Tagpap til observatorie

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Tagpap til observatorie

• Dette emne har 21 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 8 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 560 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hej!

Jeg er absolut ingen håndværker og jeg skal have lagt tagpap på mit nye 8-kantat observatorie. Er der nogle som ved hvad om man skal anvende de “rigtige” 2 lags tagpap-løsninger og eller om man kan bruge “skurpap” eller “legehus pap” til et lille observatorie?
      Jeg vil jo mene at mit lille hus mest mindre om et skur eller legehus, men jeg vil heller ikke ligge noget l*rt på LOL

Byggemarkederne vil sikkert helst sælge 2-lags løsningen, da den er ca 4x så dyr!

Jeg har også set at nogle bruger selvklæbende top-tagpap men så undlader underpap…

Mvh
      Søren

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Søren.

Hvor meget fald har du på taget?

Generelt er tagpap ikke godt til observatorier, da det er sort, og bliver forfærdeligt varmt i solen.

Jeg havde tidligere tagpap på mit observatorium, på hjørnerne. Men på grund af lille fald, stod der altid vand på = dryppen indenfor, og det blev meget varmt i sommervarmen= ubrugelig seeing om aftenen p.g.a afkøling.

Hvorfor ikke et “rigtigt” tag i bølgeplader hvis det er roll-off??

http://nettraelasten.dk/shop/boelgeplader-profil-5-2886p.html

mvh
        Jens

Anonym
          • Nova

Tjo… Men kan de sættes sammen til en 8-kant? Det ville da nok blive en noget lettere løsning (i kg altså!)

Der er 15 grader fald på taget.

madsen2014-06-05 12:34:46

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Hej Jens og Søren

For sjov googlede jeg hvidt tagpap,,,,,and guess what???

Hilsen Claus

Anonym
              • Nova

Jeg tror ikke jeg får lov at lave hvidt tag, desværre, men det kan åbenbart fås. Måske med lidt overtalelse…

michaelr
              Deltager
                • Super Giant

Hej Søren

Jeg havde også først tagpap på mit obs, som har 4 flader, der lukker op så tagfladen vender nedad. Det gav forfærdelig meget varme, også selvom taget var en smule isoleret, og desuden ganske tungt. Om sommeren kunne varmen være så voldsom, at tagpappen faldt af, når jeg åbnede obset om dagen.

Jeg skiftede til tynde alluplader, hvilket fungerer meget bedre både mht varme og vægt. Overvejde at male taget hvidt, men synes egentlig det ikke behøves. Andre materialer bruges, f.eks. termoplastikplader der males etc.

Bh

Michael

Anonym
                  • Nova

Hej Michael!

Det lyder også som en god ide. Hvor købte du pladerne henne?

Mvh
                  Søren

michaelr
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej Søren

Hos Sanistål, men med rabat via en kammerat. Ellers er de lidt dyre. Limede dem på med fugemasse lim.

Bh

Michael

Anonym
                      • Nova

Lagde du dem på et fast tag eller direkte på bjælker? Hvis man kan undgå et fast tag (brædder eller X-finer) så vil det jo hjælpe lidt på vægten af taget, så det ikke er så svært at flytte rundt med…

michaelr
                      Deltager
                        • Super Giant

Det er meget tynde plader, der ligesom tagpap ikke har egen styrke, men ligger ovenpå den bærende konstruktion. Ellers skal du over i eksempelvis flerlags termo tag plader, de er ekstremt lette vægtmæssigt, nemme at arbejde med og de spænder ret langt, men der er udfordringer med at få dem malet, få dem monteret med beslag samt at få lukket de åbne ender på pladerne. Altsammen kan sikkert løses, jeg har bare ikke forsket i løsningerne.

Anonym
                          • Nova

Ok, ellers skal man nok over i noget trapez og så er der nok problemer med de mange samlinger….

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Søren.

hvorfor lægger du ikke en 12 mm tagkrydsfiner på, så kan du enten beklæde med tagpap, alu eller trapez i stål.
                            Trapezplader i stål kan du vel male hvis du vil?

De tynde aluplader kan du iøvrigt få en del steder. men jeg kan forestille mig at de er svære at håndtere?

mvh
                            Jens

Anonym
                              • Nova

Hej Jens!

Jeg tror også det bliver noget i den stil. Brædder skulle vist være bedre end krydsfinér, da sidstnævnte har en tildens til at få skimmel.

Er det helt flade aluplader du har ret et sted?

thommy
                              Deltager
                                • Giant

Mit tag består af brædder med selvbygger tagpap på. Det er lidt tungt, men med skinner og porthjul kan det hele flyttes med en finger!

Selvbyggerpappet er Icopal’s lysegrå, så det bliver knapt så varmt. Men ok, på en varm sommerdag er der pænt varmt derinde, så ventilation er vigtigt og at taget køres til side i god tid. Nu er jeg mere til Deep sky end til solsystemet, så jeg har ikke oplevet de store problemer med lufturo pga. indesluttet varm luft.

/Thommy

Anonym
                                  • Nova

Tak for info. Det kan være jeg skal gå efter en grå så. Kan du huske præcist hvad din pap hedder eller om det er selvklæbende eller skulle sømmes på eller brændes på?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
                                • Emnet 'Tagpap til observatorie' er lukket for nye svar.