TDM mod Paramount MX

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER TDM mod Paramount MX

• Dette emne har 116 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af paul. This post has been viewed 3785 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 117 i alt)
  • Forfatter

paul
      • Nova

Har modtaget et par 4 min logfiler (1/2 snekke omdrejning) fra Henrik med og uden TDM tændt der er optaget af TDM målt direkte på RA aksen og optaget før monteringen blev stjålet sidste gang.

Først uden TDM og sidst med TDM tændt.

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Paul, din postkasse er fuld.

paul
          • Nova

Postkasse tømt.

Ved forøvrigt ikke om der kræves snekkedrev før TDM virker, måske?, men sålænge der kan laves en adapter der kan monteres på RA aksen måler TDM jo blot på RA aksen og sender styresignaler videre til monteringen, og så vidt jeg har forstået det har din montering den samme elektronik som EQ6.

Tværtom ville jeg umiddelbart mene det er en fordel der ikke er backlash i dit system.

Jeg ville sende en mail til TDM og spørge (se link i min første post i denne tråd), de skriver på deres hjemmeside at de nogen gange kan lave adaptere eller fremskynde en adapter til en bestemt montering.

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Vi var vist inde på TDM med Silvio i en tidligere tråd, hvor det blev nævnt at det ikke virker med bæltedrev, men jeg kan ikke lige finde det …

swr
              • Giant

Paul wrote: Har lige lånt en computer animation af seeing forhold herfra http://www.handprint.com/ASTRO/seeing1.html

Det var et godt link. Tak for det!

Jeg har ikke meget konkret at have det i, men skal jeg følge min mavefornemmelse har jeg større fidus til at holde monteringen stabil i forhold til jordens rotation (fjerne de mekaniske fejl på monteringen), og så ordne de atmosfæriske forstyrrelser i den efterfølgende billedbehandling med “lucky imaging” principperne (sortering af mange billeder med kort belysningstid og sharpening algoritmer) så godt det nu engang kan lade sig gøre.

Kunne man tænke sig at der kunne udvikles algoritmer der ikke alene sorterer på hele billeder, men stacker de bedste delområder fra flere billeder? På den måde burde man kunne udnytte data bedre?

paul
                • Nova

Jeg er modtagelig for test resultater der viser noget andet, men min status pt. er også at det der virker bedst for os amatør astronomer med amatør udstyr er en stor betonklods i jorden, en montering der drejer præcis 15″/s eller kingrate, en præcis pol alignment, en opstilling med minimum flex der samtidig er skærmet af for vind og helst står i en dome hvor guiding så kun bruges til at lave de langsommere korrektioner.

Jeg synes morten tydeligt har bevist at en præcis montering og en stiv opstilling uden flex giver et godt udgangspunkt for at hente gode data.

Amatør AO til at korrigere seeing har jeg endnu ikke set nogen beviser for virker. Et amatør AO virker helt sikkert på andre ting som f.eks. vind og PE.

lucky imaging iforb. med deep sky og relativt store FOV tror jeg heller ikke på.

Seeing har både noget med frekvens og størrelse på seeing celler at gøre, jo mindre FOV man har jo mindre variationer bliver der i seeing i ens foton strøm simpelthen fordi man dækker et mindre areal af himlen.

Lucky imaging og planet foto kombinerer høj frekvens med et lille FOV, derfor virker denne teknik til planet foto.

ved Deep sky fotografering har man en meget lav frekvens med meget lange eksponeringer og et relativt meget stort FOV hvorfor vi nok kan glemme alt om at korrigere for seeing.

Derfor tror jeg den bedste strategi iforb. med deepsky er at lade seeing være seeing og så koncentrere sig om at optimere alle andre parametre.

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

SWR wrote: Kunne man tænke sig at der kunne udvikles algoritmer der ikke alene sorterer på hele billeder, men stacker de bedste delområder fra flere billeder? På den måde burde man kunne udnytte data bedre?

Det findes allerede i de gratis programmer Autostakkert, Registax og Avistack, som dog mest er beregnet til planeter, månen og solen. Det kaldes for MAP (multi alignment point) stacking. Man sætter et stort antal alignment punkter i billedet og vælger hvor mange frames, for eksempel 30%, der skal bruges i den endelige stack. Programmet finder så de bedste frames, uafhængigt for hvert alignment punkt, og stykker delstakkene sammen til en mosaik.

Det fungerer fremragende til solsystemfoto. Men lucky imaging til deepsky er svært og kræver nok en ordentlig lysspand og rigtig god seeing. Jeg har eksperimenteret en del med det i år med C11 og ikke opnået væsentligt bedre opløsning end med lange eksponeringer.

paul
                    • Nova

Hvis man har en 10 min eksponering og seeing har en frekvens på over 100Hz har der iløbet af 10 minutter været mindst 100 x 60 x 10 = 60.000 seeing forstyrelser over hver pixel i ens billede….tror næppe der er noget at hente mht. seeing ved at dele billedet op i småbidder selv om man delte det op på pixel niveau.

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Seeingen har langtfra altid en frekvens på 100hz. Så kunne man ikke lave diffraktinsbegrænsede planetfotos. I dårlig seeing er det håbløst at gøre noget som helst, men når seeingen er rigtig god kan man opleve at kunne tage planeter med et sekund eller mere eksponeringstid og stadig finde nær-perfekte frames imellem. Sjældent, ja, men det forekommer. Hvis seeingen er nogenlunde god, er der gode frames imellem ved 30-60 fps.

paul
                        • Nova

OK, Wiki siger den hyppigst har en frekvens over 100Hz, det må så betyde at seeing mindre hyppigt er under 100Hz.

Laver man regnestykket med en seeing på 1Hz bliver regnestykket for en 10 min sub 1 x 60 x 10 = 600 seeing forstyrrelser over hver pixel hvorfor jeg også i de sjældne tilfælde med god seeing næppe tror der er noget at hente ved at dele et deepsky billede med stort FOV op i mindre bidder.

Jeg kan godt overbevises om at man i sjældne tilfælde kan hente noget mht. seeing og lucky imaging strategien ved at dele et deepsky billede op i mindre bidder, men bevisførelsen skal være god.

paul
                          • Nova

De er godt nok hurtige til at svare dernede i Ungarn.

Se her Jesper.

“Hi Paul,

Mechanically, TDM works with any type of telescope drive system so gear-wheel, worm drive, timing belt or even friction drive can be controlled by TDM, no problem.

Regarding electronic compatibility, TDMv2.5 (or 2.51) can join to both TTL or relay contact based external auto-guider inputs.

Only internal pulse-guide controllers (eg. EQMOD) cannot cooperate with TDM (yet).

At the same time, unfortunately, I could not make TDM encoder adapter for Avalon mount since I was not able to find this kind of mount in Hungary for constructing and testing a prototype. But if you could have some engineering and manufacturing support locally, I would be able to help them (providing necessary technical information) to make an adapter for your mount there I think.

Best regards,

swr
                            • Giant

Jeg er med på at det er håbløst at finde gode delområder med 10 minutter subs, men med et hurtigt teleskop og et følsomt støjsvagt kamera kunne man måske komme ned under et halvt minut?

Man når ikke ned på 30 FPS med deep-sky objekter uden et EMCCD kamera (det kræver vel read-noise < 1e- så man kan tælle fotoner), men jeg kunne forestille mig at antallet af områder der kan bruges øges jo mere man nærmer sig nogle sekunder?
                            Det kunne vel også bruges på planeterne? Hvis man f.eks. kan bruge 5% af billederne ved 30 FPS, kunne det tænkes at man kunne bruge delområder fra en større procentdel af billederne?

paul
                              • Nova

Selv med en seeing frekvens på 1Hz (tvivler på hovedparten af seeing i en eksponering kan være så lavfrekvent) vil der med en 30 sec eksponering fortsat være 30 seeing fejl i en 30 sek eksponering.

Måske på nær nogle få lysstærke deepsky objekter vil så korte eksponeringstider gå udover SNR, så pest eller kolera.

for at lucky imaging skal lykkes kræver det et meget lille FOV og en meget kort eksponeringstid langt kortere end 30 sek.

Det lille FOV kan du måske så få ved at dele billedet op i små bidder, men eksponeringer på 1 sek vil kun virke på de mest lysstærke objekter.

Så hvis du laver deepsky eksponeringer på 1 sek og samtidig deler billedet op i små bidder kan der måske være en lille effekt nogle enkelte nætter ifølge Jespers erfaringer.

Med længere eksponeringstider tror jeg fortsat ikke på at det er noget der vil være anvendeligt til deepsky. Men som altid, er der nogen der kan komme med nogle hårdslående beviser vil jeg straks ændre opfattelse.

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Jeg tror jeg misforstod hvad du skrev Paul. Det er selvfølgelig rigtigt at der ikke er noget at komme efter med lange eksponeringer. Eksponeringstiden skal langt nok ned til at man kan fryse seeingen i dele af billedet. Det vil i praksis sige brøkdele af et sekund eller i bedste fald et par sekunder.

Men det behøver ikke være et specielt lille felt og det behøver ikke være hele feltet der er skarpt. Softwaren klarer kvalitetssorteringen for hvert alignmentpunkt. Sagt med det forbehold at jeg ikke ved hvor effektivt det virker til deepsky billeder. Ellers må det gøres manuelt.

Til planeter og månen kan man klare sig med middel seeing og alligevel få et godt resultat fordi eksponeringstiden kan komme ned på 1/30 eller 1/60 sekund. Det hjælper enormt meget til at fryse hurtig seeing.
                                Deepsky lucky imaging kræver ifølge min begrænsede erfaring virkelig god seeing, da eksponeringstiden ikke kan blive nær så kort som ved planetfoto. Med teleskoper i amatørstørrelse er udvalget af egnede objekter stærkt begrænset, Trapezium er det oplagte valg. De professionelle har vist at teknikken fungerer når man har adgang til et teleskop i meterklassen på en bjergtop. Det jeg har oplevet er egentlig bare at seeingen ikke har været god nok. Her:
                                ses det bedste jeg har opnået med lucky imaging, og her:
                                ses det bedste med almindelige, lange eksponeringer. Reelt ikke stor forskel i opløsning, men på den rigtige nat er jeg overbevist om at det kan virke.
                                Det var spændende information om TDM, tak for det. Lader til at der alligevel er muligheder med Silvio og TDM.

Jesper2013-06-05 10:47:04

paul
                                  • Nova

Hej Jesper!

Har du et link til de forsøg der er lavet fra en bjergtop med teleskoper i meterklassen?

Hvis det er teleskoper i meterklassen vil brændvidden være tilsvarende længere og FOV tilsvarende mindre hvorfor deres billeder vil dække tilsvarende færre seeing celler, præcis som de lange brændvidder der benyttes til lyskraftige planeter.

Forsøger man sig med 5000mm brændvidde og et lille teleskop vil f-tallet være så højt at der kommer meget lidt lys igennem fra et DSO på en 2 sekunders eksponering.

Men ok, der findes nogle få lysstærke DSO, så måske man kan få en lille bitte effekt, blot tror jeg det bliver svært at skelne om en eventuel forskel skyldes at lucky imaging lykkedes eller blot at der generelt genereres færre fejl på meget korte eksponeringer end lange…det kunne være alle de vind, flex,PE m.m. fejl der akkumuleres over 10 minutter som ikke kan nå at akkumulere så meget på 2 sekunder.

———————–

Lidt nye og gamle nyheder fra mda-telescoop.

Man kan godt ændre gearing I sin EQ6 til f.eks. 1:4 og fortsat benytte sin håndkontrol hvis man har TDM.

Man kan lave guide subs på flere minutter hvis man har en god pol alignment, og guide signalet vil automatisk stoppe TDM et split sekund mens det udføres.

Alle tracking rates over 2 x sidereal opfattes af TDM som en GoTo kommando og vil afbryde TDM korrektioner indtil sidereal falder til under 2 x sidereal.

Alle tracking rates under 2 x sidereal vil TDM forsøge at ændre til 1 x sidereal med op til 5 korrektioner I sekundet.

——————————————————————————–

“TDM defines the real tracking speed of the telescope (not the telescope controller) and this tracking speed can have two values: sidereal or average King-rate.

TDM can manage auto-guider commands exclusively arriving to the auto-guider input of the TDM box.

As soon as the TDM algorithm realizes external auto-guider pulses arriving in RA+ or RA- directions through that connector, it will suspend the tracking control activity of its own and will pass autoguider commands in both RA and declination wires without any changes. But, if the autoguider camera releases the telescope control, TDM will immediately take back the control activity of the telescope again.

TDM can tolerate just +/-2x sidereal speed deviation without problem – but the more accurate the tracking speed adjusted in the controller the more accurate the TDM tracking ability (because fewer corrections needed).

FYI: I have also rebuilt my EQ6 using the Italian Microgiga 1:4 timing belt set and have used it with TDM perfectly. ”

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 117 i alt)
                                • Emnet 'TDM mod Paramount MX' er lukket for nye svar.