Tåker i Auriga

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Tåker i Auriga

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af Øystein. This post has been viewed 97 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

Øystein
    Deltager
      • Giant

Himmelen klarnet endelig opp et par dager tidligere denne uken. Jeg hadde ikke anledning til å dra til hytten vår der lysforholdene er gode, men gjorde i stedet mitt første alvorlige forsøk på å fotografere fra altanen hjemme. Det er skjemmende lys fra naboer og nærliggende tett bebyggelse, men jeg håpte at CLS filteret skulle avhjelpe noe. Jeg ble rimelig godt fornøyd med resultatet, med tilpassede forventninger skal det være mulig å praktisere hobbyen herfra også.

Motivet denne gang er noen tåker i Auriga: IC 417, IC405 og IC 410. En mindre åpen stjernehop, NGC1907 er så vidt kommet med øverst til venstre. Eksponeringstiden er ca 4 timer og jeg brukte min lille TS Imaging Star -71 mm refraktor og Canon 1100da kamera. Som montering har jeg kjøpt en Ioptron ZEQ25. Denne er lett å bære ut og inn og med beina plassert i avsatte merker (små runde skiver), blir poloppstillingen bra nok. Programvare: TheSkyX, PHD2 og BackYardEos. Deretter PixInsight.

(Skyv for å se hele bildet)

Astrobin

mvh Øysteinoystein2017-02-16 12:37:22

henrik
      Deltager
        • Nova

Flot billede! 🙂

Synd M36/37/38 ikke kan være i billedet også – det ville være mega-flot! 🙁

Hvor ligger de i forhold til tågerne?

/Mvh Henrik

Øystein
        Deltager
          • Giant

Mange takk, Henrik!

Av de objektene du nevner ligger jo M36 og M38 like i nærheten av min valgte ramme, M37 en del lengre unna. Jeg hadde faktisk en alternativ komposisjon for kvelden i tilfelle forholdene skulle bli noe dårligere enn jeg håpet på: kombinasjonen av M36, M38 og IC417. Kanskje en annen gang

mvh Øystein

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Tåker i Auriga' er lukket for nye svar.