› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Teknik ved solformørkelse USA2017
- Dette emne har 12 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 8 måneder siden af Arnstein Dale. This post has been viewed 797 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. juni 2017 kl. 13:31 #161580
Frank LarsenModerator- Super Nova
Er ved at forberede en smuttur til USA og er begyndt at følge diverse lokale sider.
I USA er hypen ved at antage gigantiske dimensioner men der betyder også at der engang i mellem flyder nogle guldkorn ud på de sociale medier.
Denne her video som vores værter i USA delte her til morgen fik lige mig til at spidse ører.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1564982400202586&id=216515601715946
Der nævnes en app undervejs. Den koster 17kr og så nævnes der slangeskygger – så glem ikke at kigge jer omkring – jer der er afsted.
18. juni 2017 kl. 15:39 #161584
clauskafDeltager- Nova
Jeg faldt tilfældigt over en app der hedder: Smithsonian eclipse 2017 i en eller anden form for prøve. Den så lidt spændende ud
19. juni 2017 kl. 01:42 #161602
Jer der skal afsted eller har været afsted før – hvad gør i med kameraer etc.
Det er noget begrænset hvad der kan medtages på flyveren og det skulle jo helst ikke opleves gennem søgeren på kameraet !?
19. juni 2017 kl. 08:43 #161605
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Kamera i håndbagage.
Stativ i kuffert.Denne formørkelse er en af de kortere, så jeg vil sætte kamera på auto-interval på stativ.
Har ikke bestemt min for brændvidden, men nok omkring 100-200 mm, ikke mere.
Baader sol-film på linsen. Så kan den hygge sig frem fra 1. kontakt til 2. med små justeringer på stativet.
Lidt før 2. kontakt justeres position, sekunder før 2. tages solfilter af.Her vil jeg lade kamera være kamera og blot nyde formørkelsen.
De 2 min går som 2-3 blink med øjnene.
Når totaliteten er ovre kommer solfilter på, og kameraet kan hygge sig igen.Jeg vil forsøge at indstille kameraet på at tage forskellige eksponeringer, så det dækker både før med solfilter + under totaliteten.
Det betyder, at det vil lave en hel masse eksponeringer, der er over-/under-eksponeret, men det er jo digital, så de slettes bare bagefter.Skulle det hele gå i ged, tjaa so what !?
Det vil nok blive den allermest fotograferede solformørkelse, så mon ikke der er et par billeder på nettet bagefterAngående slangeskygger.
Jeg vil ikke kikke efter dem før totaliteten, da man bare risikerer at misse diamond ring + baileys beads.
Og at se coronaen opstå ud af nærmest intet er ret WOW.
Så glem slangerne indtil lige efter totaliteten.19. juni 2017 kl. 08:54 #161606
Henrik PerssonDeltager- Planet
Hvis du ikke vil rode med kameraet selv under formørkelsen, så tag et kig her:
http://www.eclipseorchestrator.com/products/EclipseOrchestrator/index.shtmlDer findes sikkert andre lignende programmer. Der kræver nok, at man øver sig lidt i forvejen, for at være sikker på, at det hele virker og man ikke har misforstået noget. Jeg har ikke selv prøvet et sådant program. Hvis du bruger meget lang brændvidde kan det muligvis være nødvendigt at justerer kameraets retning under formørkelsen, også selvom den ikke er særligt lang. Alternativt et stativ/hoved med motor – men det vejer jo alt sammen.
Jeg har altid computer, kamera og optik i håndbagagen. Aldrig i kufferten. Jeg rejser som regel med min kone, så vi kan fordele vægten mellem os. Ellers må du vælge et af de selskaber, der tillader 10 kg håndbagage. Hvis computeren har en SSD disk kunne den nok gå i kufferten, hvis man placerer den mellem tøjet. Jeg pakker altid mit fotostativ i kufferten (som har en hård skal, der kan tage de værste direkte slag). Af hensyn til vægten har jeg investeret i et kulfiber stativ. Det er i øvrigt også rart, når man selv skal slæbe på det 🙂
19. juni 2017 kl. 12:03 #161609
Er anvisningerne her fra Mr. Eclipse Fred Espinak i tråd med jeres erfaringer?
http://www.mreclipse.com/SEphoto/SEphoto.htmlJeg tager den lille Takahashi Teagull med – Den kan bære DSLR med 300mm linse på og passer sig selv. Derudover et kamera med fiskeøje til landskabs effekterne og så en liggestol og briller og en god håndkikkert med filter.
20. juni 2017 kl. 08:53 #161621
clauskafDeltager- Nova
Frank drager du tvivl omkring GUD?
Nå men spøg til side, jeg tror godt du kan stole på hans erfaringer, men måske er koronaen svær at forudse?
20. juni 2017 kl. 09:02 #161622
clauskafDeltager- Nova
Den var denne jeg nævnte tilligere: Smitsonian
20. juni 2017 kl. 13:49 #161628
spatzekDeltager- Super Giant
Skal Fred ikke være i Casper? Vi (hvis ikke vejrudsigten er helt i skoven) skal være i Madras i Oregon. Men husk dog at nyd den korte formørkelse og få så meget foto på automatiske løsninger som muligt. Ellers må man låne et foto af naboen
20. juni 2017 kl. 14:10 #161629
Vi skal være i en lille by (3-7 indbyggere afhængigt af dagen) i the Sandhills Nebraska – under 3km fra centersporet – og jo, det skal nydes. Bare os — go de 300 andre der også skal være der…
Deraf liggestolen og de kolde bajere
FrankLarsen 2017-06-20 14:11:34 20. juni 2017 kl. 14:18 #161631
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Spatzek wrote: Skal Fred ikke være i Casper? Vi (hvis ikke vejrudsigten er helt i skoven) skal være i Madras i Oregon. Men husk dog at nyd den korte formørkelse og få så meget foto på automatiske løsninger som muligt. Ellers må man låne et foto af naboen
Helt enig
20. juni 2017 kl. 15:02 #161632
spatzekDeltager- Super Giant
Frank, vores oprindelige plan var at starte i North Dakota, hvor familien stadig ejer jord og så drage sydpå til Nebraska. Jeg fandt dette sted at se formørkelsen. Jeg tænkte – det var det mest syrede (og en astronomisk relation)sted at bruge som kulisse.
Nebraska
Spatzek 2017-06-20 15:05:02 22. juni 2017 kl. 17:25 #161686
Arnstein DaleDeltager- Planet
Jeg skal til Casper (WY) sammen med en gruppe. Litt usikker på hvor mye fotoutstyr jeg skal ta med? Men blir nok en speilrefleks, stativ og et lite teleskop 🙂
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Teknik ved solformørkelse USA2017' er lukket for nye svar.