TAL Apolar 125-5 refraktor

Fora ASTRO-FORUM KØB & SALG, FORHANDLERNYT TAL Apolar 125-5 refraktor

• Dette emne har 110 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 2 Ă„r siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 5569 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 111 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Har I set, at AstroBoot har tilbud pÄ denne sekslinsede APO til

985 Euro – ca. 7400 kr?

Det er sjÊldent at se et APO med sÄ mange linseelementer. Den fÄr gode

anmeldelser, og mÄ til prisen vÊre en alvorlig konkurrent til andre

APO’er med en tilsvarende stor Ă„bning.

Findes der nogen af den i Danmark?

TAL Apolar 125 test

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

allan_dystrup
      Deltager
        • Nova

125mm F=940mm (f /7.5)

Den kunne da vĂŠre interessant at prĂžve, men med 6 linseelementer

(godt nok multicoatede) og en vĂŠgt 8 kg ville jeg gerne vide, hvor lang

tid det tager den at akklimatisere her i det Nordiske vinterhalvĂ„r…

Men prisen er OK.

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Ja, det er en lidt underlig fĂŠtter. Det er nok ogsĂ„ derfor, den ikke er blevet mere udbredt. Det, og sĂ„ de billige kinesiske ED’ere, der jo er mere fotovenlige.

De fÞrste af dem havde vist ogsÄ problemer med kollimeringen og det hjÊlper jo aldrig pÄ populariteten, selvom problemet er blevet lÞst.

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Nu er den faldet til 850 Euro – ca. 6400 kr…..

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Det er det goe ved russerne. De eksperimenterer og kommer ud med nogle gange mere specielle end kÞnne kreationer som denne. Men til den nye pris er den faktisk attraktiv selvom den mest af alt ligner en muskedonner. Bortset fra, at den mÄ vÊre svÊr at kollimere, hvis den har brug for det. Til prisen tror jeg dog jeg ville have kÞbt den selv, hvis jeg ikke i forvejen havde 130mm Êdelt blod. GO FOR IT, Torben!

SÄ var jeg i Þvrigt ikke klar over, at de ogsÄ laver (har lavet) en 150mm og sÄgar en 200mm apo i fÞlge denne side:

TAL

outlook2016-11-16 17:02:02

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Jeg tÊnker, at den optiske konstruktion pÄ en mÄde kan sammenlignes med

en fotooptik, som sĂŠdvanligvis indeholder mange linseelementer, for at

opnÄ maksimal skarphed og farverenhed.

Jeg havde engang en telelinse pĂ„ prĂžve – den havde kun et tolinset

objektiv, og af samme grund, tegnede den ikke helt perfekt, men den

var til gengÊld ogsÄ ret billig.

Det er rigtigt, at kollimeringen nok ikke er sÄ ligetil, men hvis de

ikke har smidt rundt med den, sÄ er det nok ikke noget man skal rÞre

ved.

130 mm ĂŠdelt blod – Zeiss?

mvh

Torben

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

Nej, jeg tror du tÊnker pÄ en Zeiss APQ, men Zeiss er alt for dyr og overvurderet efter min mening. Jeg har en Zeiss Telementor, men det er jo ikke i samme liga selvom den er en perfekt akromat. Zeiss har de priser fordi de efterhÄnden er ret sjÊldne for kvaliteten af optikken og der er samlere derude. Men heldigvis er samlere ogsÄ dÞdelige..

Men jeg er temmelig imponeret af den der TAL 150mm apo som er f/6.3 og afbildet pÄ denne side:

http://www.npzoptics.com/catalog/teleskopes/tal-150apo-catalog/

Den ser sgu da mere normal ud, men koster ogsÄ nÊsten 10x sÄ meget som en Apolar 125, altsÄ til dens normale pris.

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

jonas.c
                  Deltager
                    • Super Giant

ApropÄ fina refraktorer. Ta en titt pÄ denna trÄd:

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=14035

och hÀr:

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=14034

HĂ€lsningar

Jonas

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeg er lidt bange for, at TAL 150mm og 200mm apokromaterne er vaporware. Jeg har aldrig set nogen af dem, hverken pÄ billeder eller IRL.

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

NĂ„, nu har vi sgu kĂžbt den

lindhard
                        Deltager
                          • Super Nova

outlook wrote: Nej, jeg tror du tÊnker pÄ en Zeiss APQ, men Zeiss er alt for dyr og overvurderet efter min mening. Jeg har en Zeiss Telementor, men det er jo ikke i samme liga selvom den er en perfekt akromat. Zeiss har de priser fordi de efterhÄnden er ret sjÊldne for kvaliteten af optikken og der er samlere derude. Men heldigvis er samlere ogsÄ dÞdelige..

Men jeg er temmelig imponeret af den der TAL 150mm apo som er f/6.3 og afbildet pÄ denne side:

http://www.npzoptics.com/catalog/teleskopes/tal-150apo-catalog/

Den ser sgu da mere normal ud, men koster ogsÄ nÊsten 10x sÄ meget som en Apolar 125, altsÄ til dens normale pris.

Ellers har de andre ting i butikken, hvis man er til de lange rĂžr

mvh
                          Lars

jonas.c
                          Deltager
                            • Super Giant

Torben Taustrup wrote: NĂ„, nu har vi sgu kĂžbt den

Lycka till med tuben Torben!

Det skulle vara roligt om du, sÄ smÄningom, har möjlighet att recensera tuben visuellt och optiskt.

BÀsta hÀlsningar

Jonas

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Tak for det Jonas. Nu mÄ vi se, hvor god den er. Jeg tror, at det er et

fint guideteleskop. Den er selvfĂžlgelig ret tung, men det kan vores

gaffel godt bĂŠre.

Vi skal selvfĂžlgelig prĂžve at fotografere med den – og sĂ„ kunne det

ogsĂ„ vĂŠre spĂŠndende at kikke i den – det er jo ikke noget vi gĂžr sĂ„

meget i.

Vi har talt om en navn til den – Putin, tror jeg at det bliver

mvh

Torben

allan_dystrup
                              Deltager
                                • Nova

Torben Taustrup wrote: Vi har talt om en navn til den – Putin, tror jeg at det bliver

Ja da, sĂ„ kan I jo kalde hovedteleskopet for “Trump”.

Det er da en BroMance, der vil noget!!!

Allan

PS: glĂŠder mig til at hĂžre, hvad Putin duer til i praksis Allan_Dystrup2016-11-17 08:26:34

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Allan_Dystrup wrote:

Vi har talt om en navn til den – Putin, tror jeg at det bliver

Ja da, sĂ„ kan I jo kalde hovedteleskopet for “Trump”.

Det er da en BroMance, der vil noget!!!

Allan

PS: glĂŠder mig til at hĂžre, hvad Putin duer til i praksis

Ja, man kan da sige, at stĂžrrelsesforholdet passer fint nok

nu vil det vise sig, hvor glade de bliver for hinanden – men fint, at

man kan fÄ dem til at se i den samme retning.

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 111 i alt)
                                • Emnet 'TAL Apolar 125-5 refraktor' er lukket for nye svar.