Teknisk fejl forsat problem med forside og tid for indlæg

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Teknisk fejl forsat problem med forside og tid for indlæg

Tagget: 

• Dette emne har 18 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 2 måneder siden af biberadm. This post has been viewed 952 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Forsidens opdatering af tider for sidste indlæg er stadig ikke i orden.

Det betyder at f.eks. et indlæg der 2 timer gammelt bliver vist som sidst opdateret for 10 min. siden. Det sker oftest når man ikke er logget på. Det er møj irriterende at man tror der et nyt indlæg og så når man klikker er det meget ældre. Spild af tid og ubrugeligt.

Her er hvad forsiden viser kl. 18:37, bemærk at seneste svar står til 11 og 13 minutter siden.

Hvis man så klikker på svaret/Indlægget, ser man straks at indlægget er mere end 2 timer gammelt.

Det samme med dette indlæg

Og lige inden at I siger at det er noget lokalt på min PC så er her et eksempel fra en anden PC med en anden brower

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Lars

Så vidt jeg kan se, så opdateres tiden først, når man laver en refresh af siden. Det ville selvfølgelig være fint med en realtime opdatering.

mvh Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Hvis man ikke er logget ind, så kan man refreshe så tosset man vil, forsiden opdateres ikke. Det betyder, at man SKAL logge ind, for at se, om der er kommet nye indlæg…

Thomas, Bornholm

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Hej Torben

Det har intet med Refresh at gøre. En læsning af første indlæg vil inddirekte tydeligt forklare at det ikke er tilfældet.

Hermed en genopfriskning:

Og lige inden at I siger at det er noget lokalt på min PC så er her et eksempel fra en anden PC med en anden browser

Løsningen er IKKE at man skal være logget ind for at få korrekte informationer om indlæg. Det er meget dårlig praksis at være permanent logget ind fra forskellige platforme.

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Ok, jeg er med på, hvad I mener. Tiden bør ideelt altid være opdateret. Er det et problem at være logget ind hele tiden? Jeg kan ikke lige gennemskue, hvilke konsekvenser det kan have.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

olafsen
              Deltager
                • Planet

Hvis den forskel der er på at være logget ind og ikke være logget ind, skal bestå, bør man gøre opmærksom på det, så brugerne er obs på det. Det er mit indtryk der er en opdaterings forskel på ca. 120 minutter.

Som Thomas skriver kan man opdatere så meget og tit man vil, der opdateres aldeles intet. Det er faktisk muligt når et indlæg ikke er opdateret i en time, så at logge på.  Så er der opdateret, logger man så ud igen, så vender indlægget tilbage til ikke at være opdateret.

Nej der sker intet ved at være logget ind, men det har vel noget med vaner at gøre, jeg logger normalt ikke ind, med mindre der er noget jeg vil kommenter, eller oprette.

mvh Henning

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Er det et problem at være logget ind. Ikke at være logget ind, men at være det hele tiden er mere bøvlet. D.v.s. at hver gang man skal være sikker på at få seneste opdatering, skal man logge ind. Det er ikke kun tiden med også nogle gange de seneste svar som ikke vises, d.v.s man ikke har nogen chancer for at se om der er nye indlæg.

Hvis man bekymrer sig om internet sikkerhed vil man nok ikke foretrække at man sætter auto-login i sin browser. Og da slet ikke når tænker på hvorledes sikkerheden blev forvaltet på det gamle site.

Det er en klar og træls fejl som gør at forum bliver brugt endnu mindre, få det rettet i stedet for at spørge om det er et problem.

Hvad med personer der ikke er medlem af forum, personer som tjekker ind fra anden enhed og ikke kan huske password osv.

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Hmm, Det bliver muligvis lidt en udfordring at løse – det er et kendt issue, heldigvis med mulig løsning alt efter BBpress opsætningen:

https://bbpress.org/forums/topic/new-topics-and-replies-not-showing-freshness-incorrect/

Ikke 100% identisk med det vi oplever her.

Det har tilsyneladende noget med caching på serveren at gøre – eller den plugin der måler “friskhed” (forfærdeligt ord…).

biberadm
                    Admin
                      • Main Sequence

Har ikke kunnet fremkalde helt den samme resultater her, men fænomenet har utvivlsomt som Frank skriver at gøre med cachen.

En fast dato vil fint kunne gemmes i en cache uden at blive forældet, men en relativt beregnet alder skifter jo i princippet hele tiden. Og hvis den skal beregnes i HTML’en ved load af siden, er de i praksis det samme som at sige farvel til cachen. Det er så også det, der sker, når man er logget ind som bruger. Og derfor opfriskes de relative tider løbende dér.

Man kunne naturligvis løse det med et lokalt javascript, der stod og beregnede tider på åbne sider, men dér er vi så ikke endnu. Og det ville mange nok også betakke sig for.

I praksis er der kun den enkle løsning at vælge at vise de absolutte tider i stedet for relative tider, så det prøver vi så forsøgsvis, og så må vi se, hvordan det virker på folk.

Hvis vi afmonterede cachen ville det nok ikke tage så lang tid, før sitet blev lagt ned af en koordineret bot-angreb.

Dette er min nye signatur. xx

Anonym
                        • Nova

Jeg syntes absolutte tider det gør det (endnu mere) uoverskueligt at se hvad der er nyt og gammelt på siden ‘nyt’. Vil en mulig nødløsning være at bruge absolutte tider hvis man ikke er logget ind og relative tider hvis man er logget ind?

Frank Larsen
                        Moderator
                          • Super Nova

Det hjalp med de absolutte tider – nu er listen tilsyneladende korrekt uanset at man er logget ind.

Nope – jeg loggede ud og trykkede F5 – og pist var mit indlæg forsvundet fra listerne og det bliver heller ikke vist på min mobil (anden enhed)

Madsen:
                          Hvad der er nyt og ikke under “Nyt”-siden – det øverste er altid det nyeste (pånær de emner der gjort sticky)
                          Det var det samme på det gamle forum og på astro-net hvor der også bruges absolutte tider

Overskueligheden (læsbarheden) bedres betydeligt når der bliver tilrettet lidt i hvordan det vises.

Det du måske efterspørger tænker jeg er nye emner/indlæg  siden dit sidste besøg eller et specificeret stykke tid tilbage ?
                          (Det var den funktionalitet vi havde i det gamle)

Listen i højre side af forsiden lader meget tilbage af overskuelighed.

Anonym
                            • Nova

Nej, jeg syntes den gamle ‘nyt’ hvor det stod f.eks. ’36 minutter siden’ eller lignende var let at læse. Det virkede for mig meget bedre end absolutte tider.

Hvorfor have ‘sticky’ emner på ‘nyt’ siden? Det er spild af plads til indlæg det ikke er sket noget nyt i.

Frank Larsen
                            Moderator
                              • Super Nova

Der gik 35-40 minutter inden min post ovenfor blev synlig på forsiden og under “nyt”.

Det stod dog hele tiden korrekt vist under “fora” og under det specifikke emne.

biberadm
                              Admin
                                • Main Sequence

Frank, jeg har endnu ikke kunnet reproducere den fejl, som du beskriver med manglende opdatering efter logout. Men det er formentlig en manglende servercache. Jeg mente ellers at servercachen opdaterede med få minutters mellemrum. Det vil jeg undersøge.

De af jer, der tester dette her, bedes også deaktivere jeres lokale browser cache, da den ellers kan spolere testen. (En ordinær refresh – F5 – er ofte ikke nok til at gennemtvinge en refresh. Men man kan normalt også gennemtvinge en cache-opdatering med Shift+F5 eller Shift+Refresh/Reload).

Det kan være lidt svært med caches. Vi har pt reduceret den kontrollerbare cachingen til server-cachen. Vi kan slå den fra. Men det er jeg ikke meget for af de tidligere nævnte grunde, så lad os se, om vi i stedet kan finde ud af, hvor skoen trykker. (Jeg har set websystemer med over 20 forskellige niveauer af cacher. Normalt er det ikke et problem på alm. hjemmeside, men her er vi inde ved en af de interessante udfordringer ved forum-software, hvor der løbende opdateres artikler, der skal opdateres i mange tråde og lister.)

biberadm
                                Admin
                                  • Main Sequence

Jeg har forsøgsvis bedt cachen om ikke at cache siden NYT: http://forum.local/nyt/ .

Den burde således altid være ‘frisk’.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
                                • Emnet 'Teknisk fejl forsat problem med forside og tid for indlæg' er lukket for nye svar.