Tager gerne skylden for en enkelt sky eller to

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Tager gerne skylden for en enkelt sky eller to

• Dette emne har 21 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 530 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Så dukkede EQ-5 hovedet endelig op, det skal blive spændende at se om den performer bedre end min sorte oldsag.

Det tog sin tid at nå frem, men forsinkelsen klarede AstroBoot på en pæn måde:

Hmmm… Ra-aksen har to steder, med 180° mellemrum, steder hvor jeg kun lige men håndkraft kan dreje hovedet om ra aksen, og ja – koblingen er sluppet.

Nå pyt, den skal aligevel skilles ad og have nyt fedt.rudibr2016-11-03 13:38:40

/Rudi B. Rasmussen

jakob1234
      Deltager
        • Nova

Thumbs%20Up

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Tak Dennis, jeg skal huske at I ligger inde med nye lejre. Jeg skiller den ad snart og ser efter.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Elementary dr Watson…

Skruen her var strammet således at ringskalaen spændte ind mod ra-aksen.

Efter at have løsnet skruen, drejet ringskalaen, og spændt skruen ind i hullet, kørte ra-aksen som smurt hele vejen rundt

Men jeg skilte nu det nye hoved ad aligevel for at rense det sorte stads af og smørre med nyt superlube, men til min store glæde fandt jeg at det hele allerede var smurt med nyt dejligt fedt, ikke det gamle sorte klister:

Der var en lille smule backlash i ra snekken som jeg fik fjernet og temmelig meget på dec-aksen som jeg ligeledes fik justeret væk.

Så nu glæder jeg mig til at få det prøvet af snarest muligt

Dette EQ5 hoved ser iøvrigt ud til at være ganske ubrugt og fabriksnyt, så der har jeg sgi da gjort en god handel.

Måske kører den så godt at jeg kan udskyde EQ6 opgraderingen lidt endnu.

rudibr2016-11-05 19:08:05

/Rudi B. Rasmussen

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Fin lille montering. Jeg har den samme og kan skrive under på at man får meget for næstnen ingen penge. Min er dog opgraderet med goto, men det er jo strengt taget ikke nødvendigt. Jeg må i øvrigt også påtage mig noget af ansvaret for vejret, som skiftede efter posten kom med et par filtre og en flat field boks.Jesper2016-11-06 05:10:15

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Jeg har jo goto på den gamle sorte EQ5, så jeg flytter motorerne her en af dagene.

Så bliver den gamle montering nedgraderet til en visuel montering.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Hvilken flat field box? Skal også have en eller snedkerere en måske.

/Rudi B. Rasmussen

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg har købt den her:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p8241_Lacerta-LED-Flatfield-Box—Diameter-240-mm—12-V-power-supply.html

Den ser ud til at lyse fint og jævnt, men jeg har ikke haft lejlighed til at teste den på fotos endnu.

jesper.husted
                    Deltager
                      • Giant

Jesper wrote: Jeg har købt den her:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p8241_Lacerta-LED-Flatfield-Box—Diameter-240-mm—12-V-power-supply.html

Den ser ud til at lyse fint og jævnt, men jeg har ikke haft lejlighed til at teste den på fotos endnu.

Jeg har også den som Jesper linker til, og dens lillebror. De ser ikke sådan ud i virkeligheden, men det var dem jeg købte. Er virkelig glad for dem, dejligt nemt. Der er ikke strømforsyning med til dem. Men jeg tager bare strømmen fra mounten, når den er blevet parkeret, og ikke skal bruges mere.

Men jeg har ikke et teleskop, hvor jeg kan bruge den mindste, så den er faktisk til salg.

Mvh JesperJesper Husted2016-11-06 11:15:50

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

De flat field bokse ser da interessante ud, men skal man have en til de store kikkerter skal man af med en formue… til kikkerter med objektivdiameter over 300 mm koster de omkring 250 €.

Det må kunne gøres billigere.

mvh
                        Lars

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Jeg har to-tre gamle 4/3 LCD computer skærme som jeg tænker kan bruges.

Prøver snart at splitte en af.

/Rudi B. Rasmussen

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Rudi

De vil sandsynligvis ikke give lys over hele spektret, så hvis du vil bruge dem til fotometri er de nok dømt ude.

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Æv. Men tak for tippet Lars.

/Rudi B. Rasmussen

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Jeg kender ikke kravene til fotometri, men disse boxe er lavet med lysdioder der angiveligt er farveneutrale, således at de også virker med color kameraer.

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Ser ud til at de nye lyskilder, nogle hvide LED typer og EL paneler, kan bruges når vi taler om BVR, mens
                                  det er mere tvivlsomt ved U og Ic. Desuden vil man i flere tråde hos AAVSO se at man skal flytte
                                  den sidste “diffuser” plade væk fra teleskopet åbning. Gerne flere fod (hvilket er svært), men
                                  så måske 30-40cm, lyspanelet skal 4-5 cm. større i diameter end teleskopet åbning i den
                                  indkomne lyskegle 30-40 cm ude fra teleskopet åbning.

PS. Luk af for lys der kan komme ind fra bagenden af din Newton.

Nightsky2016-11-06 15:09:35

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
                                • Emnet 'Tager gerne skylden for en enkelt sky eller to' er lukket for nye svar.