Telelinse / Apo refraktor ?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Telelinse / Apo refraktor ?

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

bwinkler
    Deltager
      • Nova

Jeg spÞrger mÄske dumt,men alligevel kunne jeg godt lide at fÄ flere detaljer om disse forhold:

Jeg har et Canon 100-400mm f:4.5-5.6 objektiv og har lÊnge haft i tankerne at benytte det til astroformÄl sammen med mit Canon DSLR-kamera.

Er sÄdan et objektiv sammenligneligt med en astro Apo Refraktor?

Med hensyn til farvekorrigering er det vel iorden, men alligevel??

For opnĂ„else af sĂ„ smĂ„ “skiver” som muligt (fra sjerner), er der sĂ„ en forskel her, nogle forhandlere og ogsĂ„ amatĂžrer mm. taler ofte om at “dette teleskop” har de aller mindste? Er knivskarpt o.lign. Jeg tĂŠnker at det vel er oplĂžsningsevnen/slibningen mm. det drejer sig om, men er der ogsĂ„ evt. forskelle her.

SĂ„fremt det mĂ„tte vĂŠre store forskelle, vil jeg dog godt investere i en god apo, alt med sigte pĂ„ noget “smĂ„t udstyr” som jeg nemt kan hĂ„ndtere selv og som stadig kan benyttes til mine optagelser af primĂŠrt MĂ„nen.

Jeg tÊnker her pÄ f.eks. en ca. 80mm /90mm refraktor.??

Jeg vil ogsÄ gerne anvende barlow-linse for at fÄ en stor forstÞrrelse? Kan man det eller hvilke begrÊnsninger lÞber man sÄ ind i?

jonas.c
      Deltager
        • Super Giant

Du bör fÄ bra bilder. Jag fÄr goda resultat bÄde med 70-200/2,8 och 300/2,.
        Kolla denna lÀnk:
        https://www.google.se/search?client=firefox-a&hs=p08&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&channel=sb&biw=1024&bih=620&tbm=isch&sa=1&q=canon+100-400+astrophotography&oq=canon+100-400+astrophotography&gs_l=img.3..0i24.14747.16220.0.17940.10.10.0.0.0.0.154.1033.0j8.8.0….0…1c.1.51.img..9.1.145.D2aw88Pp7YI

bwinkler
        Deltager
          • Nova

Hej Jonas

Ja de ser jo alle fine ud og jeg vedhÊfter et billed af MÄnen i hÄndholdt optagelse fra forleden dag(aften).

Men er der ikke nogle sammenligninger/bedĂžmmelser med APO-refraktorer o.lin.??.

bwinkler2014-08-08 21:00:33

jonas.c
          Deltager
            • Super Giant

SvÄrt att sÀga men om du exempelvis lÀser min recension av min nya APO-astrograf, sÄ kan jag sÀga att den har betydligt bÀttre skÀrpa över hela fÀltet Àn min Canon 300/2,8L. Detta trots att Canonobjektivet Àr betydligt dyrare. Jag har heller inte kunnat hitta nÄgot fÀrgfel pÄ bilderna tagna med astrografen. Det finns alltid med i utkanten av bilder tagna med Canonobjektivet.
            Min slutsats Àr att jag ser betydligt större fotografisk potential i min nya astrograf Àn ett 5-6 gÄnger dyrare Canon-objektiv.
            Är det kanske svar pĂ„ din frĂ„ga?
            BĂ€sta HĂ€lsningar
            Jonas

Jonas C2014-08-08 21:29:56

bwinkler
            Deltager
              • Nova

Hej Jonas

Ja, det er jo ganske overbevisende synes jeg og mÄske ogsÄ lidt af det jeg havde i tankerne, men hvorfor er det mon sÄdan, har du nogen anelse om det?

Men hvor er alle de kloge folk, som mÄske kan forklare os det??

Anonym
                • Super Nova

Hej Bjarne.

Ingen tvivl om at du fÄr betydelig skarpere billeder med APO frem for med en mÄske en 4 gange sÄ dyr supertele og isÊr da hvis det er en zoom!

Apo,en har typisk 3 store superlinser, som samlet tegner skarpt over hele feltet. AltsĂ„ ingen nedblĂŠnding, som reducerer det lyssamlende areal. Zoomen har mĂ„ske op til 17 linser, som skal korrigere – og hvert glas stjĂŠler lidt af lyset! For at tegne “tilsyneladende” skarpt anbefales det at blĂŠnde noget ned. Og det er noget bras, nĂ„r vi alle ved at stĂžrre Ă„bning er lig med stĂžrre oplĂžsningsgrad”.

Jeg holdt et foredrag i en alm. fotoklub, hvor jeg viste sammenlignelige naturbilleder, taget med en 80 mm. apo kontra en dyr telelinse! Jeg skal love for at det gav respons hos dem, som ikke kunne opnÄ de samme resultater med 25.000,- kr.s telezoomer, som denne 7.000,- kr. apo kunne prÊstere. Ganske vist uden at kunne zoome ud og ind og lege med dybdeskarpheden. Men jeg havde nÊr sagt: Hvad skal du ogsÄ bruge det til pÄ nattehimlen?

Mvh.

jonas.c
                Deltager
                  • Super Giant

Bra sammanfattning.
                  Man kanske kan tillÀgga att kameraobjektiv inte primÀrt Àr tillverkade för att fotografera punktformiga föremÄl med hög upplösning nattetid.
                  De har dessutom en hel del mekanik och (nuförtiden) elektronik som drar upp priset.
                  De bÀsta (relativt billiga) astrofotoobjektiven jag har Àr helt manuella makroobjektiv av fabrikat Pentax Takumar och Fujinon EBC.
                  Jag tror inte man kan fÄ bÀttre objektiv för astrofoto för de relativt smÄ pengar man betalar för dessa. Det finns ett fÄtal andra objektiv som Àr lika bra men de Àr sÀllsynta.
                  /Jonas

bwinkler
                  Deltager
                    • Nova

Hej Johannes

Ja det er jo nok rigtigt altsammen, men hvilken apo kan du evt. anbefale indenfor de angivne rammer, jeg synes efterhÄnden der er rigtig mange i de forskellige firmaer, sÄdan var det ikke for fÄ Är siden, da var der nÊsten kun Takahashi der blev anbefalet med smÄ meget smÄ prikker for stjerner

xplode
                    Deltager
                      • Nova

Hvis du kun er ute etter mĂ„nen og planeter mĂ„ vel en Maksutov cassegrain vĂŠre det beste valget? Mye optikk for penga og ingen fargefeil, bedre kontrast enn SCT og sammenlignes ofte med APO’er. Brennvidden egner seg ogsĂ„ mye bedre til mĂ„nen og planetene enn en APO.

Hvor mye kroner har du Ä bruke pÄ teleskopet?

Til ditt formÄl ville jeg personlig gÄtt for en 150mm rumak maksutov, pris 749 EUR. Den er selvsagt mye tyngre enn en APO, men lengden gjÞr den lett Ä hÄndtere.

jonas.c
                      Deltager
                        • Super Giant

Jag Àr benÀgen att hÄlla med dig Ole men nu har vi helt lÀmnat den ursprungliga frÄgan om fotografiska objektiv vs teleskop.
                        Om det primÀrt Àr detaljer pÄ mÄnen och planetbilder som Àr det visuella och fotografiska mÄlet, ska man vÀlja ett teleskop med plant bildfÀlt och, i den mÄn det behövs en sekundÀrspegel, en liten sÄdan. Det billigaste och troligen ett av de bÀttre Àr en Newton med f/10 men de finns knappast att fÄ tag i nuförtiden men f/8 kan man hitta.
                        /Jonas

Anonym
                          • Super Nova

Hej Bjarne. Jeg havde jo fornĂžjelsen af at kĂžbe din TOA 130 i sin tid. Og her har du helt ret med de bittesmĂ„ stjerner. Men sĂ„ dyrt behĂžver vi slet ikke kĂžbe i dag. Jeg har ogsĂ„ haft en Skywatcher Evostar ED80 med reducer, hvilken er en ualmindelig vellykket konstruktion. Vil man sĂ„ op omkring de 7000,- er her en superkikkert med indbygget fieldflattener: .http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5194_TS-Imaging-Star-APO-80mm-f-6—5-element-Flatfield-Astrograph.html

Den er der netop en hos os, som har kĂžbt, og vi skal have den med os ned til Vogelsberg i uge 34, hvor den skal gennemtestes for alvor.

SelvfÞlgelig laver kineserne ikke gennemfÞrt kvalitet som japanerne, men til gengÊld er vi kommet ned i et prisleje, hvor mange kan vÊre med. Det alene gÞr sÄ at forholdet mellem kvalitet og pris i virkeligheden er langt bedre.

Mvhjohannes2014-08-09 11:28:04

bwinkler
                          Deltager
                            • Nova

Hej Johannes

Tak for din fine info. En sÄdan refraktor kan jeg jo let manÞvrere med, sÄ her er vÊgten et stort plus. Farve-korrektionerne ser ogsÄ til at vÊre perfekte, og der er jo ogsÄ mange gode referencer rundt omkring.

Men findes der ikke nogen oversigter pÄ, hvordan slibningen er pÄ refraktorer??

Ved spejlkikkerter stÄr der tit at slibningen lig pÄ 1/8 eller 1/10 bÞlgelÊngde??

bwinkler
                            Deltager
                              • Nova

Hej Jonas

Nu er vi Ä ovre spejle og sÄ er mit senere indlÊg om slibning kontra refraktorer aktuelt.

PÄ lÊngere sigt er et spejl jo ikke sÄ holdbart som massive objektiver, selvom jeg da har set fejl i coatning og limninger.

Anonym
                                • Super Nova

Hej igen Bjarne.

Jo jeg vil tro at konstruktĂžrerne opererer med overfladenĂžjagtighed. Jeg kender dem dog ikke, men vil tro at de generelt ligger mange gange hĂžjere end pĂ„ spejlene. PopulĂŠrt siger man vel, at 250 mm. fĂžrste klasses spejl yder som en 150 – 170 mm. apo – rent skarphedsmĂŠssigt!

Mvh.

bwinkler
                                Deltager
                                  • Nova

Hej Johannes

Tak for at du gider tale om disse ting, som jeg synes kunne vĂŠre rigtig godt at vide noget mere om. Hvorfor er disse detaljer ikke mere fremme?

Hvor smĂ„ “stjerner” kan man forvente af et givet objektiv, kunne jo vĂŠre en mĂ„lestok for hvor stor en forstĂžrrelse man kan forvente, eller er der andre mĂ„lestokke man benytter ?

Der er forskel mange steder. Jeg byttede mig forleden til en ret simpel refraktor, men allerede ved prÞvekik med et godt okular i stedet for det medleverede, opnÄede jeg en markant bedre skarphed og kontrast, altsÄ mÄ der vÊre forskelle i okularenes konstruktion.Er det sÄ slibningen/glasset/blender/antal mm. Lidt slÞjt at levere et rimeligt objektiv(refraktor) til bÞrn eller nybegyndere og sÄ ÞdelÊgge det samlede indtryk med sÄdanne okularer?? det stopper vel ofte disse mennesker med det samme. Penge ja, men alligevel, her kunne man jo have fÄet nogle nye amatÞrastronomer i stedet for!!nÄ undskyld jeg kommer vist pÄ afveje(igen)

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'Telelinse / Apo refraktor ?' er lukket for nye svar.