TAL Apolar 125-5 refraktor

Fora ASTRO-FORUM KØB & SALG, FORHANDLERNYT TAL Apolar 125-5 refraktor

• Dette emne har 110 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 2 Ă„r siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 5571 times
Viser 15 indlĂŠg - 91 til 105 (af 111 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Som tidligere nÊvnt sÄ har vi mistanke om, at de blÄ ringe pÄ kolli-

meringsfotoet stammer fra den forreste linse.

I gÄr skulle der sÄ skaffes vished for denne pÄstand.

Kikkerten blev lagt i de to bukke, sÄ den uden videre kunne roteres.

Yderkappen blev demonteret. Den sidder fast med tre 4 mm skruer, som er

skruet ind bagfra.

Kollimeringsokularet blev sat i, og jeg justerede den skrue, som jeg

kunne se, mÄtte vÊre den der kunne bringe de blÄ cirkler nÊrmere

centrum. En kontrol viste, at de havde bevĂŠget sig i den rigtige

retning, sÄ jeg justerede videre pÄ de tre skruer. Kollimerings-

mekanikken fungerer fint – justeringsskruerne har fingevind, og pĂ„ hver

side er der en mĂžtrik, som fĂžrst skal lĂžsnes fĂžr der kan justeres.

Jeg noterede afstandene mellem flangen og den bevĂŠgelige del af

linsecellen, sÄ jeg kunne se, hvor meget der skulle justeres.

VĂŠrdierne fĂžr og efter justering er noteret. Det er ikke meget der er

flyttet pÄ cellen. Den stÞrste flytning er pÄ 0,22 mm og den mindste

pÄ 0,08 mm.

Nu ser kollimeringsbilledet sÄdan ud. De blÄ ringe er centreret, men

som det fremgÄr, sÄ er der nogle andre ringe, som ikke er det. De lÄ

ellers fint den fĂžrste gang kollimeringen blev tjekket.

MĂ„ske er der noget om, at de andre linser kan sidde lidt lĂžst, men

inden vi gÄr helt i panik, sÄ skal vi naturligvis have testet kikkerten.

Det kan vÊre, at optikken glider pÄ plads, nÄr kikkerten peger op.

Jeg har ikke udfĂžrt rystetesten.

Mere fĂžlger.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

outlook
      Deltager
        • Super Nova

“From Russia with love..”

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

NĂ„ede lige at lave en flok testoptagelser inden der kom for mange skyer.

Fik konen til at fokusere. Jeg havde valgt Venus, og lavede en serie

optagelser, hvor jeg flyttede planeten hen over chippen.

Her er et, hvor jeg har forstĂžrret billedet nede i hjĂžrnet. Skarpheden

er forrygende god.

Venus gennem H-Alpha – 1/1000 sekund

Jeg kunne ikke fÄ guidingen til at kÞre prÊcist, sÄ i stedet har jeg lavet

10 sekunders optagelser. Det blev til 13 stk. Der blev ogsÄ lavet darks,

flats og bias. GrĂŠnsemagnituden er 16.

Jeg tror, at kollimeringen er ved at vĂŠre pĂ„ plads….

21T 19M – 9 Grader 36 min Nord

Torben Taustrup2016-12-23 06:36:30

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jonas.c
          Deltager
            • Super Giant

Det ser riktigt, riktigt bra ut! Gratulerar!

natteravnen
            Deltager
              • Main Sequence

125-5 apokromat med 6 linser fÄr temmelig positiv omtale pÄ de russiske astrofora og er fremstillet specielt med henblik pÄ astrofoto. Hvorimod 125R udelukkende er til visuel brug. Der er sÄ ogsÄ godt 4.000 DKK forskel

125-5APO 3-gruppe linsesystem:

Skal til Rusland pĂ„ ferie endnu engang og jeg kan se at forhandleren af TAL teleskoper i Moskva sĂŠlger TAL 9×50 sĂžger til rundt 460,- DKK efter dagskursen.

Efter annoncen at dĂžmme, er det med belyst trĂ„dkors – hvilket jeg tvivler pĂ„.

De har det med at “det er ikke lige sĂ„dan det er”, men er man som vesterlĂŠnding lidt hĂ„rde ved dem i en forhandling, sĂ„ kan man presse dem . . .

Malker du ikke dem, sÄ malker de dig, det er min erfaring.

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Hej Jonas

Tak for det

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Ud af busken – hvem har kĂžbt den sidste Apolar?

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Schhh – der ligger mĂ„ske en stor pakke under et af juletrĂŠerne i morgen?

/Rudi B. Rasmussen

outlook
                    Deltager
                      • Super Nova

Natteravnen wrote:

125-5 apokromat med 6 linser fÄr temmelig positiv omtale pÄ de russiske astrofora og er fremstillet specielt med henblik pÄ astrofoto. Hvorimod 125R udelukkende er til visuel brug. Der er sÄ ogsÄ godt 4.000 DKK forskel

Skal til Rusland pĂ„ ferie endnu engang og jeg kan se at forhandleren af TAL teleskoper i Moskva sĂŠlger TAL 9×50 sĂžger til rundt 460,- DKK efter dagskursen.

Efter annoncen at dĂžmme, er det med belyst trĂ„dkors – hvilket jeg tvivler pĂ„.

De har det med at “det er ikke lige sĂ„dan det er”, men er man som vesterlĂŠnding lidt hĂ„rde ved dem i en forhandling, sĂ„ kan man presse dem . . .

Malker du ikke dem, sÄ malker de dig, det er min erfaring.

Der mÄ ogsÄ vÊre den prisforskel, da 125R sÄ vidt jeg kan se er en akromat og ikke en apo. TAL beskriver den ret sÄ sjovt:

“A new 125mm astronomical telescopes with 2″ focuser completed with a refracting objective lens and achromatic objective lens allow seeing all colors of Moon, Mars, Venus and other celestial objects as well as to make the various unique photographs”

Ja, pÄ den baggrund tror jeg ogsÄ pÄ, at man kan se alle farver af MÄnen osv.

Hilsen Leif,
                      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Nu da optikken er kollimeret, sĂ„ dukker et spĂžrgsmĂ„l selvfĂžlgelig op –

hvor stor er FWHM?

Fik lavet nogle mÄlinger pÄ en af optagelserne. PixelstÞrrelsen er 1,185

med vores Atik. Det er en ganske passende stĂžrrelse, selvom Nyqvist

foreskriver en pixelstĂžrrelse, som er det halve af den teoretiske

oplĂžsningsevne, der for Putins vedkommende ligger pĂ„ 1″.

TAL Apolar 125 og Atik 383L – 10 sekunder 1 x 1 binning

SĂ„ blev det alligevel jul i det lille observatorium

I Ăžnskes alle en glĂŠdelg jul

mvh

Torben

olna
                        Deltager
                          • Planet

skulle der vÊre en anden der overvejer at kÞbe en, sÄ vil jeg da gerne sÊlge min igen for 4200kr eller hÞjeste bud over, befinder sig i 6500,vojens. sÄ har man jo ogsÄ muligheden for at se den godt efter inden kÞb.
                          Bulen pÄ billedet er ikke sÄ slem, men jeg skulle jo tage et billede hvor den var sÄ tydelig som muligt.
                          jeg har ogsÄ fÄet lavet et baader solfilter til den.

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Hvorfor vil du sĂŠlge den?

olna
                            Deltager
                              • Planet

det var vel lidt et impulskĂžb.
                              den er vist lidt tung til min eq2.
                              nÄr jeg nu ikke skal bruge den til foto, sÄ vil jeg overveje noget mere normalt og lettere.
                              det er jo ikke fordi jeg taber mange penge ved at sĂŠlge den til den pris.
                              det er ikke fÞrste gang jeg kÞber noget billigt og sÊlger det nogle mÄneder efter til ca. samme pris.

apollo.72
                              Deltager
                                • Giant

Den kunne jeg da godt tÊnke mig at se pÄ en af de nÊrmeste dage!.

Mvh Martin.

olna
                                Deltager
                                  • Planet

fint, du fÄr en besked

Viser 15 indlĂŠg - 91 til 105 (af 111 i alt)
                                • Emnet 'TAL Apolar 125-5 refraktor' er lukket for nye svar.