lĂŠgger immervĂŠk en pĂŠn slat penge pĂ„ bordet for vores hardware. SĂ„ jeg kan godt fĂžlge dig.

Mvh

Michael

mortenb
                        Deltager
                          • Super Giant

Det er godt du er sÄdan en nydelig mand Michael LOL

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

En interessant trÄd!

Det er faktisk ikke sÊrlig svÊrt at designe en billig kikkert, der er meget stabil. Problemet er, at folk ikke vil kÞbe den! (Vi ser her bort fra dobsons, og tÊnker mere pÄ Êkvatorealt monterede teleskoper)

Gav man dagens teleskoper en montering der var designet efter de gamle hĂ„ndvĂŠrkerprincipper fra fĂžr anden verdenskrig, da alle teleskoper var hĂ„ndlavet, ja sĂ„ er det ogsĂ„ slut med rystelser ved mindste berĂžring af fokuseringsdrevet. Til gengĂŠld vil en 80mm refraktor veje omkring 50 kilo eller snarere det dobbelte, og det er der ingen i dag der vil slĂŠbe rundt pĂ„. I dag mĂ„ en 80mm helst ikke veje over 10kg, og det er immervĂŠk svĂŠrt at designe et sĂ„dant instrument sĂ„ det er helt stabilt, nĂ„r det ikke er tungere end man let kan vĂŠlte det med et let skub…. Dagens mantra er transportable instrumenter for (nĂŠsten) enhver pris.

De gamle teleskoper fra Zeiss og andre kvalitetsbevidste fabrikanter er nogle bĂŠster at flytte, og de fleste 80mm refraktorer eller 150mm newtons fra denne tid er simpelthen observatorieinstrumenter. For eksempel er Zeiss’ standard for denne tid, at RA-drevet skal vĂŠre dobbelt sĂ„ stort som linsen i diameter, eller det samme som hovedspejlets diameter. Hvor mange teleskoper idag har en montering der opfylder dette krav? Som et eksempel kan nĂŠvnes, at jeg har observeret MĂ„nen med Jens Ø. Olesen’s 150mm Zeiss Meniscas. Man kunne lĂŠne sig op ad sĂžjlen, der ikke er skruet eller stĂžbt fast i underlaget, uden at mĂ„nen flyttede sig i synsfeltet ved 140x. Selve sĂžjlen vejer 75kg og hele teleskopet omkring 125kg.

Men for pokker, hvor er det herligt at kunne fokusere uden at billedet flytter sig overhovedet! StÊrkt vanedannende! Jeg har selv en EQ-6 montering, som jeg regner for tilstrÊkkelig til min 80/1200mm Vixen akromat. LÊngere teleskop er ikke godt. Min 85/1600mm Zeiss er pÄ grÊnsen, og lidt blÊst gÞr den ubrugelig.

SÄ kÞb en EQ-6 montering og smid din 114mm newton pÄ den, sÄ er det slut med rystelserne, med garanti! Den vakkelvorne fokuseringsmekanisme kan den dog ikke klare.

Clear skies!

Thomas, Bornholm

henrik
                            Deltager
                              • Nova

Hej Thomas

EQ6’eren kan da trĂŠkke en del mere end en 80-85mm (lang) refaktor.

Jeg bruger selv en 106mm/F1500 pÄ en CG5 og den er den da meget fin til.

Den vejer sÄ ogsÄ kun 4-5kg, sÄ den er jo ikke tung, men aligevel.

Selv jeg m give dig ret et langt stykke hend ad veejn; For nej man slipper ikke for rystelser nÄr man har hÊnderne pÄ kikkerten. Og muligvis er det bare fordi man har vÊnnet sig lidt til det idag, nÄr alternativet er 5x vÊgt-forÞgelse.

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

Man kunne jo i den forbindelse slÄ et slag for en solid SCT gaffe i AltAz, den er godt nok
                                stabil og rystelser er vÊk pÄ 1.5 sek eller tÊt pÄ.

bobo
                                  • Giant

Hej Morten.

Jeg kommer til at tĂŠnke pĂ„ de 3 Meade etx-70 jeg havde “fornĂžjelsen” af at eje sidste Ă„r.

Alle 3 gled i “koblingen” sĂ„ den ikke kunne lĂžfte tubus. Nr 2 havde en fejl med motoren.

Lidl var da flinke nok til at bytte, men det mĂ„ da gi nogle ridser i lakken for meade, hvis de da overhovedt ved noget om det, for jeg har pĂ„ fornemmelsen at Lidl har kĂžbt et mega lager af ombytter/rep modeller, man sĂ„ vil se om man kan fĂ„ lokket pĂ„ en 10’Ă„rig knĂŠgt.

Nu var jeg lige i Lidl igĂ„r, og der stod der et par etx’ere, og emballagen sĂ„ godt medtaget ud, og “Har aldrig vĂŠret Ă„bnet” klistermĂŠrkerne brudt. SĂ„ stĂ„r man lige der og tĂŠnker, mon det er en af mine ombyttere. Jeg ved at BILKA laver samme fusk med fjernstyrede helikoptere og fly, der bliver DEFEKT merkaten lige revet af pallen, og sĂ„ prĂžver vi sq lige at sĂŠlge det igen.
                                Viser 15 indlĂŠg - 16 til 30 (af 38 i alt)
                                • Emnet 'teleskobet ryster' er lukket for nye svar.