TAL 125 fokusproblem

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER TAL 125 fokusproblem

• Dette emne har 41 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 7 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af apollo. This post has been viewed 873 times72. This post has been viewed 873 times
Viser 15 indlĂŠg - 16 til 30 (af 42 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Jeg har nĂŠvnt det fĂžr.. men “from Russia with love..”

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Apollo 72 wrote: Hej Torben.

Er det en 1,25 eller en 2″ diagonal du har pĂ„

Mvh Martin.

Det er en 2″ diagonal med 1,25″ adapter. Det er den der

fĂžlger med teleskopet.

Mvh

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

outlook wrote: Jeg har nĂŠvnt det fĂžr.. men “from Russia with love..”

In Russia, you don’t focus scope, scope focus YOU!

Thomas, Bornholm

apollo.72
          Deltager
            • Giant

Ja Thomas ,skulle have kĂžbt den baader Zeiss diagonal. Men man kan jo ikke fĂ„ det hele pĂ„ en gang. PrĂžver det med barlow i morgen, de lover klart vejr🌩

apollo.72
            Deltager
              • Giant

Astrojensen wrote:

Jeg har nĂŠvnt det fĂžr.. men “from Russia with love..”

In Russia, you don’t focus scope, scope focus YOU!

Thomas, Bornholm

Ja men de laver da en god kaviar.

jimia
                • Moon

Problemet blev vist nĂŠvnt i en trĂ„d pĂ„ stargazer’s lounge:

https://stargazerslounge.com/topic/104408-tal-125r-apolar-apochromatic-refractor/

..hvor anmelderen skrev:

“The focuser is standard single speed crayford with tension and locking crews
                underneath. It’s focus knobs are 37mm in diameter and well knurled. The focussing
                action is smooth but firm and I’m sure it would hold heavy accessories well however,
                unfortunately a 2” diagonal uses up more than the available inwards focuser travel
                and cannot come to focus so the scope is limited to eyepieces with the 1.25” fitting.
                To me this is a fairly substantial drawback in the scopes design and a somewhat
                surprising one given the popularity of 2” accessories today.”

De giver ingen egentlig lĂžsning, men nĂŠvner en speciel TAL produceret diagonal.

apollo.72
                Deltager
                  • Giant

Hej Jimi.

Ja sÄ er der vel ikke andet for st prÞve den Baader prisme.

Der er ogsÄ ca 7mm gevind forenden af fokuser ,mÄske lidt drastisk men det kunne man jo fÄ drejet af, ved ikke om det er nok men 7mm vÊk hjÊlper vel lidt.

Mvh Martin.

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Jeg mĂ„ lige revidere mit svar. Det er en 1,25″ stjernediagonal

der fulgte med vores teleskop.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

outlook
                    Deltager
                      • Super Nova

Hvis ellers optikken er i orden, ville jeg tage skridt til at afkorte tubus, hvis muligt, sĂ„ jeg ogsĂ„ kunne bruge en 2″ diagonal eller en binoviewer med den.

Hilsen Leif,
                      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

MĂ„ske kan det godt lade sig gĂžre at afkorte tubus, men man skal lige

huske, at der sidder tre linsegrupper i den, og hvis afstanden mellem

disse Êndres, sÄ kan det mÄske fÄ konsekvenser for billedkvaliteten.

Jeg er ikke klar over, hvor den bageste linsegruppe sidder, men mÄske

kan det lade sig gĂžre at afkorte uden at ĂŠndre afstanden mellem de tre

grupper.

Konstruktionen er tidligere blevet forkortet, da den oprindelig havde

en brÊndvidde pÄ ca. 1100 mm mod de nuvÊrende 940.

MĂ„ske er det smartest at gĂ„ over til 1,25″ stjernediagonal.Torben Taustrup2017-01-16 07:52:40

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Man skal forresten ogsÄ lige huske, at en afkortning vil fÄ

konsekvenser for brugen af kamera, da fokuseringsrĂžret

sÄ skal tilsvarende lÊngere ud.

apollo.72
                          Deltager
                            • Giant

Det ser ud til at der er 3-5 cm ind til fÞrste linse nÄr fukuser er i bund men skal lige have mÄlt nÄr jeg kommer hjem.

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Jeg vil gÊtte pÄ, at fokuseringen er skruet pÄ et gevind pÄ tubus, for

jeg kan ikke se nogle skruer.

Hvis fokuseringen er skruet pÄ, sÄ bliver det svÊrt at korte af i den ende.

outlook
                              Deltager
                                • Super Nova

Er man lidt handy, sÄ kan man godt lave gevind for skruer i fokuseren. Her har man sÄ den mulighed for ogsÄ at kunne kollimere. Alternativt kan man mÄske kÞbe en anden fokuser (og kortere) til skruer. Den skal naturligvis passe til tubus. Mht. til kamera kan man fÄ en solid justerbar forlÊnger til fokuseren. Men ok, det koster jo alt sammen.

Hilsen Leif,
” Ed Ting

apollo.72
                                Deltager
                                  • Giant

Ja nu er jeg ikke sĂ„ erfaren at jeg rigtig kan bedĂžmme kvaliteten,men det bliver nok aldrig en Takahashi,uanset hvormeget man drejer og skĂŠre i den😄

Viser 15 indlĂŠg - 16 til 30 (af 42 i alt)
                                • Emnet 'TAL 125 fokusproblem' er lukket for nye svar.