teleskobet ryster

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? teleskobet ryster

• Dette emne har 37 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af chrjensen. This post has been viewed 1115 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

mas
      • Asteroid

Hej,

nu har jeg vĂŠret ude et par aftener og studere himmelen. Jeg har ikke vĂŠret helt tilfreds det har vĂŠret svĂŠrt at “se” noget. En del skyldes sikkert at jeg er nybegynder, men min mistanke falder ogsĂ„ pĂ„ teleskobet, der ryster sĂ„ det er svĂŠrt at focusere.

Brugsanvisningen foreskriver at teleskobet er samlet forkert nÄr det ryster, eneste rÄd er at stramme alle skruer, men er det overhovdet realistisk helt at undgÄ rystelser?

Et indlysende problem er, at den skrue, der skal holde okularet fast i okularholderen, er defekt (det mÄ jeg tale med forhandleren om), men der er ogsÄ slÞr i selve focuseringsmekanismen. Det er ikke i focuseringsretningen der er slÞr, men pÄ tvÊrs. SlÞr i focuseringsretningen ser det ud til kan justeres med et par skruer, men jeg kan ikke gennemskue om man kan justere for slÞr pÄ tvÊrs!? Er det noget man mÄ leve med ved at teleskob til knap 2000,-

Mvh

Thomas

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Rysterelserne mĂ„ du komme nĂŠrmere ind pĂ„ hvordan og hvornĂ„r osv, slĂžr er almindeligt i fokuseringen, selv i dyrere tubus ogsĂ„, jeg har en celestron newt til ca 2400- den okularrĂžr kunne bevĂŠges/rokkes ca 1-2mm i side retningen, man kan prĂžve at stramme den lidt op selv eller kĂžbe en bedre fokuser og udskifte den, det har jeg gjort pĂ„ min, kĂžbte en Baader fokuser til ca 1800- og satte den pĂ„, uheldigvis bruger jeg ikke min 8″ newton mere, sĂ„ det var lidt spild af penge 🙂

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Glemte lige at sige at man kan fÄ tubus fokuserer uden slÞr, koster bare lidt mere.

Selv min nye Equinox har en del slÞr i udtrÊkket, kan ogsÄ bevÊges 1 mm i side retningen, og den koster ca 10000-
          TommyF2009-01-04 12:44:55

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Hej

Hvad er det for et teleskop og har teleskopet kostet de 2000 eller er det med montering og er det kĂžbt nyt eller brugt? Er det en “no name” kikkert med montering eller er det en kikkert du selv har anbragt pĂ„ en montering eller…? Du mĂ„ komme op med noget mere.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

mogens
            Deltager
              • Super Nova

Selv anonyme teleskoper plejer at have en skrue i forbindelse med focusrÞret som man kan stramme ganske lidt sÄ slÞret forsvinder.

VH Mogens

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Hvis skruen ‘bare’ gĂ„r op pĂ„ rĂžret, vil den spĂŠnde det til, men sĂ„ vil center forskubbes lidt, er der en spĂŠndering der presses pĂ„ er det bedre, men stadig vil det vĂŠre lidt off aksis.
                Min WO66 har en fokuser, der er intet slĂžr i den selv om der er en midt siddende stramme skrue.

mortenb
                Deltager
                  • Super Giant

Utroligt, at man som “forbruger” er vant til det bras jeg lĂŠgges for Ăžre. SlĂžr bĂ„de det en og det andet sted, dĂ„rlige skruer, ridsede spejle, blĂžde tubusser og “you name it”.

Selv har jeg efterhÄnden udskiftet alt elektronisk i min LXD (dec. motoren var defekt 3 gange i trÊk imedens alt det andet blev skiftet) og lige nu har jeg en defekt Skywatcher liggende med dÄrlig lakering og bule i dughÊtten. Det lader til at man stille og roligt finder sig i at fÄ leveret sÄdan noget bras med ENORME tolerancer og diverse fejl, herunder skÞnreklamer uden hold i virkeligheden, mangelfuld garanti pÄ f.eks spejlslibningskvalitet, okularholdere der rokker osv.

I burde gĂžre oprĂžr alle sammen !

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Der er et forhold mellem pris og kvalitet, direkte fejl er selvfĂžlgelig ikke acceptable.
                    Og jeg har altid fÄet mine defekts lavet med god service fra forhandler.

mortenb
                    Deltager
                      • Super Giant

Forhandlerne er skam utroligt flinke. Selv Lidl … men med DEN pris reklamationer koster burde det ikke bare vĂŠre en sag om service men ogsĂ„ om kundernes tilfredshed.

Reklamationer koster normalt “en Âœ bondegĂ„rd”. Hvis forhandlerne har sĂ„ fint rĂ„d til ombytninger og service er det mĂ„ske fordi nogle af leddene i kĂŠden tjener for meget. Det er i alt fald brand irriterende og man bliver UANSET GOD SERVICE noget trĂŠt af det gentagne bĂžvl og forsinkelser. Problemet er at de fleste i forum tilsyneladende finder sig idet. Jeg undres meget. Udstyr til kr. 5,000.- til kr. 10.000,- har sku’bare at vĂŠre i orden.

Tro mig, du har betalt rigeligt for den smule stĂžbegods, rĂžr og glasstumper med en hurtig lakering.

mortenb
                      Deltager
                        • Super Giant

Sjovt nok har jeg INGEN steder hos de kendte fabrikker set noget som helst omkring KVALITETSSIKRING !

Angry

jeppe
                        Deltager
                          • Super Giant

MortenB wrote: Reklamationer koster normalt “en Âœ bondegĂ„rd”. Hvis forhandlerne har sĂ„ fint rĂ„d til ombytninger og service er det mĂ„ske fordi nogle af leddene i kĂŠden tjener for meget.

Hej Morten,

DĂ„rlig kvalitet er noget, der er sĂŠrdeles irriterende for alle – kunder sĂ„vel som forhandlere. Men udover det dybt irriterende i, at man skal undvĂŠre sit udstyr, mens det er til reparation, burde du da ikke have haft udgifter ved det? En forhandler skal betale alle udgifter i forbindelse med en reparation, sĂ„lĂŠnge det blot er indenfor reklamationsretten. Som kunde skal du ikke have udgifter – end ikke til fragten til forhandleren. Den skal forhandleren betale. Hos Lyra foregĂ„r det pĂ„ den mĂ„de, at man blot skal medsende en kvittering pĂ„ fragten, nĂ„r man indsender noget til reperation. SĂ„ overfĂžrer vi pengene for fragten til kundens bankkonto. Det er sĂ„mĂŠnd ikke bare noget, Lyra gĂžr af sit hjertens godhed. Det er sĂ„dan loven er, sĂ„ hvis andre forhandlere ikke gĂžr det samme, bryder de bevidst loven.

Som forhandler har man ét forsÞg (maks to ved svÊre fejl) til at fÄ udstyret repareret. Hvis reparationen ikke lykkes, kan kunden sÄ krÊve enten at fÄ nyt udstyr eller pengene tilbage.

Ingen forhandlere af astronomisk udstyr kan lide dÄrlig kvalitet. Avancerne er sÄ smÄ, at blot en enkelt reparation gÞr, at man som oftest har tabt penge. Alene fragtudgifterne til reparationen gÞr, at avancen som oftest er vÊk.

Som forhandlere ved vi ogsÄ, at nogle mÊrker i samme prisleje har bedre kvalitet end andre. Nogle mÊrker har endog meget dÄrlig kvalitet. SÄ spÞrg gerne om et mÊrkes kvalitet, inden du kÞber. Og spÞrg gerne andre kunder. Det er desvÊrre ikke alle forhandlere, der fortÊller hele sandheden om et mÊrkes kvalitet, nÄr man spÞrger dem.

Noget helt andet er, at man ved fjernsalg altid har fuld returret. SÄ modtager man noget, der bare ikke er i orden, kan man indenfor en periode pÄ typisk 14 dage krÊve at lade handelen gÄ tilbage. Det skal forhandleren acceptere uden at kny og betale pengene retur.

mas
                            • Asteroid

Tak for de mange indput. Jeg skal prĂžve at uddybe mit problem lidt…

Mit teleskop er et Focus Eksplore II 114mm x 900mm.

De rystelser jeg taler om fremkommer pÄ (mindst) 3 mÄder:

1) Ved den mÄde selve teleskopet er monteret pÄ trefoden pÄ. Her fremgÄr det af min brugsanvisning at rystelserne kan forsvinde ved at man samler teleskopet rigtigt. Er det realistisk? Det er et utal af skruer der kan strammes. KontravÊgten kan forskydes. Teleskop-rÞret kan flyttes frem og tilbage for at give bedre ballance. Alt dette har jeg prÞvet med nogen resultater, men det ryster stadig en smule.

2) Skruen til at fastholde okularet i okularholderen tager ikke fat i gevindet, hvis man prÞver at spÊnde den med et okular i. Kun nÄr skruen er sÄ langt inde at der ikke kan sidde et okular i holderen, tager skruen fat i gevindet. Jeg forventer at forhandleren udbedre fejlen!

3) Der er slÞr i focuserings mekanismen. Ikke ud og ind men sidelÊns. SlÞreret fremkommer ved at det inderste rÞr er ca 1 mm mindre end det yderste. Dette betyder at hvis fÞrst teleskopet er i focus, sÄ bliver det i focus selvom det ryster. Problemet er for mig at fÄ stillet focus pÄ noget det ikke stÄr stille. Da jeg kan forstÄ at andre med vÊsentligt dyrere teleskoper oplever samme slÞr, sÄ er det muligvis bare en trÊningssag.

Mvh

Thomas

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

De rystelser,, er det nÄr du rammer noget, rÞrer ved monteringen osv, i sÄ fald har alle rystelser, jo kraftigere montering jo hurtigerer sÊtter de sig igen.

mortenb
                              Deltager
                                • Super Giant

KĂŠre Jeppe

Jeg pĂ„peger NETOP at forhandlerne gĂžr et flot stykke arbejde, MEN at alle i langt hĂžjere grad burde gĂ„ op i kvaliteten af det kĂžbte. Og DET gĂŠlder OGSÅ forhandlerne.

Man kunne jo vĂŠre sĂ„ “frĂŠk” at man stillede krav til fabrikkerne om kvalitet. Der er normer nok at tage af. Man kunne stille krav om garantier, maks. procenter af sendingen, og i det hele taget gĂžre noget for at pĂ„virke de sjuskede fabrikker.

Det kunne for grossisterne vÊre en fÊlles sag at tage fat om og i ALLES interesse ! Og gerne pÄ europÊisk plan.. Der er garanteret kolleger nok i Europa man kunne gÞre fÊlles front med.

mvh

henrik
                                Deltager
                                  • Nova

Hej Mas

Focus er et af de mÊrker vi hos Lyra er gÄet udenom netop pga. for dÄrlige tolerancer og kvalitetskontrol.

Derudover (henvendt til Morten :O) fortĂŠller jeg/vi ogsĂ„ gerne om de forskellige mĂŠrkers “service records”; Dvs. hvor stor fejlprocenten er.

Vi giver da ogsÄ producenterne den tilbage i nakken nÄr der er fejl.

Generelt er fejlprocenten for alle mÊrkerne ialt under 5% og skywatcher (som du har kÞbt) er faktisk i den bedre ende af den skala, idet de er nede pÄ <2%

Man kan sagten helt undgÄ fejl ved at kÞbe de lidt dyrere mÊrker.

Henrik2009-01-04 20:35:04

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 38 i alt)
                                • Emnet 'teleskobet ryster' er lukket for nye svar.