TAL Apolar 125 motorfokus

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER TAL Apolar 125 motorfokus

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 1 måned siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 458 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Når man har trampet op ad trappen til observatoriet 9 gange for at fokusere Putin, så melder ønsket sig om at få en motorfokusering.

Det har nu hele tiden været meningen, at der skulle motorfokusering på, men indtil for et par måneder siden, har der været mere presserende opgaver, der skulle løses.

Vi startede med at finde ud af, hvilket driveprincip der skulle anvendes. På vores SkyWatcher trækker fokuseringsmotoren et snekkehjul, men den løsning gik vi bort fra, fordi det var en udfordring at få placeret fokuseringsmotoren det rigtige sted. Hvordan skulle den fastgøres til kikkerten? Vi talte om at bore huller og lave gevind, men så foreslog jeg, at vi kunne bruge de to huller til sigtekikkerten – der skulle “bare” laves et beslag, der kunne fastholdes med de to fingerskruer.

Det blev så et rørstykke med en godstykkelse på 5 mm. Den indre diameter passede næsten, men en tur i skruestikken klarede det problem.

Fokuseringsmotoren kører fem omgange i minuttet ved 12 Volt. Fokuseringsspændingen er imidlertid kun 5 volt, så den kører noget langsommere, men trækker i øvrigt fint. Indtil videre har vi koblet ledningen fra motorfokus til SkyWatcheren til, men det er planen, at der skal laves en omskifter mellem de to.

Tandremmen har en fin friktion mod fokuseringsknappen, og vi har lavet en hastighedstest ved at sætte måleuret på fokuseringen. Hastigheden er 1 mm på ca. 5 sekunder. Der kan laves korrektioner helt ned til 2/100 mm, hvis man aktiverer fokuseringsknappen, der sidder på stepper-controleren, kortvarigt.

Tandremmen holdes stram, da pladen som fokuseringsmotoren er monteret på er forspændt.

Vi mangler at finde ud af, om den nu også er i stand til at trække fokuseringen med filterhjul og kamera – og med kikkerten pegende lodret 🙂

http://tocobs.org/TAL/Putin_mfocus.JPG

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Spændende, jeg går selv og spekulerer på en lignende simpel løsning til min newton, der er lidt for lange fra teleskopen og hen til PC’en når jeg fokuserer, å jeg må bruge Win10’s magnifier :$

PS: er skruetvingen i baggrunden en stormsikring 😉

PPS: hvorfor bruger I ikke den gule leder til at jorde til stel når det nu aligevel er trukket helt op i kuplen?

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Rudi

Ja, skruetvingen er en af to til stormsikring af kuplen 🙂
          Jeg skal lige have tjekket op på ledningerne. Det kan godt være, at vi også kan bruge den gule, så vi slipper for en omskifter ved kikkerten, men i stedet kan lave en omskiftning på kontrolboksen.

Hele opstillingen er forbundet til jord. Det gjorde vi efter at vi oplevede nogle elektriske problemer med vores pc’er i kontrolrummet for flere år siden.

mvh
          Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'TAL Apolar 125 motorfokus' er lukket for nye svar.