Tagpap til observatorie

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Tagpap til observatorie

• Dette emne har 21 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 8 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 561 times
Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Forfatter

gert
    Deltager
      • Giant

bare sådan et par iagttagelser. I mit første obs havde jeg tyndt tagpap uden problemer i 4-5 år (så brændte det). I mit andet seks-kantede med næsten faldt tag (svag hældning) har jeg haft malet krydsfiner (12 mm), det har holdt sig nogenlunde i to år, men nu bliver obs ombygget til firkantet med høj rejsning og tykt tagpap. Madsen hvordan er rullekonstruktionen med det otte-kantede udformet?/mvh. gert

thommy
      Deltager
        • Giant

Det hedder “Topsafe”. Det er en blanding af sømning og selvklæbende – se brochuren her:

Det er faktisk nemt at lægge – jeg er bestemt ikke “håndværkertype”, men det lykkedes helt fint at få det lagt på.

Anonym
          • Nova

Super! Tak for info 🙂

I mit første havde jeg også krydsfiner og malet dem, men de mugnede en del på indersiden indtil jeg lagde shingles på. De er bare ret tunge.

Jeg havde planlagt at det bare skulle rulle til siden som alle andre, men jeg er løbet lidt tør for plads så jeg vil prøve at lave det så det svinger af om en akse i det ene hjørne. Ved ikke om det vil virke 🙂

gert
          Deltager
            • Giant

Næ det kan sikkert godt lade sig gøre, men vægten er nok kritisk. Held og lykke, det lyder spændende. Mvh gert

morten
            Deltager
              • Super Nova

Hvorfor kan man ikke have krydsfiner og så et plastic tag over (f.eks. Plastmo trapez), de fås med UV filter. Det er i hvert fald billigt. Der skal vel under alle omstændigheder lidt luft mellem f.eks. et alutag og krydsfineren.

kimmerrild
              Deltager
                • Main Sequence

Jeg ved ikke hvor tynde aluplader man arbejder med når man lægger tag på et obs. MEN

Jeg ved at trykkerier bruger tynde aluplader når de trykker deres aviser/blade mm. Når 1 plade er brugt som “trykform” så bliver den kasseret til aluskrot. Slå op i avisen, og kør en tur, forklar dem problemet og sig at du da gerne vil købe 10-15 kilo af dem.

De får kiloprisen i hånden, og alle er glade.

Dog er de tynde, hvor tynde aner jeg ikke, men en google gør meget på det.

Mvh Kim.

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

morten wrote: Hvorfor kan man ikke have krydsfiner og så et plastic tag over (f.eks. Plastmo trapez), de fås med UV filter. Det er i hvert fald billigt. Der skal vel under alle omstændigheder lidt luft mellem f.eks. et alutag og krydsfineren.

Det er præcis det jeg har på mit obs. Trapez Pladerne er løftet 15 mm over en vandfast krydsfiner der er hvidmalet med træbeskyttelse. To vintre og ingen mug endnu. Da der er åbent i begge ender og åbningen ender inde i obset giver det en rigtig god ventilation og taget overopheder ikke på en varm sommerdag på grund af skorstens effekten.

Dog samles der fugt i overlappene mellem to plader og det giver lidt alge problemer, men det er i mellem pladerne.

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
                • Emnet 'Tagpap til observatorie' er lukket for nye svar.