teleskobet ryster

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? teleskobet ryster

• Dette emne har 37 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af chrjensen. This post has been viewed 1115 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

mas
      • Asteroid

Hej,

nu har jeg vĂŠret ude et par aftener og studere himmelen. Jeg har ikke vĂŠret helt tilfreds det har vĂŠret svĂŠrt at “se” noget. En del skyldes sikkert at jeg er nybegynder, men min mistanke falder ogsĂ„ pĂ„ teleskobet, der ryster sĂ„ det er svĂŠrt at focusere.

Brugsanvisningen foreskriver at teleskobet er samlet forkert nÄr det ryster, eneste rÄd er at stramme alle skruer, men er det overhovdet realistisk helt at undgÄ rystelser?

Et indlysende problem er, at den skrue, der skal holde okularet fast i okularholderen, er defekt (det mÄ jeg tale med forhandleren om), men der er ogsÄ slÞr i selve focuseringsmekanismen. Det er ikke i focuseringsretningen der er slÞr, men pÄ tvÊrs. SlÞr i focuseringsretningen ser det ud til kan justeres med et par skruer, men jeg kan ikke gennemskue om man kan justere for slÞr pÄ tvÊrs!? Er det noget man mÄ leve med ved at teleskob til knap 2000,-

Mvh

Thomas

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Rysterelserne mĂ„ du komme nĂŠrmere ind pĂ„ hvordan og hvornĂ„r osv, slĂžr er almindeligt i fokuseringen, selv i dyrere tubus ogsĂ„, jeg har en celestron newt til ca 2400- den okularrĂžr kunne bevĂŠges/rokkes ca 1-2mm i side retningen, man kan prĂžve at stramme den lidt op selv eller kĂžbe en bedre fokuser og udskifte den, det har jeg gjort pĂ„ min, kĂžbte en Baader fokuser til ca 1800- og satte den pĂ„, uheldigvis bruger jeg ikke min 8″ newton mere, sĂ„ det var lidt spild af penge 🙂

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Glemte lige at sige at man kan fÄ tubus fokuserer uden slÞr, koster bare lidt mere.