Tager gerne skylden for en enkelt sky eller to

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Tager gerne skylden for en enkelt sky eller to

• Dette emne har 21 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 531 times
Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Så skulle synscan motorene og polskopet transplanteres fra den gamle EQ5 til den nye hvide.

Patienterne på operations bordet:

Operationen gik godt, begge patienter overlevede:

Og den nye montering kører fint:

[TUBE]7WLyDhuTXyg[/TUBE]

Nu mangler bare at aligne polskopet med monteringen samt få lavet en pol-align / drift-align igen.

Nå jo, og så en smule klart vejr

Den gamle EQ5 montering må så gå på pension og nøjes med at være til visuel observation på trefod uden for Kikkertskuret. Et lille projekt kunne være at få lavet en lille motor til ra-aksen, arduino + stepper.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Sent eftermiddag fredag 11/11 checkede jeg alignment af polskopet og til min store overraskelse passede den perfekt! Jeg havde jo alignet polskopet i den gamle EQ5 montering for et par måneder siden og da jeg flyttede polskopet over i den nye montering passede jeg på ikke at skrue på de tre stille skruer.

I aftes var det jo rimeligt klart vejr, så jeg startede med at polaligne med polscope, dernæst driftalign – det sidste forløb perfekt, efter ganske få iterationer i syd og vest kunne jeg ikke justere bedre ind.

Og så til det allermest spændende: hvor godt tracker den nye montering? er pointing accuracy bedre?

Og jeg skal da lige love for at monteringen kører godt, i hvert fald sammenlignet med den gamle sorte. Den gamle kunne finde på at lave pludselige hop på op til 10″ til 20″ på både ra/dec aksen. Det var komplet uforudsigelig så jeg tror ikke det har noget med gearingen at gøre men måske hang den lidt fast i glidelejrene ind imellem?

Nå pyt – det er historie nu, den gamle sorte EQ5 må tilbringe sit otium som “visuel” montering til min lille INED70 refraktor.

Nå, mht den nye hvide EQ5 startede jeg med en at synce på een enkelt stjerne, Altair, og prøvede så at slewe over på M33, det gik over alt forventning, her kan man se hvor godt det platesolvede billede fra AstroArt (hvid rektangel) passer med target (rød rektangel).

Men den gamle montering var jeg oftest 1º til 2º fra target når jeg slewede så langt.

Jeg slewede videre over på M57 og igen overraskende pointing accuracy:

Guiding kører også klippe stabilt, ingen svinkeærinder på hverken ra eller dec.

Og ra udsving på 0,34″ (rms 0,62″) og dec udsving på 0,16″ (rms 0,29″) er jeg ganske godt tilfreds med.

Selvom Månen med ca 90% oplyst skive kombineret med let dis ikke ligefrem opmuntrede til deep sky fotografering, så tog jeg alligevel lidt billeder når jeg nu alligevel testede. Her lidt blandet, der er ikke gjort noget særligt ud af billedbehandlingen.

39 Cygni, Lights: 10 X 5 , Darks: 4 x 5 , ISO 400

Aldebaran: Lights: 6 x 60 , Darks: 2 x 60 , ISO 400

Her prøvede jeg at guide med 0,01 i PHD2 på Aldebaran, men guidingen kørte ikke mere præcist af end de andre sæsioner hvor jeg guidede med 1 . Betyder det at udslagene i ra/dec hovedsagelig skyldes seeing?

M45: Lights: 2 x 240 , Darks: 4 x 240 , ISO 400

M57: Lights: 14 x 15 , Darks: 8 x 15 , ISO 400

Månen: Lights: 1 x 1/512 , ISO 100

Så nu glæder jeg mig som et lille barn til næste klare nat omkring nymåne rudibr2016-11-12 08:45:19

/Rudi B. Rasmussen

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Tillykke med de gode resultater Rudi

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Så hurtigt guide, kræver aktiv optik eller lign. Nøjes du med 1s eller mere, da alt under gerne er seeing.

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Jo tak Claus, jeg er simpelthen så glad for at jeg har fået en stabil montering.

Og ja Michael, det har du nok ret i. Skulle bare lige prøve

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Jeg har prøvet at sammenligne phd2 logfiler fra den gamle sorte EQ5 med ditto fra den nye hvide EQ5.

Umiddelbart bekræfter de hvad jeg har oplevet; tracking og dermed guiding kører meget bedre og der er ikke disse besynderlige “udfald” på hverken ra eller dec med den nye montering som jeg oplevede med den gamle (det var rigtig træls og gjorde at jeg i snit nok har mistet tæt ved 50% lights de sidste par år )

Kalibrering med den gamle sorte EQ5:

Kalibrering med den nye hvide EQ5:

Det er tydeligt at den gamle sorte EQ5 lider af stor backlash på især dec aksen.

Guiding med den gamle sorte EQ5:

Guiding med den nye hvide EQ5:

Det ses tydeligt at den nye montering ikke tager de samme store udslag som den gamle gjorde.

Jeg skal lige tænke lidt over hvorfor der er denne savtaks effekt på dec, iflg drift align sidder polalignment lige i skabet (det skal jeg også lige udersøge om man kan få et kvantitativt mål for polalign ud af logfilen?)

Og til sidst, en 2 timer og 44 minutters guide session med den gamle sorte EQ5 der viser hvor hyppigt udfaldede forekommer. Dec udfaldene strækker sig fra 10″ og helt ud på 20″, rigeligt til at ødelægge en light frame.

PHD2 logfilerne ligger her:

http://b-rasmussen.dk/astro/eq5/new_vs_old/PHD2_GuideLog_2016-10-05_202112.txt

http://b-rasmussen.dk/astro/eq5/new_vs_old/PHD2_GuideLog_2016-11-25_224213.txt

Det er de bedste 400,- kroner jeg har brugt på astronomien, havde jeg bare vidst tidligere hvor elendig den gamle sorte EQ5 var, så havde jeg købt en ny EQ5 forlængst…

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Hovsa – guiding er lidt bedre end først antaget. Har lige opdaget at brændviedden på hoved teleskopet var sat til 420 mm, fra min INED70 refraktor. Begge ovenstående sessioner er med F640mm. Dvs at alle buesekund værdier skal ganges med en faktor 420 / 640 = 21 / 32 = 0,65625.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
                • Emnet 'Tager gerne skylden for en enkelt sky eller to' er lukket for nye svar.