TDM mod Paramount MX

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER TDM mod Paramount MX

• Dette emne har 116 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af paul. This post has been viewed 3781 times
Viser 12 indlæg - 106 til 117 (af 117 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Min arbejde i to aksler..

swr
        • Giant

Bare lige en skør tanke: kunne man lave en billig enkoder med stumperne fra en Blu-ray afspiller? To læsehoveder på spor med korte pulser adskildt med en halv bit forskydning genererer et digitalt kvaderatur signal. Et tredie læsehoved på et kodet index-spor genererer den absolutte position efter få hundrede pulser.

Ud over de tre læsehoveder og en lille mikrocontroller, skal man bare bruge en programmeret Blu-ray disk med de nødvendige mønstre. Disken fastgøres til akslen og printet med de tre læsehoveder og mikrocontrolleren fastgøres på huset under disken. Positionen justeres til kvaderatursignalet har den rigtige timing.

paul
          • Nova

Har fået nogle log filer fra Henrik hvor han lavede nogle 10 minutters sammenligninger af OAG mod OAG + TDM.

Desværre havde Henrik lidt problemer med at komme ned i DEC 0 grundet forhindringer hvorfor han har benyttet DEC +38 og hvorfor hans data ikke er i skala hvorfor jeg har korrigeret lidt blot for at gøre kurverne lidt større igen. Derfor skal man alene se på forholdet mellem data for henholdsvis OAG og OAG+TDM og ikke bide mærke i tallene.

Logfilen for OAG er til venstre mens OAG + TDM er til højre.

Der er benyttet 2 sek. guide subs for OAG mens der er benyttet 3 sek guide subs for OAG+TDM, men i praksis vil der kun være guide input når der benyttes TDM hvis det er nødvendigt, hvilket der afhængigt af pol alignment m.m. kan gå lang tid før det er, hvorfor der måske kun er få eller ingen guide inputs i OAG+TDM loggen.

Man kan se at TDM+OAG holder Peak PE stramt indenfor ca. de halve udsving af hvad OAG alene formår.

Ligeledes ser det ud til at TDM mere eller mindre konstant overskyder målet hvorfor vi måske kan forvente bedre ydelse fra Henriks OAG+TDM setup når Henrik med den nye software lige får tunet hans setup lidt. Det skal blive spændende at se hvad Henrik kan tune sig frem til.

Der skal som altid tages forbehold for målingerne idet vi bla. og indtil videre kun har en enkelt sammenligning der samtidig er taget i DEC + 38.

Fortsætter mønsteret på senere målinger med at TDM + OAG yder næsten dobbelt så godt som OAG alene mht. Peak PE og vel at mærke målt gennem teleskopet kan vi måske så småt begynde at drage konklusioner…men det er da en lovende start.

paul
            • Nova

Fik ikke nævnt at man skal se bort fra de første 15 sekunder af kurverne herover der ikke er repræsentative for gennemsnittet, ser ud til at guiding lige skal igang til venstre samt at guiding har taget styringen fra start og nogle sekunder derefter til højre måske grundet at guide stjernen ikke var valgt eller helt centreret da PHD startede med at logge??

pur
            Deltager
              • Giant

Ja, det er rigtig, det var lidt af begge dele. Stjernen var i hvert fald ikke helt centreret, noget jeg oplever hver gang jeg bruger PHD.

Vh
              Henrik

paul
                • Nova

Tak for info Henrik og det er bare guld at du gider lave disse logfiler så vi kan få et indblik i hvad TDM kan inden vi smider 10.000 dkk efter en lille plastic boks….personligt bevæger jeg mig langsomt i retning af at den måske er alle pengene værd

Synes man bruger meget tid iløbet af en nat på at stirre sig blind på guide data og forsøge at optimere hele tiden…med TDM kan man bruge tiden på noget andet.

pur
                Deltager
                  • Giant

Jeg kigger kun på guidedata for at holde mig vågen det er meget lidt tid jeg bruger på at trimme den nu.Pur2013-06-11 22:59:16

paul
                    • Nova

Forestiller mig du sidder med en varm kop te og et smøret grin det er svært at tørre af igen mens du kigger på en snor lige guidegraf så langt øjet rækker Paul2013-06-11 23:04:18

pur
                    Deltager
                      • Giant

Ha ha ja faktisk

paul
                        • Nova

Hej Dennis!

Når jeg skriver den lille plastic boks mener jeg selvfølgelig en komplet TDM med strømforsyning, kabler, encoder og adapter for EQ6.

I skriver selv på jeres hjemmeside.

“Bemærk venligst at der ikke medfølger adapter til montering – købes separat.”

Jeg kan se i sælger adapteren for 1899 dkk + 8600 dkk = 10499 dkk

Så fejlen du snakker om er i forhold til jeres pris at jeres pris er 499 dkk højere.

Nu er det også indforstået at et rundt tal som de 10.000 dkk jeg nævner er en ca. pris, og den ca. pris tror jeg ikke fejler noget som et gennemsnit på markedet.

Håber vi er enige, men hvis du kan sælge et komplet sæt til 8600 dkk er det kun endnu bedre

UPDATE:

Kan se der er en fejl i din pris uden adapter på 8600, på jeres hjemmeside står der 8699 + henholdsvis 1599,- eller 1899,- alt efter om man skal bruge en adapter til en gammel eller ny version af EQ6.

Jeres pris for et komplet sæt kommer derfor til at ligge mellem 10298 til 10598,- og måske + fragt?….men måske man kan forhandle prisen ned på de 10.000 dkk der jo er et dejligt rundt tal Paul2013-06-12 15:44:30

paul
                          • Nova

Hej Dennis!

Det var mig der sagde at det bedre kunne betale sig at gå med aviser og spare sammen til en TDM end at lave sit eget DIY kit. Derudover har der vist ikke været snakket om at lave en DIY adapter.

Alle har selvfølgelig brug for et komplet kit, så selvfølgelig oplyser jeg prisen på et komplet kit, så kan ikke se hvordan det kan misforstås.

Måske du har misforstået jeres egen pris og troet at de 8600 dkk var inkl. alt? for når i gør opmærksom på at der skal tilkøbes en adapter på jeres hjemmeside bør du også gøre det her hvis du selv var opmærksom på at der skal tilkøbes en adapter.

Så din pris på 8600 er forkert uanset hvordan du drejer det. boksen alene der er ubrugelig uden adapter koster ikke 8600 dkk men 8699 dkk på jeres hjemmeside, og hvis du siger prisen for en adapter starter fra 1100 dkk starter jeres priser for et komplet sæt fra 8699 + 1100 dkk = 9799 dkk + fragt.

Derudover er TDM set på nettet i EU til 1099 EUR + henholdsvis 199 EUR eller 249 EUR + fragt hvor EUR kursen idag er set til 7,46. (EQ6)

Så Dennis, ved ikke om der er mere at snakke om mht. priser nu medmindre du har et godt tilbud, og kan vi ikke blive enige om at mit runde tal passer temmelig godt som en ca. pris samt at din pris på 8600 dkk for et ikke komplet kit heller ikke svarer til de 8699 dkk som du skriver på jeres hjemmeside.

Så jo, en TDM har faktisk kostet og koster stadig ca. 10.000 dkk

Paul2013-06-12 16:16:32

paul
                            • Nova

😉 det lyder godt at du kan li runde tal Dennis!

Jeg kan ikke udelukke at vi måske snakkes ved lidt senere på året

Viser 12 indlæg - 106 til 117 (af 117 i alt)
                          • Emnet 'TDM mod Paramount MX' er lukket for nye svar.