Tanker om de mørkeste steder

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Tanker om de mørkeste steder

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af edbbob. This post has been viewed 645 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Jeg har i lang tid ønsket at forklare hvorfor jeg synes at det er vild fascinerende at være ude under en nattehimmel uden (meget lidt) lysforurening.

Jeg har nu gjort et første forsøg på at beskrive denne fascination / begejstring, kraftigt inspireret at Mortens (EDBBOB) begejstret indlæg som jeg da også citeret, fordi indlægget udstråler en begejstring som er så umiddelbart.

I finder mit første forsøg på at beskrive min tilsvarende begejstring på min blog – grib-stjernerne.dk

Giver forsøget mening?

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Julius
      Deltager
        • Nova

Ja fint skrevet Thumbs%20Up

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Hej Tom

Fedt at få dén oplevelse genopfrisket!

For nogle år siden lærte en sød pige mig en “meditativ” øvelse:

Under en klar stjernehimmel lægger man sig fladt ned på græsset, med armene ud til siden, som var man korsfæstet.

Man koncentrerer sig om at mærke, hvordan tyngdekraften trækker hele ens krop ned mod jorden.

Derpå tænker man at man ligger ovenpå en kugle (Jorden), holdt fast af tyngdekraften.

Inden i hovedet drejer man nu kuglen 90 grader så man hænger på siden (ved ækvator), stadig “korsfæstet” af tyngdekraften, som suger en ind mod kuglen.

Der hænger man så i et stykke tid, mens man kigger ud i Universet. Når himlen er rigtig mørk, fornemmer man den uendelige dybde man kigger ud i.

Når man har dén følelse, kigger man så nedad (under ens fødder), og så er der MEGET langt ned!

(Kan være ret skræmmende, hvis man lider af højdeskræk!)

Vh

Morten

tom.a
          Deltager
            • Super Giant

EDBBOB wrote: Hej Tom

Fedt at få dén oplevelse genopfrisket!

For nogle år siden lærte en sød pige mig en “meditativ” øvelse:

Under en klar stjernehimmel lægger man sig fladt ned på græsset, med armene ud til siden, som var man korsfæstet.

Man koncentrerer sig om at mærke, hvordan tyngdekraften trækker hele ens krop ned mod jorden.

Derpå tænker man at man ligger ovenpå en kugle (Jorden), holdt fast af tyngdekraften.

Inden i hovedet drejer man nu kuglen 90 grader så man hænger på siden (ved ækvator), stadig “korsfæstet” af tyngdekraften, som suger en ind mod kuglen.

Der hænger man så i et stykke tid, mens man kigger ud i Universet. Når himlen er rigtig mørk, fornemmer man den uendelige dybde man kigger ud i.

Når man har dén følelse, kigger man så nedad (under ens fødder), og så er der MEGET langt ned!

(Kan være ret skræmmende, hvis man lider af højdeskræk!)

Vh

Morten

Det må jeg prøve i aften!! Smile

edbbob
            Deltager
              • Super Nova

Det er bedre, når det bliver lidt varmere, og husk den søde pige

tom.a
              Deltager
                • Super Giant

EDBBOB wrote: Det er bedre, når det bliver lidt varmere, og husk den søde pige

Du har ret! Det virkede ikke.

Det må være den manglende varme og så det faktum at den søde pige absolut skulle prioritere hendes arbejde højere end en tur under stjernerne Wacko Suk!

edbbob
                Deltager
                  • Super Nova

Ja, kvinder…

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Tanker om de mørkeste steder' er lukket for nye svar.