Telelinse / Apo refraktor ?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Telelinse / Apo refraktor ?

• Dette emne har 15 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 7 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 73 times
Viser 16 indlæg (af 16 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Ja hej igen.

Hvis man virkelig søger efter disse ting, kan man godt finde visse test/måle resultater fra Tyskland bedste inden for dette her, nemlig Wolfgang Rohr. Hos ham kan man også få målt sit apoteleskop – er dog halvdyrt (Omkring 90 Euro), hvorefter man får en rapport som også omhandler strehlværdien = overfladeglatheden. Ak – men ved du hvad? Jeg tror ikke disse ting interesserer køberne i bred forstand. Vi er formentlig kun et par håndfulde, som går op i disse ting. Og jeg skal da også indrømme, at jeg valgte at spare de 90 euro, da jeg købte min TS102 mm. ud fra den betragtning, at den ikke blev bedre af at få et certifikat med. Jeg stolede på, at jeg selv kunne se på billedresultaterne, om jeg ville være tilfreds. Og det var jeg faktisk ikke – billederne var skarpe med små stjerner, men farverne faldt ikke helt sammen i samme punkt. Det var så lidt, at der nok ikke var mange som havde opdaget det – men den røg tilbage til TS for at blive topjusteret, hvilket han gjorde uden at kny. Så nu har jeg intet at klage over. Sagen er jo at linserne formentlig altid er præcist slebne, men der kan jo stadig opstå små unøjagtigheder under samlingen og kollimeringen, hvilket så heldigvis kan justeres på plads.

Derfor hjælper en generel beskrivelse af en kikkerts linser ingenting, hvis de bagefter sjusker med sammenbygningen.

Så Bjarne – det er bare at bestille en kikkert efter dit hoved, og så gøre brug af reklamation bagefter, hvis ikke du synes den yder som lovet.

Udfra egen erfaring vil jeg nævne, at jeg fornemmer at Skywatcher har en meget ensartet og god samlekvalitet, hvor TS-apoerne svinger lidt. Til gengæld er de efter min mening udstyret med bedre objektiver – når vi snakker nogenlunde samme prisklasse. Men uha – jeg kan naturligvis kun snakke med om de kikkerter jeg selv har haft.

Mvh.

Viser 16 indlæg (af 16 i alt)
    • Emnet 'Telelinse / Apo refraktor ?' er lukket for nye svar.